64169

سایه زغال سنگ البرز مرکزی بر توانمندی های توسعه سوادکوه

دنیای معدن - توجه همه جانبه بر احیای زغال سنگ البرز مرکزی با ندیده گرفتن سایر توانمندی های توسعه شهرستان سوادکوه همراه شده است.

به گزارش دنیای معدن در سوادکوه، توسعه مفهومی چند بعدی است که حل مشکلات ساختاری به منظور دست یابی به اهداف توسعه و برنامه ریزی کلان نگر برای استفاده از توانمندی ها و ظرفیت سازی به منظور بهره برداری برنامه محور را در مفهوم خود جای داده است.

برنامه های توسعه محور را می توان برای مناطق فاقد شاخص های توسعه و یا شهر ها و روستا ها و آبادی های دارای ظرفیت های گوناگون تعریف کرد.

با بررسی مجموع توانمندی های شهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی به 27 موضوع و شاخص توسعه در محور های مختلف و با زیر مجموعه های متنوع آن دسترسی پیدا می کنیم که اجرایی شدن بخش کوچکی از آن می تواند به توسعه شهرستان سوادکوه، کاهش چشمگیر بیکاری، افزایش توان اقتصادی برسد و این در حالی است که شهرستان سوادکوه با ظرفیت های گسترده خود محروم تر ین شهرستان مازندران با نرخ بیکاری بالاتر از میانگین استانی است.

اگر شاخص های توسعه سوادکوه و سوادکوه شمالی را از زاویه اقتصادی و توان درآمدزایی عمومی و کاهش درصد محرومیت شهرستان و ظرفیت هایی با توجیه مناسب اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تعریف کنیم، شاهد منابع گوناگون با ظرفیت هایی ملی و استانی هستیم که نیازمند مدیریت متمرکز شهرستانی برای اتصال حلقه های مفقود ارتباط بین داشته ها و اهداف توسعه و کاهش محرومیت ها هستیم.

شاخص های 27 موضوع توسعه سوادکوه در بخش های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی تا رسیدن به نقطه تولید یا عرضه راه طولانی را در پیش دارد ولی وجود نداشتن برنامه مشخص برای آغاز این راه در شهرستان سوادکوه جای سئوال دارد و آغاز این راه در شهرستان سوادکوه شمالی خوشایند علاقه مندان به توسعه شهرستان است.

خلاصه کردن توسعه شهرستان سوادکوه در زغال سنگ و تمرکز مسئولان مرتبط با توسعه شهرستان سوادکوه در احیای البرز مرکزی موجب نادیده گرفته شدن سایر ظرفیت های توسعه شهرستان سوادکوه است و نوعی حباب اقناع در پیگیری هدفمند و نتیجه محور برای سایر ظرفیت ها در شهرستان به وجود آمده ا ست.

تعیین طرح توسعه شهرستان سوادکوه شمالی و برنامه زمان بندی شده برای دست یابی به راهکارهای توسعه این شهرستان مدل مناسبی برای توسعه سایر شهرستان ها است تا با شناخت جایگاه فعلی توسعه، اهرم ها و ظرفیت های توسعه تعیین و با هدف گذاری مناسب و مدیریت زمان و تشکیل از گروه هایی تخصصی و اجرایی مورد برنامه ریزی قرار گیرد.

به نظر می رسد تشکیل گروه توسعه شهرستان سوادکوه و تعیین کار گروه هایی با محوریت موضوعات توسعه با مدیریت فرماندار و استفاده از ظرفیت های ادارات و نهادها و نخبگان و فرهیختگان و جدیت در اجرایی شدن مصوبات آن می تواند نوید توسعه شهرستان و حل مشکلات ساختاری آن را به ارمغان آورد.

* نگاه تک بعدی به توسعه شهرستان سوادکوه از طریق البرز مرکزی

سیاوش اسلامی یکی از فعالان رسانه ای مازندران در گفت وگو با خبرگزاری فارس با انتقاد از نگاه تک بعدی به توسعه شهرستان سوادکوه از طریق البرز مرکزی، گفت: توجه به احیای البرز مرکزی برای بحران زدایی از فقر اقتصادی منطقه است.

این فعال رسانه ای مازندران با بیان اینکه تمرکز بر حل مشکلات البرز مرکزی و توجه صرف به آن، موجب توسعه و پیشرفت همه جانبه شهرستان را فراهم نمی کند، افزود: نوع نگاه برای توسعه شهرستان سوادکوه و تحلیل ظرفیت های توسعه شهرستان با محوریت البرز مرکزی برای حل مشکلات کارساز نیست.

وی با اشاره به تلاش های مختلف برای توسعه سوادکوه و عدم نتیجه گیری مناسب از آن، خاطرنشان کرد: نوع نگاه ها برای توسعه شهرستان سوادکوه با هدف توسعه همه جانبه و نفع عمومی و دوری از سلایق شخصی، برنامه ریزی شود تا زمینه توسعه و کاهش مشکلات این شهرستان فراهم شود.

لزوم استفاده بهینه از توانمندی های توسعه شهرستان سوادکوه

رئیس شورای شهرستان سوادکوه نیز در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی و گردشگری شهرستان سوادکوه، خواستار بهره برداری مناسب مسئولان از این توانمندی ها شد و گفت: استفاده نکردن از توانمندی های توسعه شهرستان سوادکوه زمینه هدر رفتن آن را فراهم می کند.

جمشید پهلوان با یادآوری اینکه آثار تاریخی سوادکوه در حال تخریب هستند و افرادی که قصد بازسازی آن را دارند توسط ادارات غیر مرتبط ممانعت می شود، افزود: وجود محور سوادکوه و حضور گسترده گردشگران فرصت مناسبی برای مسئولان به منظور دستیابی به اهداف اشتغال زایی و ایجاد درآمد برای شهرستان است.

وی با اشاره به وجود شرکت های لبنی در شهرستان و رکود بخش دامداری و ورود شیر از شهر های و استان های دیگر، اظهار داشت: وجود دامداری صنعتی و سنتی و تشویق جوانان به گسترش آن علاوه بر درآمد زایی موجب توسعه اقتصادی شهرستان و افزایش اشتغالزایی را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید