64922

تشکیل میز صنعت و معدن در سیستان و بلوچستان

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان گفت :در راستای پیگیری هدفمند برنامه های توسعه ای ، میز صنعت و معدن به منظور ارائه طرح های توسعه ای و رفع موانع پیشروی تولید در استان تشکیل شد.

به گزارش دنیای معدن؛ «نادر میرشکار » افزود: با توجه به اهمیت موضوع بخش تولید در استان، میز صنعت و معدن شامل دو کارگروه فرعی معدن و صنعت می باشد که به طور اختصاصی موارد مربوط به این دوبخش را پیگیری و در کارگروه اصلی مطرح می شود.
وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در اولین جلسه یادآور شد: طرح موضوع توسعه صنعتی استان درکارگروه جهت رفع نواقص و تکمیل مواردی که در سند توسعه صنعتی و معدنی استان لحاظ گردیده است از ان جمله بود.
به گفته میرشکار؛ شناسایی و دسته بندی مشکلات و موانع پیشروی واحدهای تولیدی در راستای پیگیری تخصصی و گروهی رفع مشکلات واحدهای تولیدی، رفع موانع پیشروی فعالیت های معدنی استان در حوزه ها و دستگاه های مختلف و ارائه گزارش به ستاد راهبردی توسعه استان ، پیگیری موارد اصلاحی قانون مالیات ها در خصوص شهرک های صنعتی و بررسی تخصصی و کارشناسی نحوه تعیین مالیات واحدهای تولیدی با بررسی موردی پرونده های مشکل دار و سایر پیشنهادات مطروح از سوی اعضاء میز صنعت و معدن از دیگر مسائل مطرح شده بود.
گفتنی است: این سند در 2 فاز تعریف شده که فاز اول آن در پاییز 92 شروع و در بهار 93 خاتمه یافته و مواردی که در این فاز صورت پذیرفته معرفی قابلیت های عمده و محوری و موثر است از جمله: قابلیت های معدنی، صنعتی و کشاورزی، بازرگانی و منابع انسانی و زیر بنایی و شناخت وضع موجود فعالیت های صنعتی و معدنی در شکل دهی ساختارهای موجود از دیگر موارد این سند می باشد .
فاز دوم این سند راهبردی توسعه صنعتی و معدنی استان در تابستان 93 آغاز شده و در زمستان 93 نیز پایان می یابد و مواردی از جمله تجزیه و تحلیل ساختارها و ارائه راهبردهای صنعت، و معدن استان،مقایسه ساختارهای موجود صنعت و معدن با اهداف برنامه اول و دوم توسعه ، معرفی راهبردهای مناسب توسعه صنعتی و معدنی شهرستانهای استان و راهبردهای کلان توسعه صنعتی و معدنی استان از جمله موارد قابل تدوین در این فاز است .
یکی از برنامه های بخش صنعت،معدن و تجارت استان ایجاد صنایع بزرگ و مادر است که بتواند صنایع پایین دستی را ایجاد و قطعاً در نشست های ستاد راهبردی توسعه استان و میز صنعت و معدن توجه بیشتری به زیر ساختهای صنعتی و معدنی خواهد شد و موضوعات از جمله تسریع در ایجاد صنایع از جمله فولاد، لاستیک سازی، سیمان، صنایع معدنی از جمله مس، آنتیموآن، طلا، تیتانیوم هم در این ستادها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بعضی از طرحهای مهم در دست اجرا بخش صنعت و معدن که در دست پیگیری بوده و در سنوات آتی به بهره برداری می رسد بدین شرح است : مس چهل کوره(کنسانتره مس)، سیمان طیس چابهار،کاشی و سرامیک،قوطی کنسرو، دکلهای انتقال نیرو،توربین های بادی، سیمان طیس چابهار،تولید الیاف شیشه و سایر طرحهای صنعتی و معدنی که از 25 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و باید شرایطی بوجود بیاید که مشکلاتی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست،مشکلات بانکی و منابع مالی و سایر مشکلات رفع گردد تا مسیر جهت تسریع در ایجاد این واحدها هموار گردد . و واحدهایی که یا تعطیل و یا نیمه تعطیل می باشند به چرخه تولید بازگردند که این موضوع هم جزء رسالتهای میزهای صنعت و معدن در استان است .
در دولت تدبیر و امید به بخش صنعت و معدن در استان توجه ویژه ای شده به گونه ای که هم اکنون شرکتهای دولتی در برخی از زمینه ها در حال فعالیت در استان می باشند و می توان در ستاد راهبردی توسعه استان پیگیری هدفمند برنامه های توسعه ای استان را دنبال نمود و با این نگاههای توسعه ای هم اکنون مجوز شروع عملیات چندین طرح مهم در استان از جمله دکلهای انتقال نیرو،سیمان،کاشی و سرامیک،فرآوری تیتانیوم،فرآوری انتیموآن طایر خودرو،اکتشاف 45 هزار کیلومتری در بخش معدن و طرحهای پتروشیمی چابهار و ایرانشهر که خود می تواند زمینه ساز ایجاد صنایع پایین دستی باشد و فولاد چابهار آغاز شده است .

دیدگاهتان را بنویسید