59384

طلا و نقره، مس سونگون هم در ورزقان می ماند

دنیای معدن - نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: طلا و نقره ای که در کنستانتره استخراجی از معدن مس سونگون وجود دارد در خود مجتمع سونگون جداسازی می شود.

الله وردی دهقانی امروز در تبریز اظهار کرد: فلزات همراه از جمله طلا و نقره که در کنسانتره استخراجی از معدن سونگون وجود دارد درصد بالایی را به خود اختصاص می دهند.

وی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای تولید مس از کنسانتره تولیدی در منطقه اظهار کرد: کارخانجات تولید مس کاتدی در مس سونگون احداث و در نتیجه از خروج کنسانتره تولیدی سونگون از استان جلوگیری می شود.

تولید مس کاتدی در مس سونگون تا 1396

وی تاکید کرد: از سوی کارشناسان مربوط زمانبندی 3 ساله برای این پروژه تعریف شده و تا سال 1396 شاهد تولید مس کاتدوی در مجتمع مس سونگون خواهیم بود.

استخراج 100 هزار تن مس کاتدی در مس سونگون

دهقانی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است 100 هزار تن مس کاتدی از کنسانتره استخراج شده در مس سونگون، تولید و به صنایع پایین دستی و یا بازارهای خارجی عرضه شود که این مهم می تواند از خام فروشی تولیدات این مجتمع معدنی جلوگیری کند.

مجتمع فرآوری کنسانتره مس سونگون با ظرفیت 150 هزار تن کنسانتره در سال، نیمه دوم سال 85 به بهره برداری رسیده و در سال 87 اجرای فاز دوم آغاز شده که اکنون در حال اجرا و تکمیل است که با بهره برداری از آن میزان تولید کنسانتره این مجموعه را 2 برابر خواهد کرد.

کل ذخیره قابل استخراج معدن سونگون نیز که تاکنون اکتشاف شده 420 میلیون تن با 0.65 درصد عیار خاک معدن است.

دیدگاهتان را بنویسید