66839

تامین مطلوب سرمایه در گردش چالشی در حوزه معدن / صنایع معدنی جایگزین مناسب درآمدهای نفتی

دنیایای معدن -نائب رئیس خانه معدن گفت: متاسفانه امروز در کشور با این چالش مواجه هستیم که نمی توانیم سرمایه در گردش را به طور مطلوب تامین کنیم.

محمدرضا بهرامن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: امروز با توجه به اینکه درآمدهای نفتی رو به کاهش است، به نظر می رسد بخش معدن و صنایع معدنی می تواند در قالب یک استراتژی کلان و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت درآمدهای مطلوبی را جایگزین کاهش قیمت نفت کند.


وی افزود: بخش معدن الزاماتی دارد که در کنار یک استراتژی قوی می تواند در سال آینده شرایطی را مهیا کند که در کنار کاهش درآمدهای نفتی بتوان به درآمدزایی کشور کمک کرد.
نائب رئیس خانه معدن ادامه داد: اگرچه در دوره های متعددی استراتژی معدن از سوی دولت تدوین و اصلاح شده اما متاسفانه هیچگاه به مرحله عملیاتی نرسیده است،
وی همچنین با بیان اینکه طبق آمارهای موجود، پایین ترین ارقام مطالبات بانکی مربوط به بخش معدن می شود، اظهار داشت: بخش خصوصی واقعی حوزه معدن، کمترین ارقام معوقات بانکی را دارد.


نائب رئیس خانه معدن ایران افزود: حتی در بخش فرآوری نیز با مطالبات بانکی آنچنانی مواجه نیستیم چراکه تضمین های این بخش به اندازه ای بوده که نمی توان از کلمه "معوقات سوخت شده و یا معوقات بانکی خطرناک" برای آن استفاده کرد.


وی با تاکید بر اینکه دسترسی به این معوقات ساده خواهد بود، گفت: بانک ها اگر بتوانند افزایش سرمایه دهند قطعا توان تامین نقدینگی واحدها را خواهند داشت اما با توان کنونی این مسئله نمی تواند رنگ واقعیت به خود گیرد.


بهرامن تصریح کرد: البته در لایحه خروج غیرتورمی از رکود پیش بینی شده که چند بانک دولتی افزایش سرمایه داشته باشند که از این طریق می توان سرمایه در گردش بخش تولید را تا حدودی تامین کرد.


وی همچنین با بیان اینکه یارانه تولید باید به تمام گروه های تولیدی تعلق گیرد، اظهار داشت: بخش معدن همچون سایر بخش ها هنوز از یارانه تولید بهره ای نبرده است. نائب رئیس خانه معدن ایران افزود: بخش معدن از اکتشاف تا فرآوری را شامل می شود بنابراین قطعا بخش های مختلفی درگیر مسائل مربوط به معدن کاری می شوند. وی تصریح کرد: البته در بخش فرآوری از یارانه تولید می توان تحت عنوان مشوق استفاده کنیم تا هم بتوانیم چرخه ارزش افزوده را تکمیل کنیم و هم از خام فروشی رهایی یابیم. وی در خصوص کمبود نقدینگی معادن گفت: با توجه به اینکه یک فعال نمی تواند همواره سرمایه در گردش را در اختیار داشته باشد بنابراین باید 70 تا 80 درصد تسهیلات در کشور در قالب سرمایه در گردش باشد. وی افزود: متاسفانه امروز در کشور با این چالش مواجه هستیم که نمی توانیم سرمایه در گردش را به طور مطلوب تامین کنیم. بهرامن با بیان اینکه این شرایط موجب می شود که واحدها مجبور شوند از سیستم های غیربانکی تامین ارقام مورد نیازشان را داشته باشند، اظهار داشت: در واقع افزایش هزینه های تولید و تحت فشار بودن واحدها، روند تولید را با مشکلات زیادی مواجه می کند.
وی به ماشین آلات معدنی نیز اشاره کرد و گفت: قیمت ماشین آلات معدنی در ایران از تمام کشورهای دنیا بیشتر است و این حوزه با چالش های زیادی روبه رو است.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید