59859

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن عنوان کرد

کمبود 8.5 میلیون تنی گندله و نبود زیرساخت های واردات

دنیای معدن - رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: در حال حاضر بخش فولاد با کمبود 8.5 میلیون تنی گندله مواجه شده اما زیرساخت های واردات فراهم نیست و بسیاری از بندر های ایران قابلیت واردات گندله را ندارند.

قدیر قیافه ، کمبود گندله در کشور را یکی از مشکلات اساسی بخش فولاد عنوان و اظهار کرد: حل این مشکل نیازمند تامین زیرساخت های لازم در زمینه واردات است چراکه بسیاری از بندر های ایران قابلیت واردات گندله را ندارند.

وی با بیان این که در طرح جامع فولاد برای بخش خصوصی هیچ تکلیفی تعیین نشده است، گفت: دولت باید به بخش خصوصی در این زمینه بها دهد.

قیافه اظهار کرد: اگر زیرساخت های لازم همچون تامین مالی، رفع تحریم ها و غیره در این صنعت ایجاد شود، می توان گفت تا چهار سال آینده ایران بتواند در تولید گندله به خودکفایی برسد.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان این که در بخش سنگ آهن با یک موازنه تولید مصرف مواجه هستیم، گفت: میزان تولید سنگ آهن نه تنها پاسخگوی نیاز داخل است بلکه قابلیت صادرات را نیز دارد.

وی ادامه داد: بیش از 50 میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می شود که 26 میلیون تن آن در داخل مصرف و 24 میلیون تن صادر می شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان این که این میزان صادرات مازاد مصرف داخلی است، گفت: واحد های مصرف سنگ آهن در داخل قدرت جذب تمام سنگ آهن واحد های معدنی را دارند و اگر سنگ آهن صادر می شود به این دلیل است که قابلیت جذب آن در داخل نیست.

وی با اشاره به تدوین سند راهبردی برای تولید و بازار سنگ آهن گفت: پس از تدوین این سند، آن را به دولت ارائه خواهیم کرد و امیدواریم در برنامه ششم به توسعه سنگ آهن توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید