64900

فولاد مبارکه اصفهان، رکورددار جهانی صرفه جویی در مصرف آب

دنیای معدن -مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: این شرکت با توجه به نتایج ممیزی ها، رکورددار صرفه جویی در مصرف آب در جهان است.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ، مهدی تولائیان افزود: به ازای تولید هر تن فولاد در صنایع فولاد جهان 18 تا 25 متر مکعب آب مصرف می شود درحالیکه شرکت فولاد مبارکه با اجرای طرح های مختلف، برای تولید هر تن فولاد پنج مترمکعب آب مصرف می کند.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه قسمت نیروگاه بیشتر تولیدکنندگان فولاد جهان منفک از تولید فولاد است گفت: این در حالی است که میزان آب مصرفی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با احتساب آب مصرفی در نیروگاه است.

وی افزود: اگر میزان مصرف آب نیروگاه فولاد مبارکه را از این مقدار کم کنیم، مقدار مصرف آب به سه و نیم متر مکعب یعنی یک پنجم استاندارد تعیین شده جهانی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مدیریت انرژی و برنامه ریزی برای کاهش مصارف آب در خطوط تولید فولاد مبارکه از سال 78 آغاز شده و همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: تا کنون 300 میلیارد تومان برای اجرای طرح های بزرگ صرفه جویی در مصرف انرژی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان هزینه شده است.

تولائیان افزود: با سرمایه گذاری که فولاد مبارکه در بخش اجرایی کردن طرح جمع آوری، تصفیه و استفاده از پساب شهرهای اطراف و استفاده از آن انجام داده است، گام بلند دیگری در راستای تصفیه پساب های شهری و استفاده بهینه آنها در چرخه تولید برداشته خواهد شد.

وی یکی از معیارهای میزان استفاده از آب در صنایع فولاد را میزان سختی آب عنوان و اظهار کرد: اگر آب را با سختی مناسب یعنی سختی 150 تا 180دریافت کنیم میزان بهره وری آب در این شرکت بسیار افزایش خواهد یافت.

وی تأکید کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تعریف مدیریت فرآیند و تشکیل مدیریت انرژی سعی در کاهش میزان هدر رفت انرژی در قسمت های مختلف دارد و تا حدود زیادی در این زمینه موفق بوده است.

به گفته وی بنا بر آمار موجود، مقایسه مصرف میزان انرژی در فولاد مبارکه برای هر تن فولاد نشان می دهد که جایگاه این شرکت از بسیاری از کشورها مانند چین، هند و عربستان بسیار بهتر و در این زمینه به کشور کره نزدیک است.

تولائیان با بیان اینکه در فولاد مبارکه به ازای هر تن فولاد 24 گیگاژول بر تن انرژی مصرف می شود، گفت: بسیاری از کشورها بین 30 تا 32 گیگاژول انرژی مصرف می کنند اما میزان مصرف انرژی در اروپا بین 18 تا 19 گیگاژول است.

این کارشناس با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بواسطه زودتر صنعتی شدن به جای سنگ آهن از آهن قراضه استفاده می کنند و این امر در کاهش مصرف انرژی تأثیر بسزایی دارد تصریح کرد: در فولاد مبارکه اصفهان بیش از 90 درصد از محصولات با سنگ آهن ساخته می شود که نیازمند انرژی بیشتری است.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: آهن قراضه در ایران کم و گران است و استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کشف ظرفیت های اتلاف انرژی در سیستم و راه های بازگرداندن این انرژی نیز مورد بررسی قرار گرفت که در این راستا طرح بازیافت انرژی حرارتی از خروجی نیروگاه گازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با حدود 60 میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست.

وی تولید برق با استفاد از روش CHP و تولید بخار از همین روش با بازده 70 درصد را از دیگر اقدامات این شرکت در راستای افزایش میزان بهره وری انرژی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید