64847

اجرای برنامه افزایش سرمایه جهت راه اندازی طرح توسعه ای

دنیای معدن - شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق به منظور اجرای طرح توسعه ای احداث کارخانه ذغال شویی در نظر دارد تا سرمایه خود را به مبلغ 300 میلیارد ریال افزایش دهد.

مدیر مالی شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود با اعلام این خبر عنوان کرد: افزایش سرمایه 357 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران اجرایی می شود که اکنون این برنامه در پی تأیید گزارش توجیهی توسط حسابرس در مرحله دریافت موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار به سر می برد.

حسین قاسمی در خصوص راه اندازی کارخانه ذغال شویی نیز گفت: این واحد تولیدی با ظرفیت اسمی تولید سالانه 600 هزار تن ذغالسنگ فرآوری شده تا پایان سال 94 به بهره برداری می رسد که پیش بینی می شود با تأمین 400 هزار تن ذغالسنگ مورد نیاز تولید، در نهایت سالانه 200 هزار تن کنسانتره ذغالسنگ تولید شود.

وی به آثار مثبت ناشی از اجرای این طرح بر وضعیت سودآوری "کشرق" اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ذغالسنگ تولیدی توسط این مجموعه به صورت ماده خام است و برهمین اساس محصولات تولیدی "کشرق" خریداران خاص خود را دارد و بازار فروش محصولات محدود است.

این در حالی است که تولید ذغالسنگ فرآوری شده و کنسانتره متقاضیان زیادی همچون شرکت های زرند کرمان، کک سازی شاهرود و ذوب آهن اصفهان خواهد داشت و از این رو می توان گفت توسعه بازاراهای فروش و افزایش تعداد متقاضیان از جمله مزایای احداث این کارخانه به شمار می رود. علاوه بر این، با توجه به اینکه نرخ فروش کنسانتره بیش از ذغالسنگ است، راه اندازی این واحد تولیدی ارزش افزوده قابل توجهی را برای "کشرق" به همراه خواهد داشت.

مدیر مالی شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود به وضعیت عملکردی شرکت از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه وضعیت تولید محصولات مناسب ارزیابی می شود و متقاضی برای تولیدات "کشرق" وجود دارد، اما به دلیل کمبود نقدینگی شرکت های خریدار محصولات ناشی از رکود حاکم بر وضعیت اقتصادی که عمدتاً در بخش خصوصی فعالیت می کنند، درآمد حاصل از فروش محصولات با تعویق به حساب شرکت واریز می شود.

قاسمی افزود: حدود 70 درصد از ذغالسنگ تولیدی "کشرق" در حالی توسط شرکت ذغالسنگ البرز شرقی خریداری می شود که در پی واگذاری مجموعه مذکور به بخش خصوصی و بروز برخی مشکلات نقدینگی در آن، "کشرق" موفق به عقد قرارداد با آن نشده است.

علاوه بر این، علیرغم افزایش هزینه های تولید همچون رشد 25 درصدی حقوق و دستمزد، نیز پیگیری های مدیران مجموعه جهت دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات به نتیجه قطعی منجر نشده و هیچ دستوری مبنی بر رشد قیمت فروش تولیدات ابلاغ نشده است.

وی درخاتمه افزود: این مجموعه در حالی با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور بروز مشکل نقدینگی را پیش بینی می کرد که در بودجه سال جاری افزایش تولید ذغالسنگ درجه یک و در مقابل آن کاهش تولید ذغالسنگ درجه دو را برآورد کرده بود. چراکه بخش خصوصی خریدار محصول ذغالسنگ درجه یک است و از توان مالی مناسبی نسبت به بخش دولتی برخوردار است. این در حالی است که حتی شرکت های خریدار فعال در بخش خصوصی نیز نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند و در نهایت پوشش سود برآوردی براساس عملکرد نیمه اول امسال چندان مناسب نبوده است.برهمین اساس، امیدواریم تا با رفع موانع پیش روی تولید، بودجه برآوردی تا پایان امسال محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید