66411

چرخ معادن زغال‌سنگ نمی‌چرخد

دنیای معدن - ضعف‌های متعددی از جمله نبود تجهیزات کافی و منابع مالی مکفی موجب گشته تا معادن زغال‌سنگ داخلی با مشکلات زیادی مواجه شود. برخی از فعالان این بازار معتقدند که دلیل عمده این که چرخ این معادن به خوبی نمی‌چرخد این است که پول کافی به این معادن تزریق نمی‌شود.

در حقیقت مشکلات معادن زغال‌سنگ مانند حلقه‌های یک زنجیر می‌مانند که به یکدیگر مرتبط بوده و بر هم تاثیر می‌گذارند.

این در شرایطی است که به عقیده برخی دیگر از کارشناسان این حوزه آنچه که معادن زغال‌سنگ را درگیر خود کرده مشکلات مدیریتی است که حالا در وجوه مختلف گریبان گیر این معادن شده در حالی که اگر زودتر این مشکل برطرف می‌شد می‌توانستیم شاهد موفقیت‌های زیادی در این صنعت باشیم.

بر این اساس در همین رابطه دبیر کمیته زغال‌سنگ خانه معدن طی گفت و گویی با خبرنگار دنیای معدن از مشکلات تامین مواد اولیه در این صنعت خبر داد و افزود: در حال حاضر برای تولید زغال‌سنگ داخلی حداقل 4 میلیون کنستاتره نیاز است، اما متاسفانه اقدامات انجام شده در معادن به هیچ‌وجه در جهت تامین این مقدار زغال‌سنگ نیست یعنی نه پشتیبانی مناسبی از نظر سرمایه‌گذاری صورت گرفته و نه قیمت پوشاننده‌ای از هزینه‌ها که این دو عامل در حقیقت محدود کننده فعالیت در معادن زغال‌سنگ هستند

وی در ادامه افزود امسال وضعیت معادن زغال‌سنگ کشور رو به افول بوده است و روند سال جاری نیز بسیار نگران‌کننده است؛ به طوری که اگر روال به همین صورت پیش برود تعداد زیادی از معادن زغال‌سنگ تعطیل خواهند شد.

مجتهد زاده در ادامه افزود: در چند سال اخیر کمیته‌ای در وزارت صنایع با نام کمیته پشتیبانی از زغال‌سنگ شکل گرفته بود ، اما متاسفانه شاهد فعالیتی از این بخش نبودیم حتی در سال جاری هم علیرغم 9 ماه تقاضای مداوم دست‌اند کاران موفق به فعالیت مجدد این کمیته نشدند و حتی نتوانستند از نزدیک به مشکلات این صنعت بپردازند.

دبیر کمیته زغال‌سنگ خانه معدن در پاسخ به این سوال که عامل اصلی این ضعف که اهمیتی به تشکیل کمیته داده نمی‌شود از کجاست؟ پاسخ داد: از نظر من مهم‌ترین عامل برای این ضعف عدم حساسیت لازم در وزارت صنایع است چرا که توقع ما این است که در حالی که نیاز کشور به این ماده معدنی روز افزون است و ضرورت دارد که این ماده معدنی مورد توجه قرار بگیرد برای افزایش اشتغال‌زایی، اما متاسفانه در این 9 ماه گذشته اتفاق محسوسی شاهد نبودیم.

مجتهد زاده در پایان به تلاش‌های بخش خصوصی برای ارتقای این حوزه اشاره کرد و افزود: اگر روال به همین صورت پیش برود، ایران در سال 1395 جزو عمده‌ترین کشورهای واردکننده زغال‌سنگ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید