64550

پیش بینی دورنمای قیمت طلا در سال آتی

دنیای معدن - در حالیکه روند بهای طلا در سال جاری میلادی همچنان بر مدار کاهش قرار دارد، تحلیل های متفاوتی از میانگین قیمت طلا در سال 2015 میلادی از سوی کارشناسان این بازار اعلام می شود.

به گزارش دنیای معدن، با نزدیکی به روزهای پایانی سال 2014 میلادی گمانه زنی های زیادی در مورد مسیر طلا در سال جدید عنوان می شود که با توجه به وضعیت بازار جهانی رصد هرکدام می تواند به تشخیص روند حرکتی این فلز گرانبها کمک کند. دویچه بانک آلمان در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد که میانگین قیمت جهانی طلا طی سال 2015 میلادی به کمتر از 1169 دلار خواهد رسید. پایگاه اینترنتی بولیون دسک در گزارشی اعلام کرد که دویچه بانک آلمان معتقد است که بازگشت سیاست های پولی فدرال رزرو به وضعیت عادی و نرمال مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در سال آینده خواهد بود.

بر اساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی دویچه بانک بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا سال آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها خواهد داشت.

گرچه برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که اجرای سیاست های انبساطی پولی در چین و اروپا به نفع قیمت طلا در سال آینده خواهد بود ولی به نظر می رسد عادی شدن سیاست های پولی فدرال رزرو امریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره این کشور فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد و موجب افزایش ارزش دلار خواهد شد.

این گزارش حاکیست، دویچه بانک در حالی میانگین قیمت هر اونس طلا را در سال آینده 1169 دلار اعلام کرده است که این رقم را برای سال 2014 میلادی 1265 دلار در نظر گرفته است.

دویچه بانک اعلام می دارد: ادامه روند نزولی قیمت جهانی نفت نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می کند.

اما در همین حال بانک ای ان زد در تازه ترین گزارش خود پیش بینی می کند که قیمت طلا در سال 2015 میلادی پتانسیل لازم برای افزایش بیشتر را خواهد داشت و احتمالا با افزایش روبرو خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی بولیون دسک، بانک ای ان زد پیش بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا سال آینده به بیش از 1238 دلار خواهد رسید که این رقم حدود 3.5 درصد بیشتر از قیمتهای کنونی است.

بانک ای ان زد ادامه می دهد؛ افزایش تقاضای فیزیکی در چین تاثیر زیادی بر رشد قیمت طلا در سال 2015 میلادی خواهد داشت. افت واردات طلای چین در شش ماه دوم 2014 میلای تاثیر زیادی بر کاهش قیمت این فلز زرد داشته است.

ویکتور تیان پیریا تحلیلگر ارشد ای ان زد بانک تاکید کرد که کاهش تقاضای فیزیکی در نه ماه گذشته موجب خواهد شد تا بار دیگر این تقاضا در سال 2015 احیا شود. تغییر در سیاست واردات طلای هند نیز کمک زیادی به افزایش قیمت در سال آینده خواهد داشت.

وی افزود: چشم انداز دلار نیز عامل مهم و تاثیرگذاری برای قیمت طلا در سال آینده خواهد بود. افزایش ارزش دلار و رشد احتمالی نرخ بهره آمریکا می تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند.

آنچه مسلم است، طرفداران کاهشی قیمت طلا در شرایط کنونی با توجه وضعیت اقتصادی آمریکا و بهبود بحران اقتصادی این کشور دلایل خود را مطرح می کنند، و این افراد در اکثریت هستند، ولی در مقابل طرفداران افزایشی بهای طلا، بحران آمریکا را هنوز پا برجا دانسته و آن را آتش زیر خاکستر می دانند. آنان با توجه به رشد تقاضا در بازارهای جهانی احتمال رشد بهای طلا در سال آینده متصور می باشند.

حال با توجه به افت بهای نفت و شرایط جهانی باید منتظر ماند و دید که نظر کدام طیف به واقعیت می پیوندد، و بهای جهانی طلا به کدام مسیر گام بر می دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید