59415

امضای تفاهم نامه مطالعه و بررسی پتانسیل های معدنی استان و دریاچه ارومیه

دنیای معدن - در دیدار رئیس سازمان زمین شناسی کشور با استاندار آذربایجان غربی تفاهم نامه مطالعه و بررسی پتانسیل های معدنی استان و دریاچه ارومیه به امضای طرفین رسید.

در دیدار رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با استاندار آذربایجان غربی که در محل استانداری صورت گرفت،تفاهم نامه مطالعه و بررسی پتانسیل های معدنی استان و دریاچه ارومیه با هدف پیشبرد و تقویت پژوهش های زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان،توسعه ارتباطات علمی، پژوهشی و آموزشی،تبادل اطلاعات فنی، هم افزایی ظرفیت های علمی و تقویت مناسبات اجرایی و رفع چالش های علمی و پژوهشی به امضای طرفین رسید.

به گزارش دنیای معدن آذربایجان غربی، مهندس سعادت در آیین امضای این تفاهم نامه با تاکید بر لزوم انجام مطالعات در خصوص ظرفیت های معدنی و همچنین پتانسیل های اقتصادی دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه مطالعات کافی درباره پتانسیل ها و امکانات استان در حوزه های مختلف بویژه فعالیت های معدنی انجام نگرفته و امیدواریم با امضای تفاهم نامه فیمابین استانداری و سازمان زمین شناسی کشور به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

وی ادامه داد: باید با تکمیل چرخه اکتشاف، استخراج و فرآوری از خام فروشی سنگ ها و مواد معدنی استان جلوگیری کنیم که تحقق این امر نیازمند انجام مطالعات کافی و جذب سرمایه گذاری در صنایع معدنی استان است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین بر لزوم سرمایه گذاری صنعتی در زمینه استحصال و بهره برداری از نمک دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: در کنار اجرای طرح ها و برنامه های احیای دریاچه ارومیه باید از ظرفیت و پتانسیل های اقتصادی آن نیز در جهت رونق اقتصادی و اشتغال زایی استفاده شود که افتتاح کارخانه کلر در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه از جمله اقدامات مفید در این خصوص است.

مهندس محمدتقی کره ای معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این جلسه به پیش نویس اولیه طرح نقشه راه معدنی استانها اشاره کرد و افزود: در این طرح که فراتر از حوزه معدن مطالعه شده به بخش آب، انرژی و کشاورزی در توسعه کشور نیز توجه شده و قرار است به زودی پس از تایید مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت نهایی و به بهره برداری برسد.

کره ای، در ادامه به بیان سیاست های سازمان زمین شناسی کشور پرداخت و مراحل اولیه اکتشاف مانند پی جویی و شناسایی را به عنوان وظایف حاکمیتی دولت یاد کرد و از واگذاری مطالعات نیمه تفصیلی اکتشاف به تعاونی ها و بخش خصوصی خبر داد.

وی آذربایجان غربی را از استان های دارای پتانسیل های معدنی غنی و منحصر به فرد عنوان و بر ضرورت توجه بیشتر برای استفاده بهینه از این ظرفیت ها تاکید کرد.

شایان ذکر است در این جلسه مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید