59416

طلا به بالای 1200 دلار صعود کرد

دنیای معدن - طلا در بازار جهانی با وجود دلار قوی‌تر و دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، بدنبال کاهش نرخ‌های بهره در چین و گسترش تدابیر محرک مالی در اروپا، در سطح 1200 دلار ایستادگی کرد.

به گزارش دنیای معدن، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح دوشنبه بازار سنگاپور در مقایسه با 1201 دلار در روز جمعه، 1200 دلار معامله شد. قیمت طلا روز جمعه تا 1207 دلار صعود کرد و سومین رشد قیمت هفتگی طلا رقم خورد.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.2 درصد افزایش، 1201 دلار معامله شد.

در این بین ارزش دلار به بالاترین سطح چهار سال گذشته رسید. دلار قوی معاملات طلا به دلار را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر می‌کند.

به گفته تحلیلگران، اگرچه پایین بودن نرخ تورم و صعود دلار مانع افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد بود اما جهش قیمت این فلز به بالای 1200 دلار ممکن است سرمایه گذاران را برای خرید آن متقاعد کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا در مدت دو ماه تا پایان اکتبر تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا که به جذابیت این فلز برای سرمایه گذاری لطمه زد، کاهش یافت اما چین هفته گذشته برای نخستین بار از سال 2012 اقدام به کاهش نرخ‌های بهره کرد و بانک مرکزی ژاپن هم تدابیر محرک مالی را افزایش یافت.

از سوی دیگر ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز جمعه اظهار کرد این بانک در صورت لزوم باید میزان خرید اوراق قرضه را افزایش دهد. این تحولات از قیمت‌های طلا پشتیبانی خواهد کرد.

از ژانویه سال 2013 که طلا بالای 1650 دلار در هر اونس معامله شد، سرمایه گذاران نسبت به این فلز به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن بدبین شدند و از آن زمان قیمت طلا تقریبا 30 درصد نزول کرده است.

به سه دلیل برای این عملکرد ضعیف در دو سال گذشته می‌توان اشاره کرد. اول اینکه طلا پس از اینکه اسپانیا، پرتغال و یونان از سوی کشورهای منطقه یورو تحت نجات مالی قرار گرفتند و احتمال فروپاشی اتحادیه پولی اروپا ضعیف شد، جذابیت کمتری به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه پیدا کرد.

دلیل دوم صعود ارزش دلار بوده که اخیرا به بالاترین رکورد در چهار سال گذشته رسیده و باعث شد جذابیت کمتری برای آمریکایی‌ها پیدا کرده است.

در آخر هند که یک چهارم از طلای عرضه شده در جهان را مصرف می‌کند، در اوت سال 2013 یک تعرفه 10 درصدی برای واردات طلا تعیین کرد. تقاضای طلای هند در سه ماهه چهارم سال گذشته به میزان 40 نسبت به مدت مشابه سال 2012 کاهش یافت و از تابستان امسال بهبود نیافته است.

بسیاری از تحلیلگران همچنان نسبت به قیمت‌های طلا بدبین هستند. به عنوان مثال گولدمن ساکس و کردیت سوییس قیمت‌های 1050 دلار و هزار دلار در هر اونس را برای طلا تا پایان سال 2014 پیش بینی کرده اند. برخی حتی انتظار دارند طلا سال آینده به پایین هزار دلار در هر اونس سقوط کند.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.2 درصد کاهش، 16.4115 دلار معامله شد. هر اونس پلاتین تغییر چندانی نداشت و 1226 دلار بود در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.2 درصد کاهش، به 798.90 دلار رسید.

دیدگاهتان را بنویسید