64279

روزهای پیچیده فلزات پایه

دنیای معدن -سحر نمایشی: رکود فعلی حاکم بر بازار فلزات پایه ناشی از عوامل متعددی است که برخی از آنها به‌صورت مستقیم و برخی دیگر به‌صورت غیر‌مستقیم بر بازارهای داخلی آنها تاثیر گذاشته است.

البته در این بین انتشار شایعاتی مبنی بر کاهش مجدد قیمت فلزات پایه در بازار داخلی این محصولات به دلیل ریزش شدید قیمت نفت نیز به این بی‌رونقی دامن زده است.


فعالان بازار معتقدند این رکود ناشی از نبود تقاضا بوده و تنها افزایش قیمت‌ پارامترهای تاثیر‌گذار بر روند فلزات رنگی می‌تواند بر بهبود معاملات تاثیر بگذارد، چرا‌که رکودی که در حال حاضر بر بازارهای داخلی سایه افکنده ناشی از امید تجار برای رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر است. از سوی دیگر سیاست‌های نادرست حمایتی از تولیدکنندگان و خروج سرمایه سرمایه‌گذاران از بازار مصرف و صنایع پایین‌دستی فلزات پایه کشورمان باعث شده تا بازار این محصولات بیشتر از سال‌های گذشته این سکوت را احساس کند.

همچنین تولیدکنندگان فلزات پایه با هزینه‌های سنگین تولید همچون مواد اولیه، انرژی، حقوق و دستمزد، کمبود نقدینگی، مشکلات ارزی، بانکی و تاثیرات حاصل از تحریم‌ها و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند و راه گریزی برای آنها نیست. این در حالی است که رفع نیاز تولیدکنندگان فلزات پایه به مواد اولیه و تجهیزات، بالاترین سهم هزینه تولید را به خود اختصاص داده که باز هم مواد اولیه را می‌توان مهم‌ترین‌ بخش هزینه‌ها دانست.


به گفته کارشناسان بازار فلزات پایه، توجه به کاهش تقاضای مشتریان در بازار داخل به دلیل فشارهای مضاعفی که بر اثر کمبود مواد اولیه و وجود محدودیت‌های بین‌المللی بر تولیدکنندگان داخلی وارد می‌سازد، ضروری است، چرا که در کنار این موانع کاهش پیاپی تقاضا برای محصولات تولیدی را شاهد خواهیم بود. علاوه بر این تولیدکنندگان نیز با توجه به رکود حاکم بر بازار و با در نظر گرفتن نیازهای ارزی خود، برای جلوگیری از کاهش تولید و اشتغال به ناچار توجه به بازارهای خارجی را در دستور کار قرار داده و با اخذ مجوزهای لازم با حضور در بازارهای مناسب و عرضه محصولاتی که کمترین تقاضا در بازارهای داخل را به خود اختصاص داده، اقدام به صادرات تولیدات خود به‌صورت محدود می‌کنند. البته برخی دیگر از فعالان آگاه معتقدند، خروج فلزات از کشور به نفع تولید‌کننده خواهد بود؛ چرا که به افزایش تقاضای داخلی کمک کرده و همین، افزایش نرخ تقاضا در بازار داخلی را افزایش خواهد داد.


از سوی دیگر به عقیده فعالان بازار، قیمت‌ها به دلیل طولانی شدن این رکود با شیب کم و با روندی رو به پایین پیش خواهد رفت، مگر آنکه رویداد جدیدی در بازار اتفاق بیفتد.

در بازار داخلی فلزات رنگی چه گذشت؟
روند معاملات فلزات‌ پایه دیروز در بازار آزاد نسبت به دوشنبه گذشته بدون تغییر بود و تنها فلز قلع با افت قیمت 500 تومانی در هر کیلو مواجه شد. به گفته فعالان بازار دلیل این کاهش قیمت نبود تقاضای این فلز در بازار غیررسمی بوده است. همچنین کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به کاهش قیمت جهانی این فلز، تا ماه آینده شاهد افت بیشتر قیمت قلع در بازار داخلی خواهیم بود. البته نوسان نیکل نیز همچنان ادامه دارد که بر اساس پیش بینی کارشناسان به زودی با توجه به روند ریزشی قیمت این فلز در بازارهای جهانی روند کاهشی در پیش خواهد گرفت.

دورنمای جهانی مس
در بازارهای جهانی و با سقوط قیمت نفت یک جو نزولی خطرناک به اغلب بازارهای بین‌المللی تزریق شده است. این شرایط در کنار افزایش نسبی موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن که به بالاترین حد در 7 ماه گذشته رسیده است یک جو بدبینی را نسبت به دورنمای تقاضای مس بر‌انگیخته، که البته نزدیکی به تعطیلات سال نو میلادی بر این شرایط افزوده است. این در حالی است که تعطیلات سال نو چینی که پس از آغاز سال 2014 قرار دارد می‌تواند داده‌ای برای خرید از بازارهای اروپایی به سمت بازارهای چینی باشد. با توجه به تمامی این موارد در کنار فراگیر شدن جو منفی در بازار که با سقوط ارزش سهام در بازارهای غربی و افزایش قیمت طلا و رسیدن به بالاتر از 1200 دلار در هر اونس توام شده است به نظر می‌رسد دورنمای قیمت مس چندان جذاب نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید