62551

پیشنهاد درآمد 1500 میلیاردی بهره مالکانه

دنیای معدن -آمار و ارقام صنعتی، معدنی و جاری در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۴ کل کشور نشان می دهد که دولت برای خود از محل بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن، ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد پیش بینی کرده است، ضمن اینکه درآمد حاصل از حق انتقاع بهره برداری معادن در سال آینده ۱۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

از سوی دیگر، براساس لایحه دولت برای بودجه سال آینده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده معادن سنگ آهن موظف هستند بابت حق انتقاع بهره برداری معادن، ۳۰ درصد پرداخت کنند. بر این اساس، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده معادن سنگ آهن که پروانه بهره برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یا شرکت های تابعه است، مکلف شده اند تا بابت حق انتقاع بهره برداری از معادن فوق در سال ۱۳۹۴ ، ۳۰ درصد مبلغ فروش محصولات خود اعم از سنگ آهن خام، سنگ اهن دانه بندی و افشرده تحویلی برای گندله سازی درون شرکت و اکنسانتره فروشی به خارج از شرکت را به حساب درآمد عمومی زد خزانه داری کل کشور واریز نمایند.

بر این اساس، تا سقف شش هزار میلیارد ریال از مبالغ واریزی متناسب با میزان دریافتی واریز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت ۹۰ درصد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ده درصد سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور قرار می گیرد تا جهت طرح های اکتشافی، طرح های پژوهشی کابردی، زیست محیطی و ایجاد زیر ساحت های معدنی هزینه شود. بر اساس لایحه، مبلغ پانصد میلیارد ریال از درآمد این بند به حساب خزانه معین استان محل استقرار معدن واریز می شود.

افزایش عوارض واردات خودرو

بر اساس لایحه بودجه سال 94 کل کشور، عوارض واردات خودروهای سواری به میزان پنج درصد( 5%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) افزایش می یابد. درآمد حاصله پس از واریز به حساب خزان هداری کل کشور تا سقف یک هزار و پانصد میلیارد ( 1.500.000.000.000 ) ریال به منظور تأمین آمبولانس مورد نیاز اورژانس کشور در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد.

اختصاص سه میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی

به صندوق توسعه ملی اجازه داده می شود با رعایت ماده 84 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تا مبلغ سه میلیارد ( 3.000.000.000 ) دلار برای صدور ضمانتنامه یا تأمین نقدینگی برای پیش پرداخت و تجهیز کارگاه پیمانکاران ایرانی که در مناقصه های خارجی برنده می شوند و یا شرکتهایی که موفق به صدور کالا یا خدمات فنی مهندسی می گردند، در بانکهای کشور هدف، سپرده گذاری نماید.

2 هزار میلیارد ریال برای تامین و تولید ماشین آلات معدنی به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اجازه داده می شود به منظور تقویت سرمایه گذاری و توسعه فعالیتهای بخش خصوصی و تعاونی برای تأمین و تولید ماشین آلات و تجهیزات معدنی و بومی سازی تکنولوژی و بازسازی و نوسازی ماشین آلات موجود معادن کشور مبلغ دو هزار میلیارد( 2.000.000.000.000 ) ریال از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره شده یا یارانه سود و کارمزد تسهیلات براساس قراردادهای منعقده در اختیار بانکهای عامل قرار دهد تا در چارچوب دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی(حسب مورد) و مقررات قانونی مربوطه در اختیار متقاضیان واجد شرایط بخشهای غیردولتی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید