63741

صنعت آلومینیوم هند درگیر کشمکش های سیاسی

دنیای معدن - در شرایط جدید سیاسی هند انتظار می رود تعدادی از پروژه های متوقف شده برای استخراج معدن بوکسیت (هیدروکسید آلومینیوم) در این کشور دوباره احیا شوند.

" ان چاندرا بابو نایدو " وزیر ارشد آندرا پرادش به دلیل کمک های بی شمار خود به صنایع معدنی و آلومینیوم هند طی 10 سال صدارت دوره قبل ، موجب شد بعد از برگشت بر مسند قدرت بار دیگر به عنوان وزیر ارشد ایالت آندرا پرادش در سال 2014 انتخاب شد. نایدو تصمیم گرفته تا موانع موجود بر سر گشایش معادن بوکسیت در آن ایالت را از پیش رو بردارد.
استان آندرا پرداش با داشتن یک سهم 18 درصدی از کل ذخایر 48/3 میلیارد تنی کل کشور هند ، دارای دومین کانسار بزرگ در این کشور پس از ایالت اوریسا است که سهم آن بالغ بر 52 درصد است.
آقای R.K شارما مدیر کل فدراسیون صنایع معدنی هند می گوید: نایدو دارای شهرت بلامنازعی در ایجاد اتفاق آرا در بین گروه های رقیب است. ما امیدواریم وی بتواند از مهارت خود به نحو احسن استفاده کرده و جوامع سیاسی و عامه مردم را متقاعد کند که می توان معادن بوکسیت موجود در این استان را بدون خسارات زیست محیطی و ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم ساکن در نواحی معدنی ، استخراج کرد.
آقای شارما اضافه می کند که به پیشرفت در اندراپرداش و انجام اصلاحات متعهد شده در قانون معادن و کانی ها (توسعه و مقررات سال 1957) که توسط حکومت مرکزی اعلام شده است ، می تواند شرایط را برای واگذاری معادن بوکسیت به شرکت های توانمند و حفاری معادن جدید در ایالت های مختلف ، بهبود بخشد.
به دلیل مشکلات موجود در اخذ مجوزهای لازم از دفاتر مرکزی و استانی این کشور و همچنین مخالفت از طرف NGO های داخلی و خارجی ، پس از راه اندازی معدن تپه های پانچپاتمالی با ظرفیت 377 میلیون تن ذخیره معدنی ، هیچ معدن بوکسیت بزرگی در این ناحیه به مرحله بهره بردای و استخراج نرسیده است ، این در حالی است که ظرفیت بهره برداری از معدن پاچپاتمالی که در حال حاضر در ناحیه کوراپوت استان اوریسا قراردارد ،توسط شرکت دولتی آلومینیوم (نالکو) در اوایل دهه 1980 به حدود 160 میلیون تن کاهش پیدا کرده است. در نتیجه تأمین بوکسیت برای واحدهای تصفیه به یک چالش روزانه برای سایر شرکت ها از جمله شرکت آلومینیوم ودانتا ، آلومینیوم آنراک و هیندالکو تبدیل شده است.

چشم امید این صنعت به "نایدو" دوخته شده است، اما این امید هم نمی رود که طرح استخراج از معادن بوکسیت در منطقه ویزاخاپانتانام که دارای 546 تن ذخایر معدنی است، به همین زودی جامه عمل بپوشد و به مرحله بهره برداری برسد، چرا که گروه های مخالف استخراج از معادن فعالیت های بازدارنده خود را آغاز کرده اند.
فدراسیون اتحادیه تجاری هند ، انجمن نویسندگان انقلابی و چندین گروه دیگر ، در یک بیانیه کتبی خطاب به آقای نایدو اعلام کرده اند که استخراج از معادن بوکسیت به اکوسیستم شکننده گاتز شرقی که در آنجا رودهای بسیاری در جریان است، ضربه خواهد زد. آلودگی این رودها که به دومین رودخانه طویل گاداواری می پیوندد ، تهدیدی برای آبزیان و تولیدات کشاورزی دشت های این منطقه خواهد بود.
ناظران می گویند که دو حزب کمونیست و مائویست هند معتقدند که این اقدام نایدو فرصتی را برای گسترش نفوذ آنان در میان ساکنان محلی بومی ایجاد خواهد کرد.
با پیش بینی مخالفت با تلاش های او برای شکستن بن بست استخراج از معادن ، "نایدو" موضوعات را به دقت دنبال می کند.
یک مقام رسمی کنفدراسیون صنعت هند می گوید : نایدو سعی کرده است از طریق مدیریت و ارائه پیشنهاداتی از قبیل استخراج بوکسیت از طریق سیستم های ویژه ، نظارت آژانس توسعه یا استخراج محلی یکپارچه و یا مسئولیت دولتی ، تا حدی از شدت انتقادات وارد برخود بکاهد. به نظر می رسد که آقای نایدو روش استخراج پاک شرکت نالکو را در ذهن خود دارد.
پس از گذشت سال های متمادی از سال 1993 ، یعنی زمانی که ائتلاف متحد توسعه طلبان هندوستان به رهبری کنگره که عمدتاً زمام قدرت را در این کشور در دست داشتند ، جنبه اختیارات دولتی برای تخصیص منابع معدنی از زغال سنگ گرفته تا سنگ آهن بسیار قابل توجه بود . این امر موجب شد که دادگاه عالی هند اعلام کند که واگذاری 218 بلوک معدنی زغالسنگ غیرقانونی بوده است. به همین منوال ، همچنین دادگاه عالی با صدور چندین حکم، استخراج معادن در کارناتاکا ، گوا و اوریسا را به بهانه استخراج غیرقانونی و تخلف از مقررات زیست محیطی و جنگلبانی تعلیق کرد.
در رابطه با اتهامات لغو مقررات زیست محیطی ، نایدو معتقد است که بهترین اقدام این است که دولت متعهد شود که استخراج از معادن بوکسیت مشکلی دربر نخواهد داشت.
"نسومان داس" رئیس هیات مدیره شرکت نالکو می گوید : اگر نایدو در راه خود مصمم باشد ، آنگاه ما به یقین طرح های خود را برای ساخت یک واحد تصفیه با ظرفیت4/1 میلیون تنی در سال و افتتاح معدن بوکسیت ویزاخاپنام با ظرفیت 2/4 میلیون تن در سال، جامه عمل خواهیم پوشاند. ما مقدمات کار را چندین سال پیش مشتاقانه مهیا کرده ایم. اما به واسطه مشکلات ایجاد شده توسط مائویست ها در مناطق معدنی برای ما در نهایت شرکت نالکو پروژه های آلومینا-بوکسیت خود را تعلیق کرد. ما امیدواریم که معجزه نایدو کارساز باشد.
حکومت ایالتی ، معادن بوکسیت گودم و کاتامراجوکوندا را که بالغ بر 85 میلیون تن ذخایر معدنی را در خود جای داده اند را به نالکو واگذار کرده است تا بتواند واحد تغذیه پیشنهادی خود را تأمین کند. شرکت توسعه معادن اندراپرداش (APMDC) نیز متعهد شده است که 25 میلیون تن بوکسیت را به بازار عرضه کند تا تأمین مواد اولیه این واحد تصفیه تا 30 سال تضمین شود.
احتمال دستیابی به این دستاورد با پیشرفت کاری در استان اندراپرادش این امید را در دلها به وجود آورده که شرکت آلومینیوم آنراک (سرمایه گذاری مشترک بین شرکت سرمایه گذاری رأس الخیمه امارات متحده عربی و کارخانه سیمان سازی پنا) بتواند در چند مقطع 5/1 میلیون تن در سال بوکسیت لازم آنرا از معادن محلی آندراپرداش تأمین کند.
دولت با تسلیم شدن در برابر فشارهای وارده از طرف معترضان به سرکردگی یکی از وزرا (ائتلاف متحد توسعه طلبان سابق) از آگوست سال 2010 صدور تمام مجوزهای تضمینی برای شروع معدنکاری مربوطه واحد تصفیه آنراک را به حالت تعلیق درآورده است. همچنین شرکت آنراک که بر اساس توافقات صورت پذیرفته مبنی برآنکه APMDC به طور کامل نیاز بوکسیت این واحد تصفیه را از معدن 225 میلیون تنی جرالا (Jerrala) در ویزاخاپنام تأمین خواهد کرد، سرمایه گذاری های لازم را انجام داده است.
بنابر اظهارات مقامات رسمی حکومت ایالتی ، واحد تصفیه انراک که در اوایل سال 2013 میلادی به بهره برداری رسید ، درحال حاضر زیر ظرفیت کار می کند و بوکسیت مورد نیازش را از گوجرات و مارهاپرداش وارد می کند.
واحد تصفیه یک میلیون تنی آلومینیوم ودانتا در لانجیگاره در منطقه کالاهاندی در استان اوریسا نیز نمونه دیگری از یکی از پروژه هایی است که با مواد اولیه استخراج شده از ذخایری تغذیه می شود که قبلاً درنظر گرفته شده بود. این گروه بر روی این واحد تصفیه و همچنین یک واحد ذوب آلومینیوم با ظرفیت 5/1 میلیون تن در سال سرمایه گذاری کرده است ، بر این اساس که تأمین بوکسیت موردنیاز آنها از طرف دولت ایالتی تضمین شود.
ودانتا سعی دارد که از یک معدن در تپه های Niyamgiri مجدداً بهره برداری کند که فعالیت آن به دلیل فشار شدید یکی از NGO ها و مداخله دادگاه متوقف شده بود.
دکتر "موکش کومار" رئیس و مدیر اجرایی شرکت ودانتا آلومینیوم می گوید: ذخایر عظیم گیبسایت - بوکسیت اوریسا که دارای عیار بالای آلومینیوم و تنها 8/1 تا 2 درصد اکسید سیلیسیوم هستند ، این امکان را در فرایند واحد های ذوب فراهم می کنند که بتوان مواد اولیه را در دماهای پایین تر و با حداقل مصرف سود سوزآور شارژ کرد و به موجب آن باعث کاهش چشمگیر در مصرف انرژی شود. با استفاده از بوکسیت های استخراج شده از منطقه اوریسا ما می توانیم تنها با صرف 70 درصد از هزینه های میانگین تولید جهانی اکسید آلومینیوم ، این محصول را تولید کنیم. موضوع عجیب این است که ودانتا مجبور است برای بهره برداری از تصفیه خانه خود از مقادیر زیادی بوکسیت استخراج شده از مناطق غیر از اوریسا استفاده کند.
چالش مهم برای این شرکت این است که باید هزینه های تولید اکسید آلومینیوم را پایین نگه دارد؛ حتی زمانی که بوکسیت مورد نیاز خود را از منابع دیگری تأمین می کند. این مهم از طریق مخلوط کردن بوکسیت های با کیفیت بالا که از کشور گینه وارد می شوند با مواد اولیه استخراج شده معادن بیش از یک استان ، محقق می شود. سهم بوکسیت گینه ای استفاده شده در این اختلاط در حدود 25 درصد است.
از نقطه نظر دیگر تداوم امیدها در یکپارچگی معادن بوکسیت، منوط به پافشاری وتلاش های ودانتا در منطقه اوریسا است. این شرکت همچین تصمیم به افزایش ظرفیت واحدهای تصفیه خود تا 6 میلیون تن در سال در طی چند مرحله گرفته است.
"آنیل آگاروال" مدیر گروه شرکت های ودانتا بعد از دیار دوستانه خود با "ناوین پاتنایک" وزیر ارشد استان اوریسا گفت که در سال جاری ظرفیت واحد تصفیه لان جیگار ما به 2 میلیون تن در سال خواهد رسید این در حالی است که ما برای تحقق اهداف خود به سه میلیون تن بوکسیت دیگر نیاز خواهیم داشت.
در همان زمان ، این شرکت با خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید در حدود 2/1 میلیون تن ظرفیت واحد ذوب خود را افزایش داد. این واحد تصفیه در ظرفیت توسعه یافته کنونی خود نیازمند یک زنجیره تأمین مواد اولیه بلند مدت و مطمئن است و این اتفاق زمانی می افتد که شرکت ودانتا در نهایت از پس تأمین هزینه های اجاره معادن سیجیمالی و کوترومالی با ظرفیت 300 میلیون تنی برآید. این در حالی است که دو معدن مذکور اخیراً به یک گروه مهندسی هندی با نام لارسن و توربو واگذار شده که در نهایت طرح های خود را مبنی بر ساخت یک واحد تصفیه اکسید آلومینیوم با ظرفیت 3 میلیون تن در سال و یک واحد ذوب 5/1 میلیون تنی اجرا کنند.
یکی از مقامات رسمی دولت ایالتی اوریسا می گوید که شرکت ودنتا طرح های گسترده ای را برای تولید اکسید آلومینیوم و آلومینیوم در اوریسا دارد.
وی افزود که وزیر ارشد خواستار پایان یافتن مشکلات تأمین مواد اولیه برای شرکت ودانتا است. وی بسیار خوشحال می شود اگر این تنها سرمایه گذار بزرگ استان در بخش های آلومینیوم و انرژی بتواند به راحتی از ذخایر معدن سیجیمالی و کوترومالی بهره مند شود؛ در حالی که همگان در انتظار واگذاری برخی از معادن بزرگ به شرکت ودانتا هستند تا این شرکت را در زمینه نیاز به بوکسیت خودکفا کند، دولت ایالت اوریسا سه ذخایر کوچک و مرکب معادن خاک سرخ (لاتریت) با ظرفیت 6 میلیون تن را در منطقه کوراپوت برای استفاده شرکت ودنتا به این شرکت واگذار کرده است.
گروه مس و آلومینیوم هیندالکو نیز میزان بهره برداری از واحد تصفیه در منطقه رایاگادا اوریسا به 5/1 میلیون تن در سال افزایش داده است که در این راستا از ذخایر 73/195 میلیون تنی منطقه بافیلیمالی در همان ایالت استفاده می کند. این شرکت ادعا می کند که ترکیبی از کیفیت بسیار بالای کانسارهای بوکسیت و همچنین ماشین آلات یکپارچه قدرتمند بین معادن و تصفیه خانه، این واحد را به یکی از کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین شرکت های فعال در زمینه صنعت آلومینیوم در جهان تبدیل کرده است. این مجموعه صنعتی و معدنی مواد اولیه مورد نیاز برای دو واحد ذوب تازه به بهره برداری رسیده شرکت هیندالکو با ظرفیت تولید 360 هزار تن در سال تأمین می کند.
واحد تصفیه آوتکال آلومینا دارای قدمت 20 ساله در صنعت آلومینیوم هند است. با توجه به افزایش اعتراضات داخلی با این پروژه ، موسسان و سهام داران اصلی آن یعنی شرکت های آلکان ، هیدرو و گروه تاتا ، سهام خود را یکی پس از دیگری به شرکت هیندالکو واگذار کردند. چالش برای مهم برای شرکت هیندالکو ، استخراج سالانه 5/4 میلیون تن بوکسیت از معادن بافیلیمالی است که بتواند به طور کامل نیازهای واحد تصفیه خود در رایاگادا را تأمین کند.
شرکت هیندالکو توسط شرکت دولتی معدنکاری اوریسا حمایت می شود که بتواند بوکسیت مورد نیاز خود را از معادن 4/91 میلیون تنی کودینگامیلی تهیه کند.
با نگاهی بر مشکلات موجود بر سر راه دیگر تولیدکنندگان اکسید آلومینیوم در راستای تأمین بوکسیت مورد نیاز خود، شرکت نالکور داس شرایطی را برای شرکت نالکو ایجاد کرده که بتواند از یک منبع بوکسیت دیگر با ظرفیت یک میلیون تن در سال بهره مند شود و ظرفیت تولید واحد تصفیه دامانجودی خود که در منطقه اوریسا واقع شده است را به 28/2 میلیون تن برساند و مجوز اجاره و بهره برداری از تمام جنگل ها و مناطق موجود در منطقه پوتانگی نیز به این شرکت واگذار شده ؛ در حالی که این منطقه دارای ذخایر 92 میلیون تنی بوکسیت است.
آقای Das می گوید که من هرگز به کسی توصیه نمی کنم که بر روی واحد های تصفیه و ذوب هند سرمایه گذاری کند مگر اینکه این اطمینان را داشته باشد که می تواند بوکسیت و زغالسنگ مورد نیاز خود را از معادن داخلی خود استخراج کند؛ اما برای معادن گشایش یافته ، این صنعت باید با همفکری و رایزنی با مردم بومی این مناطق رضایت قلبی آنها را جلب کند که این امر با سرمایه گذاری های بر روی زیرساخت های اجتماعی و ایجاد فرصت های شغلی و اقتصادی برای آنها محقق خواهد شد.
شرکت نالکو با ساخت یک واحد تصفیه یک میلیون تنی در منطقه Kutch استان گوجارات تعهد کرده که بوکسیت مورد نیاز شرکت GMDC را برای مدت 25 سال تأمین کند.
با وجود حمایت های دولت ایالتی گوجارات ، شرکت نالکو از امضای توافقنامه برای ساخت یک واحد ذوب آلومینیوم 500 هزار تنی در این ایالت به دلیل درخواست برای تأمین زغال سنگ از منابع داخلی ، سر باز زده است.

هزینه های دیگر مواد اولیه
بیشترین هزینه های مواد اولیه در صنایع تولید آلومینیوم هند ، شامل مصرف انرژی می شود که با توجه به راندمان واحد ذوب و میزان زغالسنگ استفاده شده ، در حدود یک سوم یا بیشتر از کل هزینه های مواد اولیه مصرفی را در بر می گیرد. تولید کنندگان آلومینیوم در هند، زغالسنگ پیوندی (Linkage Coal) را از شرکت دولتی ذغالسنگ هند دریافت می کنند تا بتوانند نیروگاه های تحت نظر خود را تغذیه کنند. به هر حال این تنها زنجیره تأمین داخلی گاهی جوابگوی نیازهای تولیدکنندگان هندی نبوده و آنها به ناچار روی به استفاده از زغالسنگ وارداتی آورده یا مقدار مورد نیاز خود را از مزایده های داخلی با قیمت بالاتری خریداری می کنند.
تولیدکنندگان آلومینیوم در هند ، ناچار به پذیرش زغالسنگ دولتی با هر کیفیتی هستند.
" آنسومان داس" مدیر شرکت نالکو می گوید : با نگاهی بر ذخایر عظیم زغالسنگ حرارتی و بوکسیت هند در می یابیم که این کشور پتانسیل چشمگیری را در جهت رشد ظرفیت تولید آلومینیوم خود دارد؛ اما سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این صنعت زمانی احیاء خواهد شد که فرصت استفاده از ذخایر مسدود شده بوکسیت و زغالسنگ داخلی برای آنها مهیا شود.
مسئولان صنعت آلومینیوم هند می گویند که اگر آنها منابع زغالسنگ ضبط شده توسط دولت ، که در مزایده اجاره شده اند را خریداری کنند ، آنگاه هزینه های تولید انرژی مورد نیاز، آنها به طور غیر قابل کنترلی بالا خواهد رفت. "داس" ادامه می دهد که ما نباید از تولیدکنندگان انرژی مستقل آسیب ببینیم زیرا آنها کسانی هستند که اجازه دارند تا هزینه های اضافی تولید را بر مصرف کنندگان تحمیل کنند. صنعت آلومینیوم هند نیاز به یک بازنگری کلی در واگذاری منابع زغالسنگ ضبط شده دارد.
موضوع این نیست که صنعت آلومینیوم هند چقدر شایسته واگذاری های خاص در ذخایر معدنی زغالسنگ است، این در حالی است که گاهی در صنعت زغالسنگ هند در این تخصیص منابع مسدود شده، فساد مالی و رشوه خواری نیز دیده شده ، اما توجه دولت به این موضوع غیرمحتمل است.
" موکش کومار" مدیر و سخنگوی شرکت آلومینیوم ودانتا می گوید : تأمین زغالسنگ بزرگترین نگرانی برای ما است. در ضمن ، سود سوزآور تولید شده داخلی نیز شامل هزینه های اضافی بالایی می شود که این امر نیز موجب نگرانی ما شده است. هم اکنون تولیدکنندگان داخلی صحبت از مزیت های غیر قابل انکار، ضد دامپینگ عوارض گمرکی سود سوزآور وارداتی می کنند . دولت باید یک بازنگری در توجیه پذیر بودن عوارض گمرکی کنونی صورت دهد.

مترجم: علی غفوری

دیدگاهتان را بنویسید