64813

صف خرید در «بازار آتی» شکل گرفت

دنیای معدن - در هفته‌ای که گذشت دلار در بازار آزاد نوسانات شدید قیمتی را تجربه کرد و این امر بازار آتی سکه طلا را نیز دستخوش تغییرات شدید قیمتی کرد تاجایی که حجم معاملات و تعداد موقعیت‌های باز مشتریان بعد از مدت‌ها رکود حاکم بر بازار افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. در این هفته حجم معاملات آتی سکه با رشدی 18 درصدی نسبت به هفته ماقبل همراه شد.

نکته قابل توجه در معاملات آتی سکه طلا در هفته گذشته، اصرار فعالان این بازار به ادامه افزایش اسپردمعاملاتی (تفاوت بین نرخ خرید و فروش) بین سررسیدهای مختلف بود که همین امر بعد از مدت‌ها موجب تشکیل صف‌های خرید در سررسیدهای دورتر و از سوی دیگر کال‌مارجین شدن تعدادی از معامله‌گران دارای موقعیت باز فروش شد.

سکه سررسید تیرماه 94 تا قبل از اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای 960 هزار تومان معامله می‌شد اما اعلام تمدید مجدد زمان مذاکرات، کاهش قیمت جهانی نفت، گمازنه‌زنی‌ها پیرامون کسری بودجه سال 94 دولت و همچنین ورود برخی سفته بازان از بازار اوراق بهادار به بازار آتی سکه باعث افزایش ریسک حاکم بر نوسانات قیمت دلار و به تبع آن سکه و بازار فیوچرز شد که عزم فعالان بازار را برای افزایش اسپرد (Spread) راسخ‌تر کرد، تا آنجا که این فاصله قیمتی را تا سررسید تیرماه 94 به 200 هزار تومان رساند. در این میان مساله قابل توجه آنکه سررسیدهای آتی سکه آخرین بار اسفندماه سال 91 با صف خرید روبه‌رو شده بودند.

شرکت بورس کالای ایران نیز در این بین به‌دلیل افزایش ریسک معاملات و از طرفی افزایش قیمت نقدی سکه طلا اقدام به افزایش وجه تضمین قراردادها در دو مرحله کرد و آن را تا 22 میلیون ریال افزایش داد.

دلار در بازار آزاد تهران هم که در این هفته از کانال 3400 تومانی عبور کرده و موفق به گذر از قیمت 3500 تومان شده بود، روز سه‌شنبه با اصلاح قیمتی همراه شد که حتی عرضه دلار در بعد از ظهر این روز توسط تعدادی از صرافی‌های بانک‌ها با قیمت 60-70 تومان پایین‌تر از نرخ بازار نیز نتوانست قیمت را به کمتر از 3450 تومان بیاورد و در روز بعد مجددا شاهد رشد قیمت تا محدوده 3512 تومان بودیم.

در این بین معامله‌گران جهانی نیز در این هفته مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت اونس را نشست 2 روزه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو می‌دانستند که چهارشنبه شب «جانت یلن» رئیس فدرال‌رزرو آمریکا اعلام کرد؛ بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره رویکردی صبورانه را در پیش خواهد گرفت. در ادامه روز پنجشنبه طلای جهانی با اطمینان خاطر از اینکه نرخ بهره آمریکا ثابت مانده با رشد تقاضای فیزیکی همراه شد و تا لحظه تنظیم این خبر به بیش از 1213 دلار رسید، به عقیده برخی کارشناسان تنها عامل کاهش‌دهنده قیمت اونس، فروش بخشی از ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه است که در پی سقوط ارزش روبل در مقابل دلار آمریکا، بانک مرکزی این کشور قصد فروش بخشی از ذخایر طلای خود و افزایش نرخ بهره را دارد.

به‌نظر می‌رسد طلای جهانی در روزهای پایانی سال 2014 تحت تاثیر نوسانات شاخص دلار و سهام بازارهای مالی بین‌المللی قرار داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید