59413

با بهره برداری از نخستین معدن مکانیزه زغال سنگ

زمینه اشتغالزایی 5 هزار نفر در کرمان فراهم می شود

دنیای معدن - با بهره برداری از نخستین معدن مکانیزه زغال سنگ استان کرمان که در شهرستان زرند واقع است، زمینه اشتغال پنج هزار نفر ایجاد می شود.

به گزارش دنیای معدن، علی صادق زاده صبح امروز در بازدید از روند طرح تجهیز معدن زغال سنگ خمرود شهرستان زرند گفت: این معدن جزو بزرگترین معادن زغال سنگ کشور محسوب می شود و کار تجهیز آن توسط متخصصان بومی این شهرستان در حال اجراست.

وی افزود: کار تجهیز معدن زغال سنگ خمرود زرند در حال اتمام است و در نیمه اول سال آینده تولید زغال سنگ در این معدن آغاز می شود.

معاون فرماندار زرند ذخیره این معدن را بیش از 57 میلیون تن اعلام کرد و گفت: طرح تولید در معدن خمرود زرند در سه فاز طراحی شده است که در فاز اول آن در سال آینده تولید 150 هزار تن است و تا فاز سوم تولید به 750 هزار تن می رسد.

وی اظهار کرد: در مرحله سوم زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و چهار هزار نفر به طور غیرمستقیم ایجاد می شود.

صادق زاده با بیان اینکه در حال حاضر 700 هزار تن زغال سنگ در منطقه تولید می شود، تصریح کرد: با بهره برداری از معدن خمرود زرند تولید آن در منطقه به یک میلیون و 400 هزار تن می رسد که کمتر از نیمی از نیاز کارخانجات کک سازی این شهرستان را تامین می کند.

وی عنوان کرد: این در حالی است که قبلا ما واردکننده کک بودیم و با به ثمر نشستن 2 کارخانه کک و قطران جمعا با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تنی باید به فکر افزایش تولید زغال سنگ در منطقه باشیم تا خوراک این کارخانجات کک سازی تامین شود.

معاون فرماندار زرند خاطرنشان کرد: ایجاد منطقه ریلی کشور در شهرستان زرند و احداث کارخانجات متعدد صنعتی، طرح احداث نیروگاه، شهرستان زرند را به قطب صنعتی کشور و استان تبدیل می کند و این مرهون تلاش های دست اندرکاران دولت است که گام های اساسی را در به ثمر نشستن این طرح ها برعهده داشته اند.

حسن منصوری نیز در حاشیه بازدید معاون فرماندار زرند گفت: معدن خمرود 56 میلیون تن ذخیره زغال سنگ دارد و دارای 6 کیلومتر طول و 2 کیلومتر عرض است و هم اکنون 60 نیرو در این معدن مشغول به کار هستند.

مسئول تجهیز معدن خمرود شهرستان زرند از مکانیزه بودن روش استخراج معدن خمرود شهرستان زرند خبر داد و تصریح کرد: این معدن با پیگیری های استاندار کرمان آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه روند تجهیز این معدن از برنامه زمان بندی جلوتر است، اظهار کرد: تاکنون پنج هزار مترمکعب حفاری شده است و 300 متر پیشروی داشته ایم و اگر 100 متر دیگر پیشروی شود به زغال دست می یابیم.

منصوری خاطرنشان کرد: تاکنون قریب به 200 میلیارد ریال هزینه شده است و پیشروی 40 متر دساندری در ماه یک رکورد است که اجرای آن در 40 سال گذشته بی سابقه بوده و این واحد به عنوان واحد نمونه کشوری نیز معرفی شده است.

به گفته یوسف علیزاده رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند در حال حاضر 9 معدن زغال سنگ فعال در این شهرستان وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید