59201

ضرورت ایجاد تشکلی مردم نهاد در صنعت مس

دنیای معدن -هیچ تشکل فراگیری در حوزه صنعت مس وجود ندارد و خلأ وجود یک تشکل مردم نهاد در این حوزه به خوبی احساس می شود.

به گزارش دنیای معدن، چراکه با وجود چنین انجمنی می توانیم در جهت منافع ذی نفعان صنعت مس و ارتقای بهره وری در این صنعت و صنایع پایین دستی مس حرکت کنیم.
مهندس احمد مرادعلیزاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب، افزود: باید بکوشیم تا از طریق ایجاد تشکل ها به سمت ارتقای بهره وری صنایع پایین دستی مس حرکت کنیم. وی تصریح کرد: اگرچه انجمن سیم و کابل یا سندیکای صنعت برق وجود دارد اما تشکلی که بتواند با همفکری انجمن های مذکور برای صنعت مس سیاست گذاری کند، وجود ندارد.

این درحالی است که با ایجاد چنین انجمنی می توان در جهت دفاع از منافع ذی نفعان و کمک به قانون مندی مناسب تر در سطح ملی حرکت کرد.مرادعلیزاده افزود: میزان ظرفیت نصب شده صنایع پایین دستی مس که در حوزه مفتول، مقاطع، لوله و... فعالیت می کنند حدود ۹۴۰ هزار تن، اما به دلیل مصرف پایین مواد ساخته شده در سطح ملی بهره وری در این بخش بسیار پایین و حدود ۲۰ درصد است. علت این امر نیز در اختیار نداشتن بازارهای صادراتی و در برخی کارخانه های کوچک پایین بودن سطح کیفی محصولات است.


تعدد صنایع پایین دستی با کمترین بهره وری
وی افزود: «۱۲۰واحد صنایع پایین دستی مس در کشور وجود دارد. توزیع جغرافیایی این واحدها نشان می دهد تقریبا در بیشتر استان ها یک واحد کوچک سیم، کابل و... وجود دارد اما ارتباط فناوریکی و فنی میان این واحدها برقرار نیست تا از دانش روز استفاده کنند.

این واحدها با ظرفیت های پایین تنها از فاصله قیمتی میان قیمت جهانی و قیمت داخلی که تا سال گذشته وجود داشت، استفاده می کردند.» وی با بیان اینکه در سراسر اروپا حدود ۲۰ واحد تولیدکننده صنایع پایین دستی مس وجود دارد، تصریح کرد: «این درحالی است که در ایران ۱۲۰ واحد صنایع پایین دستی مس وجود دارد. تمامی این واحدها کوچک هستند و تولیدات آنها مقرون به صرفه نیست و امکان رشد فنی در این واحدها ضعیف است؛ گرچه کارخانه هایی وجود دارد که تولیدات آنها در سطح دانش فنی و فناوری روز دنیاست.»


فعال سازی معادن کوچک
مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه این شرکت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن کوچک استقبال می کند، اظهار کرد: به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک ها پیشنهاد دادیم که به عنوان متولی صنعت مس که دانش فنی و تجربه کافی را در اختیار دارد، محوریت این صنعت را در اختیار بگیرند تا به واحدهای صنعتی کوچکتر در زمینه توسعه فعالیت ها کمک کنند.


او با بیان اینکه امور اکتشافات شرکت ملی مس می تواند اکتشافات بخش خصوصی را کنترل کند، تصریح کرد: امور اکتشاف شرکت ملی مس همچنین می تواند شرکت های اکتشافی مناسب به آنها معرفی کند تا با اطمینان به اکتشافات خود ادامه دهند. اگر اکتشافات آنها در مرحله اول به نتیجه خوبی رسید، مرحله بعدی کار را آغاز کنند و اگر به نتایج مطلوب نرسیدند هزینه های اکتشافی آنان از طریق صندوق بیمه فعالیت های معدنی پرداخت شود.

در غیر این صورت اگر فعالیت های اکتشافی شرکت های خصوصی به نتیجه مطلوب رسید، شرکت ملی مس به عنوان متولی این صنعت می تواند شرکت های مشاوری را که قادر به طراحی کارخانه های کوچک هستند به آنها معرفی کند. بعد از طراحی کارخانه نیز شرکت ملی مس با واحدهای معدنی به منظور خرید محصول نهایی عقد قرارداد انجام دهد. وی با بیان اینکه در ۵ سال آینده معادن کوچک می توانند ۲۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره کشور بیفزایند، اظهار کرد: برای این مقدار تولید حداقل به ۲هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید