64061

بخش خصوصی را در توسعه معادن دست‌کم نگیریم

دنیای معدن -سحر نمایشی: نشست خبری خانه معدن ایران صبح روز گذشته با حضور نایب رئیس این تشکل و سایر اعضای هیات‌‌مدیره برگزار شد.

در این نشست محمدرضا بهرامن، در کنار سایر اعضای هیات‌مدیره علاوه بر تشریح اهداف خانه معدن و نقش اساسی آن در صنایع کشور، به سوالات اصحاب رسانه نیز پاسخ دادند.
در ابتدا نایب رئیس خانه معدن ایران از تاثیر قیمت نفت بر بازار محصولات معدنی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بهای نفت با روندی که در پیش گرفته است تاثیر بسزایی بر بازارهای جهانی می‌گذارد، به خصوص در کشورهای نفت‌خیز اثر آن بیشتر خواهد بود. این در حالی است که در کشور ما نیز اثر قابل توجهی داشته است.
محمدرضا بهرامن در ادامه افزود: همیشه بودجه‌های کشور وابسته به نفت بوده و با توجه به اینکه این امر شکنندگی زیادی را به ساختارهای اقتصادی کشور وارد می‌کند از جمله اینکه در صورت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی دولت به درآمدهای مورد انتظار خود دست نیافته و در تحقق برنامه‌های اقتصادی کشور دچار تزلزل می‌شود، بنابراین باید بیندیشیم که چه راهکارهایی برای کمتر کردن این وابستگی‌ها و نوسانات موثر بر بازار وجود دارد.
وی گفت: خوشبختانه شرایط دولت یازدهم به شکلی است که می‌تواند اثرات بسیار خوبی را برای این بخش‌ها به دنبال داشته باشد و از آنجا که دولتمردان با شعار حمایت از بخش تولید شروع به کارکرده‌اند حتی می‌توانیم بگوییم که امروز فرصتی است تا سند واقعی حمایت از تولید را به اجرا در‌آوریم. البته این شرایط اگر مهیا شود نقش تشکل‌ها هم می‌تواند مفید باشد و آنها می‌توانند شرایط خود را تعریف کنند، در واقع با توجه به اهدافی که دنبال می‌شود این سازمان‌ها می‌توانند به‌عنوان مشاوره سه قوه وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
نایب رئیس خانه معدن ایران در ادامه اضافه کرد: امروز خانه معدن ایران نقش خود را در بخش معدن کشور به‌عنوان یک وظیفه تعریف می‌کند و قصد دارد اعتمادسازی را بین متولیان و مجموعه فعالان این بخش ایفا کند.
بهرامن مهم‌ترین‌ هدف خانه معدن را تغییر و اثر بخش بودن در این صنعت عنوان کرد و افزود: خانه معدن تمام تلاش خود را می‌کند تا با این شرایط سخت در بخش تولید دگرگونی ایجاد کند و از آنجا که بخش معدن اثرات زیادی را در سایر صنایع کشور دارد به همین دلیل هر تغییر مهمی می‌تواند ما را یک پله به هدفمان نزدیک تر کند.
وی گفت: زمانی که عمل اکتشاف را انجام می‌دهیم با برنامه‌ریزی دقیق در زمان بهره‌برداری می‌توانیم میزان خوراک برای یک کارخانه را برنامه‌ریزی‌کنیم و این یکی از فاکتورهایی است که امروز ما برای بخش معدن کشور در نظر گرفته‌ایم.
او همچنین در ادامه در مورد خام‌فروشی به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: بیایید دیگر از واژه خام فروشی استفاده نکنیم، یعنی بهتر است مساله‌ای با نام خام‌فروشی را به این شکل مطرح نکنیم، بلکه به‌جای آن واژه استراتژیک را که کلمه بهتری نیز هست به‌کار ببریم. به‌طور کلی اگر ما استراتژی شفافی داشته باشیم آن زمان خواهیم دید که انگیزه‌ برای اکتشاف و تولید بیشتر خواهد شد و وقتی این اکتشافات به نتیجه برسد خواهیم دید که بخش فرآوری‌ هم با پیشرفت قابل توجهی رو‌به‌رو خواهد بود، همه اینها مواردی است که خانه معدن برای آن در حال برنامه‌ریزی است.
بهرامن گفت: از طرفی خانه معدن ایران نقش خود را در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی که در مهر ماه سال جاری برگزار شد به‌خوبی ایفا کرد؛ این در شرایطی است که این نمایشگاه آخرین بار در سال 84 برگزار شد که متاسفانه از آن سال به بعد دیگر اجازه اجرای آن را به ما ندادند و استدلالشان هم این بود که وظیفه تشکل‌ها برگزاری نمایشگاه‌ها نیست تا امسال که خوشبختانه بسیار سر‌بلند از عهده آن بر‌آمدیم و خوشبختانه این برنامه در خور خانه معدن بود، امیدوار هستیم که سال آتی نیز بتوانیم با برنامه‌ریزی منظم و بهتر این شرایط را مهیا کنیم و به نحو مطلوب، در جریان پتانسیل‌های کشور نقش بسزایی ایفا کنیم.
وی ادامه داد: در جریان این نمایشگاه که 90 شرکت خارجی حضور داشتند، پیشنهادهای بسیار خوبی به ما داده شد و مقرر گردید که در زمان برگزاری نمایشگاه سرامیک مونیخ که در سال 2016 برگزار می‌شود، یک روز آن به ایران اختصاص داده شود، چرا که آنها آگاهی و بینشی از متخصصان ما در نمایشگاه داخلی پیداکرده بودند. بر اساس گفته‌های خودشان، قابل تحسین است. آنها ایران را کشوری دارای پتانسیل‌های بالا در بخش معادن می‌دانند که این نشان می‌دهد به‌خوبی اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. او افزود: بحث اصلی تشکل‌ها هم همین است، اطلاع‌رسانی به‌صورت شفاف و به‌عنوان یک ذی‌نفع البته در اینجا دولت هم نقش بسزایی دارد و می‌تواند ابزار تشکل‌ها را قوی تر کند که خوشبختانه این حرکت را از سمت آنها شاهد هستیم.
وی در ادامه به جایگاه تشکل‌های بخش معدن در اقتصاد اشاره کرد و گفت:‌ یکی از ابزارهای دولت برای توسعه این بخش، استفاده از توان تشکل‌های تخصصی این بخش است. سازمان‌های دولتی همچون ایمیدرو نیز به رشد این بخش کمک کرده‌اند.
محمد‌رضا بهرامن یادآور شد: ‌امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این حوزه در شرایط فعلی قابل مقایسه با امکانات 10 سال گذشته نیست و بسیار ارتقا‌یافته است. وی ادامه داد:‌ امروزه 70درصد از عملیات جابه جایی مواد معدنی در کشور از سوی شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.محمد‌جعفر صادقی ‌پناه عضو دیگر هیات مدیره خانه معدن نیز بر بازدهی پایدار سرمایه‌گذاری معدنی تاکید کرد و گفت:‌ برآوردهای ما نشان می‌دهد چنانچه در مدت هفت سال،‌ سالانه 2 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شود. پس از گذشت 20 سال اقتصاد کشور به درآمد 160 میلیارد دلاری دست خواهد یافت که قابل مقایسه با درآمدهای نفتی نیست.بهرام شکوری عضو دیگر
هیات مدیره خانه معدن،‌ حاکم شدن تفکر بخش خصوصی را سبب رشد و توسعه کشور دانست و گفت: هر کشوری که 6 عامل نیروی انسانی،‌ سرمایه،‌ فناوری، ‌بازار مصرف،‌ منابع و مدیریت را در اختیار داشته باشد، مزیتی برای رشد در اختیار دارد که بررسی این عوامل نشان می‌دهد ایران بسیاری از عوامل فوق را دارد؛ اما ضعف در مدیریت سبب شده توانایی‌های بخش‌های دیگر کارآیی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه پایین بودن مقیاس بهره‌وری در ایران نشانه نبود مدیریت به روز و کارآمد است، گفت: برای ارتقای بهره‌وری، تفاهمنامه‌ای با دانشگاه مک گیل (MC Gill) کانادا امضا کردیم که قرار است از سال 2015، برنامه‌های ما در این بخش عملیاتی شود. هدف ما در این بخش کاهش هزینه‌ها و افزایش قدرت رقابت است.


دیدگاهتان را بنویسید