59615

ویژگیهای آلومینیوم

دنیای معدن - آلومینیوم به عنوان فلزی غیر آهنی دارای خواص و کاربردهای فراوان است تا آنجا که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند تنوع کاربرد این فلز در قرن 21 از کلیه فلزات و حتی سایر مواد معدنی بیشتر باشد.

آنچه در ادامه می خوانید، نگاهی گذرا به مزیتهای آلومینیوم است که توسط انجمن جهانی آلومینیوم تهیه شده است.

- آلومینیوم می تواند دو برابر فولاد انرژی ضربه یا تصادف را جذب کند چون همانند آکاردئون جمع می شود و در نتیجه ضربه را از سرنشینان خودرو دور می کند.

- آلومینیوم را می توان با ورقه های نازک مخصوص ترکیب کرده و بسته بندی انعطاف پذیر و سبکی را خلق کرد . این فناوری این امکان را به بسته بندی می دهد تا با محتوی خود منطبق کند و با مصرف محصول فشرده تر می شود.

- فویل آلومینیوم مانع خوبی در برابر نور، اکسیژن، رطوبت و باکتری است.فویل آلومینیوم می تواند یک بسته بندی ضد عفونی کننده ای ایجاد کند .این نوع بسته بندی امکان حفظ و نگهداری کالای فاسد شونده را بدون نیاز به انجماد میسر می سازد.

- مفتول لوله ای آلومینیومی بر خلاف مفتول فولادی جرقه نمی زند ،زنگ نمی زند و در نتیجه کاربردی الکتریکی در معادن زغالسنگ، بالابرهای غلات و مراکز تصفیه بسیار مطلوب است چون جرقه نمیزند باعث فاجعه نخواهد شد.

- خودروهایی که با استفاده از آلومینیوم ساخته شوند 44 میلیون تن ازتولید گازهای آلاینده می کاهند. تحقیقات نشان می دهد که چرخه حیات آلومینیوم نسبت به فولاد 20 درصد کمتر بوده و در مقایسه با خودرو های فولادی امروزی از تولید گازهای آلاینده می کاهد.

- یک قوطی آلومینیومی می تواند پس از بازیافت مجدداً در 60 روز به قوطی تازه ای تبدیل شود هردقیقه 113 هزار قوطی آلومینیومی بازیافت می شود. ارزش بالای آلومینیومی بنگاههای خیریه را واداشته است که چندین دهه با حمایت از این پروژه ها بازیافت قوطی آلومینیومی درآمد کسب کنند.

- بیش از چهل سال است که سازندگان از سیم یا مفتول آلومینیومی استفاده می کنند.

- پوشش پشت بام خانه با آلومینیوم 95 درصد نور آفتاب را منعکس می کند و در نتیجه از مصرف انرژی می کاهد.

- ناسا (سازمان فضایی امریکا ) در آینده سفینه ها را از آلومینیوم خواهد ساخت و در این دستاورد از آلومینیوم - لیتوم به عنوان ماده اولیه در ساخت سفینه ها استفاده خواهد شد.

- تقریباً 75 درصد تمامی آلومینیومی که تاکنون تولید شده هنوز مصرف می شود چون قابل باز یافت بوده و بسیار با دوام است. آلومینیوم صد در صد قابل باز یافت است و خاصیت اولیه خود را حفظ می کند و هزینه جمع آوری آن بسیار مقرون بصرفه است.

- با بازیافت آلومینیوم بیش از 90 درصد انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم جدید ذخیره می شود. دور انداختن یک قوطی آلومینیوم یعنی همان میزان بنزین را دورریختن.

- کارخانه خودرو سازی فورد بدنه کامیون F150 را کاملاً از آلومینیوم می سازد که 70 پوند از وزن آن می کاهد که معادل تقریباً 15 درصد وزن بدنه وسیله نقلیه است. درساخت این کامیونها از آلومینیوم با استحکام بالا و نوع نظامی آن استفاده می شود و در نتیجه از مصرف سوخت آن نیز کاسته می شود.

- صنعت آلومینیوم حدوداً 155 هزار کارگر را مستقیماً بکار گرفته است. در هر صنعت آلومینیوم 3.3 شغل دیگر ایجاد می شود بطور کل در امریکا 672 هزار شغل از طریق تولید، فرآیند، مصرف آلومینیوم ایجاد می شود.

- صنعت آلومینیوم بیش از 65 میلیارد دلار در سال به اقتصاد امریکا کمک می کند و اگر تمامی عرضه کنندگان و شغلهای مرتبط با این صنعت در نظر گرفت شود، این صنعت 152 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک می کند که تقریباً یک درصد GDP است.

- صنعت آلومینیوم از سال 1995 تاکنون 40 درصد از میزان آلودگی هوا کاسته است.

دیدگاهتان را بنویسید