59385

ایلام؛ ذخیره گاه موادمعدنی برای تولید مصالح ساختمانی/ رویای صادرات و اشتغال در گرو سرمایه گذاری است

دنیای معدن - استان ایلام یکی از مناطق غنی کشور در بحث معادن است که در این بخش کانی های غیر فلزی برای تولید مصالح ساختمانی بیشترین ظرفیت سرمایه گذاری را در استان داراست هرچند اشتغال و صادرات در بخش معادن استان نیازمند سرمایه گذاری است.

به گزارش دنیای معدن، هر منطقه ای از کشورمان ظرفیتهای منحصر به فردی در تولیدات مواد معدنی دارا است که در بخشهای مختلف کاربرد دارد.

ایلام یکی از مناطق معدنی کشور است که به لحاظ مواد معدنی دارای ظرفیتهای ارزشمند و بی نظیری است که باید مورد توجه مسئولان ارشد کشوری و استانی قرار گیرد چراکه صادرات و اشتغال در بخش معدن استان نیازمند سرمایه گذاری های کلان است.

استان ایلام طبق بررسی های به عمل آمده دارای معادن غنی در بخش کانی غیرفلزی است که بیشترین کاربرد برای تولید مصالح ساختمانی دارد و از همین طریق می توان طرحهای بزرگی در استان اجرا کرد.

هم اکنون طرح ها و پتانسیل های فراوانی در بخش معدن در استان ایلام در زمینه استفاده از مواد معدنی استخراج شده استان برای فرآوری مصالح ساختمانی، بالقوه مانده است و در این زمینه تنها برخی طرحها کوچک اجرایی شده است. هم اکنون کارخانه سیمان به عنوان فعال ترین پروژه مصالح ساختمانی در استان فعال است.

باید توجه داشت که عمده مواد معدنی استخراج شده در استان ایلام که برای مصالح ساختمانی کاربرد دارند به خارج از استان منتقل می شود و در واقع باید گفت خام فروشی می شوند در حالی که می توان با ایجاد صنایع تبدیلی بخش مهمی از این درآمد را نصیب مردم استان کرد.

مهمترین معادن استان سنگهاى ساختمانى، سنگ گچ، سنگ آهک، شیل، آلوویوم، نمک، شن و ماسه، قیر، ذغال سنگ، مرمریت، کلسیت، مالون و لاشه، گوگرد پیریت و فسفات و..هستند.

شهرک آجر در شهرستان آبدانان از یادها رفت

یکی از مواد بسیار مهم در حوزه معدن استان ظرفیتهای شهرستانهای مختلف است. به طور مثال در شهرستان آبدانان به دلیل خاک غنی این منطقه، آجر می تواند تولید شود. به رغم فعالیت چند واحد کوره پزی، چند سال پیش قرار بود در این شهرستان یک شهرک آجر ایجاد شود که متاسفانه این مهم هنوز انجام نشده است.

شهرستان آبدانان خود دارای محرومیت های بیشمار است و خاک این شهرستان برای تولید آجر یک فرصت بزرگ برای سرمایه گذاری است و دولت و مسئولان ارشد استانی باید به این مهم توجه داشته باشند.

بیتومین ارزشمندترین ماده معدنی ایلام

همچنین در نقاط مختلف استان مواد معدنی برای تولید گچ، ماسه و..نیز وجود دارد و واحدهایی نیز برای فرآوری این مواد غیرفلزی به وجود آمده است که باعث اشتغالزایی و توسعه بعضی از مناطق روستایی استان شده است.

ظرفیتهای بی شمار استان ایلام در ماده غیر فلزی بیتومین برای تولید قیر در استان به راحتی از استان خارج می شود در حالی که این مواد معدنی بیشترین ذخائر معدنی استان را در می گیرد و طبق گفته کارشناسان کاربردهای زیادی نیز دارد که در صورت فرآوری افزون بر ۵۰ نوع محصول را می توان از قیر طبیعی یا بیتومین تولید کرد.

کیفیت بالای گچ ایلام

طبق گفته کارشناسان هم اکنون ذخائر ارزشمند گچ در ایلام دارای ظرفیتهای بی نظیری برای استخراج و تولید هستند که متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود.

ظرفیتهای معدنی ایلام بی نظیر، ولی نیازمند سرمایه گذاری است

یارالله نصیری رئیس سازمان صنعت، تجارت و معدن استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مواد معدنی استخراج شده در استان ایلام کاربردهای بسیار زیادی در بخش تولید مصالح ساختمانی دارند.

وی بیان داشت: مواد غنی معدنی در استان ایلام این استان را مستعد ایجاد کارخانه های بزرگ مثل سیمان کرده است که این مهم نیازمند سرمایه گذاری و توجه است.

این مسئول عنوان کرد: هم اکنون ۹۰ معدن در استان ایلام فعال است که عمده آنهای مواد معدنی برای تولید مصالح ساختمانی تولید می کنند و ارزش آنها بیش از ۴۴ میلیارد تومان است و مجموع ذخائر مواد معدنی ایلام بیش از ۹۷۰ میلیون تن است.

نصیری اظهار داشت: مصالح ساختمانی مرغوب از قبیل مواد اولیه سیمان، سنگ گچ و آهک، شیل و مارن و سایرمواد معدنی از قبیل بیتومین و کلسیت و ماسه سیلیسی از مواد معدنی مرغوب بوده که در توسعه همه جانبه این استان نقش اساسی دارد.

وی بیان داشت سنگ های شیلی در مناطق استان کاربرد در رابطه با خوراک کارخانه سیمان و آجر دارند و توجه به صنایع معدنی و احداث واحدهای فرآوری و همچنین ایجاد و توسعه صنایع مرتبط با محصولات میانی و پایین دستی در حوزه نفت و گاز در استان ضرورت دارد.

نصیری بیان داشت: به منظور ایجاد ارزش افزوده مواد معدنی استخراج شده و همچنین استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های مواد معدنی منطقه طرحهای خوبی در دست اجراست.

وی ادامه داد: هم اکنون کارخانه تولید پودر سنگ به عنوان یکی از مصالح ساختمانی مورد نیاز در ساخت و سازها، در بخش میشخاص از توابع شهرستان ایلام در حال راه اندازی است.

این مسئول عنوان کرد: ظرفیت تولید این کارخانه سالانه ۲۰ هزار تن پودر سنگ است.

وی بیان کرد: ایلام از مزیت نسبی کانی های غیر فلزی برخوردار است که این امر یک فرصت گرانبها برای توسعه استان در بخش صنعت و ایجاد اشتغال به شمار می رود چراکه عمده معادن موجود در استان که بخش اصلی استخراج را نیز تشکیل می دهند دارای قابلیت برای استفاده در صنایع ساختمانی هستند.

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان ایلام بیان داشت: سالانه ۹ میلیون تن انواع مواد معدنی شامل ۱۲ نوع ماده است.

نصیری مهمترین موانع توسعه در بخش معدن را نبود سرمایه گذار، وجود معارضان محلی، همکاری نکردن برخی از دستگاههای مرتبط، نبود زیر ساخت های مناسب، دسترسی نداشتن به بازار مصرف و هزینه حمل و نقل مواد معدنی عنوان کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت ویژه دولت در زمینه فراهم شدن زیر ساخت ها به منظور بهره برداری از معادن استان رونق اقتصادی ویژه ای در ایلام فراهم شود.

ظرفیت مرز مهران برای صادرات مصالح ساختمانی ایلام

یکی از مواد بسیار مهم در حوزه مواد معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری بحث صادرات است که در استان ایلام با توجه به مرز مهران این ظرفیت وجود دارد که مصالح ساختمانی تولیدی استان به راحتی صادر شوند.

هم اکنون سیمان به عنوان معدود کالای صادراتی ایلام در مرز مهران است و جای دیگر مصالح ساختمانی استان مثل گچ، آجر و...با توجه به ظرفیتها و کیفیت خالی است که این نیازمند توجه جدی مسئولان است.

کشور عراق در حال بازسازی است و بدون شک نیازمند خدمات فنی مهندسی و در کنار آن مصالح ساختمانی است که قطعا می توان با ایجاد واحدهای فرآوری در حوزه مواد معدنی استان از این مهم حداکثر استفاده کرد./مهر

دیدگاهتان را بنویسید