64303

پیشروان اکتشاف معدن در سال 2014

علی بختیاری قلعه - دنیای معدن ، اکتشافات معدنی همچنان مورد نظر سرمایه گذاران قرار دارد . هرچند برخی معادن بزرگ کشف شده طی سالهای اخیر مورد استخراج قرار نگرفته اند ولیکن پیش بینی رشد مصرف به دلیل رشد جمعیت و همچنین تغییر روش بخش دیگری از جامعه بشری در زندگی ، از روستایی به شهری و در عین حال امید سرمایه گذاران به بهبود وضعیت اقتصادی جهان موجب ادامه اشتیاق این شرکتها به انجام عملیات اکتشافی مواد معدنی شده است .

علی بختیاری قلعه . استراتژیست معدن و صنایع معدنی

اکتشافات معدنی همچنان مورد نظر سرمایه گذاران قرار دارد . هرچند برخی معادن بزرگ کشف شده طی سالهای اخیر مورد استخراج قرار نگرفته اند ولیکن پیش بینی رشد مصرف به دلیل رشد جمعیت و همچنین تغییر روش بخش دیگری از جامعه بشری در زندگی ، از روستایی به شهری و در عین حال امید سرمایه گذاران به بهبود وضعیت اقتصادی جهان موجب ادامه اشتیاق این شرکتها به انجام عملیات اکتشافی مواد معدنی شده است .

مسیر رشد تکنولوژی و پیش بینی شرکتهای دانش بنیان و بخش های تحقیق و توسعه شرکتهای بزرگ تولیدی از قبیل صنعت IT و خودرو ، چراغ هدایت شرکتهای سرمایه گذار در بخش اکتشاف است . این کمپانی ها بر اساس نتایج تحقیقاتی از رشد تکنولوژی و تاثیر آن بر مصرف مواد معدنی، سرمایه گذاری می کنند و البته شرکتهای تولید مواد واسطه ای نیز در تکنولوژی فرآوری آن سرمایه گذاری خواهند کرد . در سال گذشته چالش دیگری برای اکتشافات وجود داشته است . چالشی به نام محیط زیست . بیشترین کشورهایی که با این مشکل رو به رو بوده اند، کانادا ، ایالات متحده و سپس استرالیا است .در این کشورها پایبندی به محیط زیست، یک ارزش مهم تلقی و قوانین بازدارنده سختی تصویب گردیده است .

بودجه اکتشافی کل جهان در سال 2014 بالغ بر ده میلیارد و پانصد میلیون دلار بوده که بیش از 4 میلیارد دلار آن معادل 40% توسط 39 شرکت بزرگ برنامه ریزی شده است . چنانچه مقیاس اندازه گیری شرکتهای اکتشافی ، بر اساس میزان بودجه و هزینه اکتشاف در نظر گرفته شود ، به شرکتهایی بزرگ اطلاق می گردد که حداقل 50 میلیون دلار بودجه اکتشافی داشته باشند . بزرگترین شرکت اکتشافی از این منظر شرکت Antofagasta در کشور شیلی و زمینه اصلی فعالیت آن مس است . مقام دوم این رده بندی متعلق به Vale در برزیل و رتبه سوم شرکت Fresnillo مکزیک یکی از بزرگترین تولید کنندگان نقره و طلای دنیا است .

در رتبه بندی اکتشافی سال 2014 استرالیا و کانادا روند کاهشی داشتند . استرالیا 8 درصد و کانادا 10 درصد از اکتشافات جهان را به خود اختصاص داده اند .

12 درصد از اکتشافات جهان در سال 2014 در شیلی ، 9 درصد در روسیه ، 9 درصد در مکزیک ، ، 8 درصد در ایالات متحده ، 6 درصد در پرو ، 4 درصد در برزیل و تنها 2 درصد در چین انجام شده است .

در ادامه این روند ؛2 درصد در اندونزی ، 2 درصد در فیلیپین ، 1.3 درصد در عربستان صعودی ، هفت دهم درصد در قزاقستان و کمتر از نیم درصد در ایران هزینه های اکتشافی صورت پذیرفته است .هزینه های اکتشافی ایران کمتر از 50 میلیون دلار است در حالی که شرکتهای بزرگ اکتشافی ، حداقل 50 میلیون دلار هزینه اکتشافی دارند .

41 درصد از کل اکتشافات جهان در بخش طلا و 32 درصد در بخش مس و 7 درصد برای الماس بوده است . لذا حدود 80 درصد کل اکتشافات برای سه ماده ارزشمند طلا ، مس و الماس صورت پذیرفته است . یکی از دلایل افزایش اکتشافات برای طلا ، کاهش میانگین جهانی طلای محتوی یا به عبارتی عیار خاک طلا از 18 PPM در دهه های پیشین به زیر 5 PPM و حتی 1 PPM در سال های اخیر است

دیدگاهتان را بنویسید