60598

معادن کردستان، ظرفیتی که هنوز در خدمت توسعه قرار نگرفته است

دنیای معدن -کردستان یکی از استان های برخوردار از لحاظ مواد معدنی با غنای بالا است که برنامه ریزی مناسب در این بخش می تواند توسعه اقتصادی استان را به دنبال داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، قروه یکی از شهرستان های کردستان است که می توان از نظر تعدد و تنوع معدن، آن را منطقه ای مثال زدنی در کل کشور قلمداد کرد آنچنان که بسیاری از سرمایه گذاران شهرهای دور به این دیار آمده اند تا بتوانند از این همه نعمت نصیبی ببرند.

اما وجود این همه معدن در سطح شهرستان عقده ای بزرگ بر دل اهالی نهاده است چرا که با درآمدی میلیاردی که این معادن دارند تنها عده ای با سرمایه گذاری اندک که قسمت اعظم آن منقول است و مربوط به ماشین آلات می شود سود سرشاری را بهره مند می شوند.

در عظیم ترین معادن تنها عده ای معدود مشغول به کار هستند که آنها هم بیشتر از میزان کم حقوق رنج می برند.

مشکل دیگر این است که سرمایه گذاری در بخش معادن زیربنایی نیست و صرفا محدود به تهیه تعدادی ماشین آلات سنگین می شود که سودی به حال شهر نخواهد داشت به ویژه که بیشتر معدن داران درآمد به دست آمده را نیز خارج از شهرستان هزینه می کنند.

در نهایت آنچه باقی می ماند معایبی است که به دلیل برداشت نکردن اصولی ایجاد می شود آنگونه که بیشتر جاده های روستایی تبدیل به جهنمی شده که نتیجه تردد ماشین آلات سنگین حمل بار است.

مساله دیگر گرد و خاک حاصل از برداشت است که ضرری جبران ناپذیر به محصولات کشاورزی منطقه می زند در کنار رعایت نکردن کیفیت حمل بار بویژه در ترانزیت پوکه که معمولا بدون محافظ حمل می شود به استهلاک آسفالت جاده نیز سرعت بسیاری بخشیده است.

رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان خودروهای سنگینی که روزانه به این معادن رفت و آمد دارند نیز به معضلات افزوده است و هر ساله شهروندان زیادی بر اثر این بی احتیاطی ها جان خود را از دست می دهند.

نمی توان در قروه ساکن بود و از نام معدن، نعمت را استنباط کرد اما چرا ؟ آیا ایراد وجود معدن است؟ آیا ایراد به نحوه مدیریت باز می گردد که این چنین اهالی را از معدن و معدن داران دلزده کرده است که حتی اسم و رنگ معدن نیز برای آن ها هیچ تفاوتی ندارد.

از معدن طلای داشکسن تا معادن آهن که خود چرخ های ذوب آهن غرب کشور را می چرخاند یا معادن پوکه که نیاز کل کشور را تامین می کند و معادن سنگ های آذرین، مرمر و دیگر معادن که همه زخمی بر دل اهالی شده است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار قروه در مورد وضعیت معادن قروه گفت: خام فروشی ، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در کنار معادن، رعایت نکردن مقررات زیست محیطی و منابع طبیعی و رعایت نکردن ساعت کار در معادن از نظر تناژ و حجم از مشکلات معادن شهرستان قروه است.

علیرضا میمنت آبادی افزود: تخریب جاده ها که باعث تلفات جانی و ویران شدن طرح های هادی در روستاها شده است، از دیگر مشکلات معادن است.

وی ایجاد صنایع تبدیلی در جوار معادن و اندیشیدن یک تدبیر قانونی که بخشی از منافع معادن مستقیم به مردم منطقه برسد را از جمله راهکارها برای حل مشکلات بیان کرد.

میمنت آبادی گفت: با توجه به سال اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی، باید از سرمایه گذاران در راستای ایجاد صنایع تبدیلی حمایت کرد تا به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان کمک شود.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز به ایرنا گفت: تاکنون در بخش معدن 341 پروانه بهره برداری صادر شده که از این تعداد 268 مورد فعال است و بقیه با درصد کمتری به فعالیت خود ادامه می دهند.

مهدی مرادی افزود: بیشتر واحدهای معدنی استان کردستان در زمینه سنگ آهن ، کانی های غیر فلزی و انواع کریستال، چینی، گرانیت و طلا فعال است.

به گفته وی بیشترین معادن طلا، آهن و مرمر در سطح استان کردستان در شهرستان قروه و سقز قرار دارند.

مرادی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال را سال فرآوری معادن نام گذاری کرده ایم، شرکت های بزرگ استان، این موضوع را در دستور کار قرار داده اند و به دلیل اهمیت معادن قروه قرار شده یک واحد فرآوری در معادن مرمر این منطقه ایجاد شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود، افزود: وجود معارضان محلی از مشکلات معادن منطقه است و از طرفی نهادهای مرتبط به ویژه منابع طبیعی و محیط زیست باید به جای گرفتن دستور توقف عملیات از مراجع قضایی، راهکار ارایه دهند.

مرادی ادامه داد: با بهره گیری از راهکارهای قانونی، مشکلات رفع می شود و همه طرف ها باید قانون را ملاک قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه رعایت قانون توسط معدن کاران رفع کننده مشکلات مردم خواهد بود، اظهار کرد: نهادهای مرتبط با ارایه خدمات مردم را راضی کنند تا شهرستان از نظر معادن در مسیر توسعه قرار گیرد.

مسوول شرکت معدنی سینا و معدن پوکه قزلجه کند قروه نیز به مشکلات معادن اشاره کرد و گفت: نبود هماهنگی میان اداره های متولی معدن بویژه اقتصاد و دارایی مشکلاتی برای معادن ایجاد کرده است.

حاجی مراد رجبی صدف افزود: سوخت رسانی به معادن و نداشتن سوخت از مشکلات بزرگ معادن است.

به گفته وی تشویق سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی در عمل دیده نمی شود و این افراد متحمل هزینه های زیادی می شوند.

رجبی صدف افزود: بنده ساخت یک واحد صنایع تبدیلی را آغاز کردم و تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی هم داشت اما به دلیل مشکلات متعددی که پیش آمد، ساخت آن را متوقف کردم.

وی گفت: اختیارات معدن کار در حوزه معدن ی است که در آن فعالیت می کند و اختیاری در خارج از معادن و به طور مثال در زمینه کیفیت جاده ها ندارد.

این معدن کار ادامه داد: از طرفی صاحب معدن، دولت و سرمایه گذار، مستاجر است که وظیفه تولید ماده معدنی برای مصرف را بر عهده دارد.

وی گفت: مالیات سه میلیارد ریالی از معدن کار هم گرفته می شود بنابراین این دولت است که باید به وضعیت جاده ها برسد.

رجبی صدف افزود: بخشی از معدن کاران و بخشی از مسوولان باید با تعامل با یکدیگر و با اتخاذ چارچوبی راهکار عملی ارایه دهند.

قروه در 120 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید