64919

کارشناس ارشد بازار فولاد و سنگ آهن:

مستقیم با شرکت های چینی وارد مذاکره شوید

دنیای معدن -یک کارشناس ارشد بازار فولاد و سنگ آهن چین معتقد است که، بازار این دو محصول آینده چندان امیدوارکننده ای ندارند و تولید این دو ماده مهم روز به روز رقابتی تر می شود.

به گزارش دنیای معدن، امیر گفتاری گفت: قیمتها هم در فولاد و هم در سنگ آهن کاهشی است و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی باید سعی کنند با دور زدن دلالان و ایجاد کنسرسیومی بزرگ، مستقیم با شرکت های چینی وارد معامله شوند.
وی افزود: در اجلاسی که هر ساله اوایل ماه مارس در چین برگزاری می شود تصمیم بر کاهش تولید فولاد گرفته شد چراکه دیدگاه رییس جمهور جدید چین (که یک سال و نیم از تصدی گری وی می گذرد) بر روی فناوری های پیشرفته یا "های تک" است.
وی گفت: همچنین نزدیکی 60 تا 70 درصد کارخانه های فولادی در محدوده شهرهای صنعتی این کشور که موجب آلودگی شهرهای بزرگ شده دلیل دیگر این تصمیم بوده است.
وی که سابقه سالها حضور در بازار سنگ آهن و فولاد چین را دارد معتقد است: چین آمار تولید فولاد خود در سال گذشته را 800 میلیون تن اعلام کرده بود که با بررسی های صورت گرفته مشخص شد 300 هزار تن از این رقم در آمار نیامده و با احتساب این رقم، تولید فولاد خام چین به 1100 میلیون تن می رسید.
به اعتقاد این کارشناس بازار، با سیاست هایی که رییس جمهور این کشور اتخاذ کرده، قرار بود در سال جاری تولید فولاد چین 200 میلیون تن کاهش یابد.
وی همچنین گفت: عدم حمایت از کارخانه های بخش خصوصی نیز تولید را کاهش خواهد داد.
وی با تاکید این نکته که تحریم ها علیه روسیه و بحرانی که در این کشور به عنوان دومین صادرکننده بزرگ فولاد جهان، بوجود آمد سبب شد این کشور تمرکز خود را بیشتر بر روی صادرات فولاد بگذارد افزود: همین موضوع سبب افت بهای فولاد در بازارهای جهانی شده است و حتی فولادسازان این کشور اعلام کرده اند با کاهش بیشتر قیمت ها نیز قدرت رقابت و تولید محصول را دارند. یکی از دلایل کاهش قیمت نفت، تضعیف روسیه بود بنابراین روسیه بیشتر نگاه خود را معطوف به صادرات فولاد کرده و بنابراین تمام تقصیر کاهش قیمت فولاد دست چینی ها نبوده است.
این کارشناس بازار چین گفت: مقامات چینی اعلام کرده اند به هیچ عنوان قصد رقابت با روس ها را در تولید فولاد نداشته و چون هزینه های تولیدات آنها به مراتب بیشتر از تولیدات روسیه است، چنین هدفی را دنبال نمی کنند.
وی ادامه داد: روسیه مواد اولیه و انرژی برای صنعت فولاد خود را از طریق سنگ آهن و زغالسنگ داخلی تامین می کند از اینرو هزینه های تولید آن در سطح پایین است.
گفتاری افزود: همواره چنین بوده که قیمت فولاد چین از روسیه بالاتر بوده است و دلیل آن تامین انرژی و وادرات سنگ آهن از استرالیا، برزیل و هند است و سیاست کنونی این کشور کاهش تولید به دلیل رکود بازارهای جهانی، آلودگی و مقرون به صرفه نبودن قیمت سنگ آهن است از این جهت چین برای عدم ورود به بازار رقابتی با روس ها، تا پایان سال 2014 جایزه صادراتی و حمایت از تولید را بر می دارد.
وی گفت: با این اقدام چین، به دلیل نبود مشوق های اقتصادی بخشی از کارخانه ها از مدار تولید خارج و تولید کاهش می یابد.
اکنون چنین بوده که چین با توجه به نیم نگاهی که به بازارهای جهانی دارد، بخشی از تولیدات فولاد خود را صادر می کند.
وی افزود: رییس جمهور فعلی سیاست افزایش رفاه و بازسازی روستاها که سبب رشد و تقویت زیرساخت های بخش کشاورزی خواهد شد را دنبال می کند با این اقدام حجم مصرف داخلی فولاد چین نیز کم خواهد شد.
گفتاری با اشاره به اینکه نزدیک شدن فصل سرما و تعطیلات بهاره چین سبب خواهد شد به مدت تقریبا یک ماه کارخانجات فولاد تعطیل شده و همین امر می تواند رکود بیشتری را رقم بزند گفت: در این بازار تولیدکنندگان ایرانی چگونه می توانند حضور پیدا کرده و جایگاه خود را حفظ کنند؟ به عبارت دیگر چگونه می توان این بحران را به فرصت تبدیل کرد؟
وی افزود: سیاست چین در سال آینده کاهش تولید فولاد است و قیمت بیلت نیز در محدوده قیمت 350 دلار باقی خواهد ماند از اینرو و براساس محاسبات می توان انتظار بهای 50 تا 60 دلار را برای هر تن سنگ آهن 60 درصد داشت.
کارشناس بازار فولاد و سنگ آهن چین معتقد است، بخش خصوصی ایران باید با یک مدیریت صحیح این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرده و اولا حجم تولید را افزایش دهد تا هزینه های تولید کاهش یابد و ثانیاً باید با رایزنی و پیدا کردن کارخانه های فولادی چینی، مواد را بطور مستقیم به آنها داده تا هزینه های جانبی کم شده و واسطه ها حذف شوند و این موارد نیز منوط به ثبات در کیفیت و میزان ارایه بار یعنی قراردادهای بلند مدت با فولادسازان چینی است تا وارد مدار تولید آنها شویم.
وی گفت: باید با کارخانه های بزرگ فولاد چین که هم تولیدکننده بوده و هم طراحی و مهندسی کرده و سازنده خطوط فولاد هستند قراردادی داشته باشیم تا وارد بازار ما شده و پروژه ها را گسترش دهیم یعنی بصورت تهاتری و فروش بار از این امکانات آنها استفاده نماییم.
گفتاری تاکید کرد: هشدار من به تولیدکنندگان، استفاده از نیروهای متخصص و امکانات شرکت های بزرگ چینی و شرکت های بسیار بزرگ است. چرا باید در کشوری که تولید فولاد آن به حدود 15 میلیون تن می رسد در مناقصه پروژه گندله سازی 2 میلیون تنی، 40 شرکت حضور پیدا کنند درحالی که در چین با تولید 1.1 میلیارد تن فولاد به سختی 20 شرکت برای مناقصات این چنینی وارد عمل می شوند.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر شاهد حضور شرکت های بخش خصوصی چینی در پروژه های فولاد و گندله سازی کشور هستیم، گفت: بخش خصوصی باید حتما با یکدیگر متحد شوند و درقالب انجمن ها یا کنسرسیوم ها با شرکت های بزرگ چینی صحبت کنند.
به گزارش معدن 24، همچنین بخش خصوصی باید با سرمایه گذاری هایی در بخش حمل و نقل، هزینه ها را در این بخش پایین آورده و در این حوزه می توان از امکانات چینی ها استفاده کرد برای مثال با گشایش اعتبارات اسنادی یا همان LCهای بلند مدت از طریق بانک های چینی و خرید تجهیزات ریلی، لوکوموتیو و واگن ها، حجم زیادی از هزینه ها را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید