59934

فولاد بیش از دامپینگ تحت تاثیر رکود داخلی است

دنیای معدن - در جلسه ای که دو روز پیش از سوی تولید کنندگان بزرگ فولاد ایران تشکیل شد پیشنهاد وضع تعرفه برای واردات فولاد مطرح شد.

به گزارش دنیای معدن، آنها نگران وقوع بحران در آینده ای نزدیک درخصوص دامپینگ فولاد به کشور، هستند. فولادی ها معتقدند از دولت انتظار ندارند از آنها مانند صنعت خودرو حمایت کند اما انتظار دارند مانند تمام کشورهای تولید کننده فولاد، از صنایع داخلی با تعیین تعرفه حمایت کند. اما آیا قیمت تمام شده فولاد در داخل هم سطح قیمت های جهانی است یا همه چیز دامپینگ نیست و فولادسازهای ما نتوانسته اند قیمت تمام شده شان را کاهش دهند.


چرا ما گرانتر تولید می کنیم
کارشناسان معتقدند با رکود بی سابقه ای که در صنعت فولاد به وجود آمده، بسیاری از واحدهای فولادی در معرض تعطیلی قرار گرفتند، بنابراین بزرگان این صنعت گرد هم آمدند تا ببینند بهترین راهکار برای خروج از این بحران چیست؟ آیا تعرفه بر واردات فولاد می تواند به احیای واحدهای فولادسازی کمک کند؟ هر چند به نظر می رسد خواسته فولادی ها حمایت همه جانبه دولت از صنعت فولاد به وسیله افزایش میزان تعرفه واردات فولاد است.
در همین رابطه رییس انجمن تولید کنندگان فولاد که در این جلسه هم حضور داشت در گفت وگو با صمت می گوید: فضای حاکم بر بازار جهانی فولاد نشان می دهد که برخی کشورها نظیر چین با توجه به تولید بیش از حد فولاد، به دنبال حمایت از صنایع خود هستند و با اعطای کمک هایی به صادرات فولاد، وضعیت تولید فولاد در برخی کشورها نظیر ایران را به خطر انداخته اند.
سبحانی با اشاره به اینکه شرایط تولید در داخل و خارج از کشور یکسان نیست، درخصوص قیمت تمام شده فولاد در ایران و مقایسه آن با چین می افزاید: همه جا این قضیه مطرح است که در کشور ما با وجود استفاده از سوخت و مواد اولیه ارزان چرا قیمت تمام شده فولاد خام بیشتر از چین است اما این نکته را در نظر بگیرید که آنها از تسهیلات اروپا که صفر تا یک و نیم درصد است استفاده می کنند اما فولادسازها برای تسهیلات سرمایه در گردش نرخ سود ۲۷درصد پرداخت می کنند. این در حالی است که علاوه بر تسهیلات گرانقیمت، قیمت سنگ آهن در یک سال گذشته در دنیا به نصف رسیده در حالی که در کشور ما در دو سال اخیر، هر سال حدود ۱۶درصد افزایش یافته و هزینه های انرژی گاز ۸۵درصد و برق ۲۵درصد شده و همین طور سطح حقوق و دستمزد نیز بیشتر شده است.
وی معتقد است چین برای حمایت از صنایع فولاد خود از ۴ ماه پیش تا کنون حمایت می کند و رد پای این حمایت را در کاهش بیش از ۱۰درصد افت قیمت بازار جهانی شاهدیم. در این رابطه از دولت انتظار داریم با توجه به چالش های فولاد، که ناشی از وضع تقاضای بازار و کاهش ساخت وسازهاست، با وضع تعرفه بر واردات به تولید کمک کند.


اعمال سیاست های ضد دامپینگ
بهادر احرامیان دیگر عضو انجمن فولاد است که می گوید: انتظار فولادی ها از دولت، حمایتی شبیه به آنچه از دیگر صنایع نظیر خودروسازان انجام می گیرد نیست.
وی می افزاید: صنایع فولاد در یک فضای سالم و برابر رقابتی با فولادسازان دنیا امکان رقابت دارند؛ چیزی که ما می خواهیم ساز و کاری است که در تمام دنیا در بازترین و رقابتی ترین اقتصاد های دنیا دارد انجام می گیرد و یک امر طبیعی و روال محسوب می شود و آن حمایت از تولید کنندگانی است که در شرایط نابرابر دامپینگ قرار دارند. این نکته مهمی است که باید درک درستی از آن صورت بگیرد.
او با بیان اینکه چین را به عنوان کشور دامپینگ کننده می شناسند ادامه می دهد: تولیدکنندگانی که در جهان شناخته شده هستند با عرضه فولاد زیر قیمت تمام شده، نسبت عرضه و تقاضا را به هم می ریزند و امکان رقابت از رقبای خود را می گیرند. درحال حاضر کشور چین از تولیدکنندگانش حمایت می کند و دیگر کشورها نیز در مقابل این سیاست چینی ها واکنش نشان می دهند به طوری که در ترکیه بر فولاد وارداتی از چین تعرفه بسته شده است.
وی با اشاره به اینکه در هفته های اخیر کشورهایی که حتی عضو سازمان تجارت جهانی بودند نیز تعرفه های ضد دامپینگ علیه فولاد چین وضع کردند، ولی در ایران این اتفاق نیفتاد اظهار می کند: دامپینگ روی تمام محصولات چنین هست و البته نرخ ها با هم متفاوت است ولی همه آنها زیر قیمت های جهانی عرضه می شوند. وی اضافه می کند: چین علاوه بر اعطای به اصطلاح جوایز صادراتی در بازار داخلی نیز توسط دولت های محلی از این صنایع حمایت می کند و به همین دلیل نمی توان رقم دقیقی در مورد میزان کمک دولت چین به صنایع فولاد سازش گفت.
احرامیان اضافه می کند: سیاست ضددامپینگ در تمام دنیا یکسان است و یک امر استاندارد و شناخته شده است زیرا با مکانیزم های مشخصی می توان قیمت تمام شده فولاد را به دست آورد، بنابراین اگر کشوری قیمت کمتری را ارائه دهد، به عنوان تعرفه ضددامپینگ در نظر می گیرند و رقمی برابر آن را نیز به عنوان مالیات از محصولات فولادی دریافت می کنند. این اعداد نیز توسط یک تیم کارشناسی براساس متغیرهای اقتصادی به روز می شود و نمی توان به رقم دقیقی اشاره کرد.
وی درخصوص انتقال این پیشنهاد به دولت می گوید: این پیشنهاد را تازه داریم مطرح می کنیم و امیدواریم جواب بگیریم. بازخوردهایی هم که تاکنون دریافت کردیم، مثبت بوده است. وی در پاسخ به این سوال که وضع تعرفه منجر به افزایش قیمت در داخل می شود یا خیر؟ می گوید: از آنجا که نرخ محصولات وارداتی فولادی در کف قرار دارد بستن تعرفه بر آنها منجر به افزایش قیمت داخلی نمی شود و از این بالاتر نمی رود یا حداقل به این زودی اتفاقی نخواهد افتاد.


قایم شدن پشت دامپینگ
امسال میزان واردات فولاد در ایران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، از طرف دیگر فولادسازان نگرانند که دولت دیر به فکر تعرفه ضددامپینگ بیفتد و حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب را پیدا کند. آنها همچنین در جلسه دو روز گذشته خود از امکان واردات عظیم فولاد به ایران گفتند و آن را خطری برای تولید کنندگان داخلی برشمردند، در حالی که واردات فولاد، حداقل در ۶ ماه گذشته به شدت کاهش داشته و مطرح کردن چنین مسائلی می تواند نشان دهنده این امر باشد که فولادی ها در یک فرآیند زمانی چند ساله، نتوانسته اند دخل شان را با خرج شان تنظیم کنند و از تولید برابر با قیمت های جهانی باز مانده اند و اکنون با مطرح کردن ادعای واردات بیش از حد فولاد، در حالی که آمار خلاف این را نشان می دهد، انتظار دارند با وضع تعرفه به اسم تعرفه ضددامپینگ، حیات خود را تا چندی دیگر تجدید بخشند. گزارش ها نشان می دهد صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر تاکنون تحت حمایت های خاص و ویژه دولت بوده تا حدی که مورد انتقاد کارشناسان نیز قرار گرفته است. این امر که دولت های دیگر از تولیدات داخل خود با بستن تعرفه های وارداتی دفاع می کنند، یک بحث است و اینکه قیمت تمام شده فولاد ما از همان کشورها هم بالاتر است، یک بحث دیگر است. به نظر می رسد فولادی ها می خواهند با هیاهوی ایجاد شده، حمایت رسانه ای، توجه ویژه و دیگر بار دولت به خود را جلب کنند.
احمد دنیانور، مدیرعامل فولاد جنوب نیز در این باره به می گوید: این ادعا باوجود کاهش میزان واردات در کشور کمی عجیب به نظر می رسد و مشخص نیست دولت به طور دقیق باید از چه حمایت کند. وی می افزاید: تصور من بر این است که بحث مطرح شده توسط انجمن فولاد، یک بحث انحرافی است و هدف آنها از این بحث، چیز دیگری است.
وی با اشاره به اینکه دولت تاکنون حمایت های ویژه ای از فولادسازها به خصوص دولتی ها داشته، می افزاید: وضعیت فعلی فولادی ها بیشتر از آنکه متاثر از دامپینگ چینی ها باشد، از رکود در ساخت وساز داخل تاثیر می گیرد و این اتفاق در تمام اقتصادهای دنیا که دوران رکود را می گذرانند، دیده می شود.
دولت باید تصمیمات موثری در زمینه ساخت وساز بگیرد و از این بخش حمایت کند تا تاثیر آن را نه تنها در صنعت فولاد، بلکه در صنایع دیگر معدنی و غیرمعدنی وابسته به صنعت ساختمان سازی نیز ببینیم.
وی ادامه می دهد: اگر بحث حمایت از تولید کنندگان مطرح می شود، گروهی از تولید کنندگان نباید تمام سهم دیگران از این حمایت را متعلق به خود بدانند.
منبع: گسترش صنعت

دیدگاهتان را بنویسید