59225

افتتاح دو طرح مس درماه جاری 300 هزار تن کنسانتره به همراه خواهد داشت

دنیای معدن -رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس ایران گفت: دو طرح توسعه مس در آذرماه جاری در سونگون (آذربایجان شرقی) و سرچشمه (کرمان) هر یک با ظرفیت 150 هزار تن به بهره برداری خواهد رسید که مجموع تولید آنها به 300 هزار تن کنسانتره می رسد.

مهدی کرباسیان ، در ارتباط با جدیدترین طرحهای صنعت مس، اظهار داشت: علاوه بر این، دو طرح 50 هزار تنی در مجموع به ظرفیت 100 هزار تن کنسانتره از دیگر برنامه های پیش بینی شده در مجموعه سونگون است.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، براساس برنامه تسریع در برنامه های حوزه مس فراخوان برای جلب و جذب سرمایه گذاران به منظور اجرای دو طرح'درآلو' و 'چاه فیروز'در استان کرمان منتشر شده که ظرف دو هفته آینده برندگان آنها مشخص خواهد شد.

وی افزود: براساس اجرای سیاست های جدید، طرح های توسعه صنعت مس از امسال با استفاده از توان بخش خصوصی و دعوت از سرمایه گذاران این بخش پیگیری و اجرا می شود.

کرباسیان اضافه کرد: استفاده حداکثری از توان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش تولید در صنایع مس، متقاضیان دارای توانمندی فنی و مالی لازم برای سرمایه گذاری و اجرای طرح های مربوطه دعوت به همکاری می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: اولویت های سازمان ایمیدرو برای اجرای طرح ها، استفاده از مشارکت بخش خصوصی است و ظرف یک سال گذشته تاکنون بسیاری از طرح های نیمه تمام یا متوقف شده از طریق فراخوان و یا جلب سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد مرحله اجرایی شده اند و برطبق این برنامه در بخش مس نیز طرح های توسعه ای با مشارکت بخش خصوصی شکل اجرایی به خود می گیرند.

طرح کارخانه تغلیظ مس درآلو مشتمل بر احداث کارخانه تغلیظ با ظرفیت تولید هفت میلیون تن خاک سولفوری و تولید 100 هزار تن کنسانتره مس با عیار 26 درصد است که در جنوب شهر کرمان اجرایی خواهد شد.

طرح احداث کارخانه تغلیظ معدن چاه فیروز، احداث کارخانه تغلیظ با ظرفیت هفت میلیون تن خاک سولفوری و تولید 100 هزار تن کنسانتره مس با متوسط عیار 26 درصد در شهر بابک استان کرمان اجرایی می شود.

طرح های مزبور در صنعت مس با مشارکت 65 درصدی سرمایه گذاران غیردولتی و 35 درصدی شرکت ملی صنایع مس ایران صورت می گیرد.

رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس ایران اظهار امیدواری کرد: هیات پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به پذیرش شرکت مس آذربایجان اقدام کند، تا این شرکت بتواند در بورس حاضر شده و مردم در این بخش سرمایه گذاری نمایند.

براساس برآوردهای انجام شده، ایران حدود پنج درصد از ذخایر جهانی مس و بیش از چهار میلیارد تن کانسنگ مس دارد که حدود 1.9 میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد سال گذشته میلادی (2013) تولید مس در سطح جهان به رقم 21 میلیون تن رسید که سهم کشور شیلی با رقم 6.5 میلیون تن بیش از 30 درصد بود.

در عین حال نام چین با 8.5 میلیون تن به عنوان کشور اول مصرف کننده جهان ثبت شد./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید