59806

تحلیل بازیگران از مسیر بازار ارز و طلا

دنیای معدن -در حالی که بازار‌ها در انتظار بودند با پایان مهلت تعیین شده برای توافق میان ایران و غرب نسبت به تعیین جهت اقدام کنند، تمدید مذاکرات منجر به تداوم وضعیت موجود شد.

فعالان بازار در خصوص روند بازار تا آخر هفته بر سه ویژگی تاکید دارند: سطح حمایتی بازار 3250 تومان خواهد بود و کاهش به زیر این سطح محتمل به‌نظر نمی‌رسد، نوسان قیمتی جزئی و اندک باقی خواهد ماند و معاملات در بازار تا حدودی تقویت می‌شود. در بازار سکه نیز علاوه‌بر تخلیه حباب قیمتی، روند داد و ستد نیز کمی افزایش داشت. فعالان بازار اعتقاد دارند برای روشن شدن وضعیت پیش روی بازار باید تا ابتدای هفته آینده صبر کرد.


بالا و پایین دلار پس از 3 آذر
دیروز دلار با قیمت 3265 تومان معاملات خود را آغاز کرد که افزایشی 10 تومانی نسبت به روز قبل داشت. گروهی از فعالان، این افزایش 10 تومانی را ناشی از تحرکات فعالان غیررسمی، در ساعات انتهایی بازار روز دوشنبه عنوان کردند. به گفته آنها با انتشار خبر تمدید مذاکرات، برخی نوسان‌گیران با رفتارهای هیجانی، موجب افزایش نرخ دلار شدند و به تبع این موضوع قیمت اولیه ثبت شده بر تابلوی صرافی‌ها در آغاز روزسه‌شنبه به 3265 تومان رسید.
با وجود افزایش 10 تومانی ابتدای روز، در نزدیکی‌های ساعت 12 ظهر، بهای دلار با 5 تومان کاهش تا 3260 تومان پایین آمد، اما این پایان کار دلار در بازار دیروز نبود و در ساعات انتهایی شاخص بازار ارز با 5 تومان افزایش مجدد، به نرخ ابتدای صبح بازگشت و برای اولین بار پس از 10 روز، قیمت 3265 تومان برای دلار ثبت شد. از طرفی با وجود آشکار شدن نتایج مذاکرات، اجماعی درباره آینده قیمتی دلار بین فعالان رسمی وجود نداشت. روز قبل نرخ خرید دلار، بین این فعالان 10 تومان اختلاف داشت و از 3245 تومان تا 3255 تومان متغیر بود.

تقویت عرضه ارز
دیروز بانک مرکزی از واریز دو قسط آخر دارایی‌های مسدود شده کشور، به مبلغ 900 میلیون دلار خبر داد. با آزاد‌سازی این حجم از دارایی‌های ارزی، احتمال تقویت سمت عرضه بالا می‌رود. رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در حاشیه همایش بانک‌ها و استانداران سراسر کشور این موضوع را تایید کرد و گفت: «با افزایش تقویت سمت عرضه و غلبه آن بر تقاضا، احتمال دارد قیمت ارز تا حدودی کاهش یابد.» البته رئیس‌کل بانک مرکزی وضعیت کنونی بازار را متعادل توصیف کرد.
افزایش جزئی حجم معاملات
با روشن شدن نتایج مذاکرات وین و تمدید مذاکرت تا هفت ماه بعد، حجم معاملات بازار ارز با کمی افزایش رو‌به‌رو شد. از ابتدای هفته جاری خرید و فروش در بازار بسیار کاهش یافته بود و اکثر فعالان در حال انتظار بودند. با آشکار شدن نتایج، خرید و فروش ارز تا حدی بالا رفت و برخی فعالان معاملات به تعویق انداخته خود را انجام دادند.
از طرفی با وجود روشن بودن نتایج دیدگاه‌های متفاوتی بین فعالان درباره مذاکرات آینده قیمتی دلار وجود دارد. در حالی‌که برخی فعالان اعتقاد دارند تغییر خاصی در قیمت روزهای آینده دلار ایجاد نخواهد شد، برخی دیگر از احتمال افزایش قیمت‌ها سخن می‌گویند. نکته حایز اهمیت در این میان، توافق دو گروه راجع به آینده نوسانات دلار است. به اعتقاد اکثر فعالان، دامنه نوسانات نسبت به روزهای قبل تغییر چندانی نخواهد یافت. در دو روز گذشته نیز با وجود افزایش تحرکات دلالان، نوسانات دلار به بالاتر از 15 تومان نرسید. به‌نظر می‌رسد، تاثیر فعالان غیررسمی بر بازار ارز کم شده است.

عادی بودن فضای بازار
برخی معامله‌گران انتظار داشتند با پایان مذاکرات، قیمت دلار با واکنش‌های افزایشی یا کاهشی زیادی روبه‌رو شود، اما قیمت دلار در بازار دیروز نوسان چندانی نکرد. دیروز با وجود افزایش فعالیت نوسان‌گیران، فضای بازار تقریبا عادی بود.

کاهش حباب منفی سکه
در چهارمین روز آذرماه، بهای سکه در بازار همسو با رشد دلار بالارفت. دیروز، هر سکه بهار آزادی با قیمت 927 هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی 10 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. این در حالی است که آخرین باری که قیمت سکه در یک روز معادل 10 هزار تومان یا بیشتر نوسان کرده بود، به تاریخ 10 آبان ماه باز می‌گشت که بهای این فلز گران بها با 11 هزار تومان افت از 925 هزار تومان تا 914 هزار تومان پایین آمد.
محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد، با این افزایش 10 هزار تومانی، حباب منفی قیمت سکه تخلیه شده است. محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز با اشاره به ترکیدن حباب قیمتی سکه، از افزایش معاملات در بازار سکه خبر داد. رئیس این اتحادیه گفت: «از روز گذشته تاکنون تقاضا در بازار سکه افزایش یافته و باعث شده تا حدودی قیمت سکه و طلا افزایش یابد.»

دیدگاهتان را بنویسید