59036

صرفه اقتصادی با معادن روباز است

دنیای معدن - استخراج و بهره برداری از معادن یکی از بخش های مهم در حوزه معادن و صنایع معدنی است.از این رو لازم است تا برای به نتیجه رسیدن عملیات اکتشاف در ابتدا با انجام مطالعات زمین شناسی و فنی مهندسی با مشخص کردن نوع ماده معدنی و چگونگی قرار گرفتن آن در بافت ها نوع استخراج و حفاری معادن به صورت روباز و یا زیرزمینی را مشخص کرد.

به گزارش دنیای معدن، یک استاد دانشگاه تربیت مدرس درخصوص نوع تشخیص معادن و بهره برداری از آنها می گوید: استخراج مواد معدنی از معادن براساس مطالعات پایه زمین شناسی و معدنی به فعالان دیکته می شود و می توان با توجه به مطالعات انجام شده نسبت به برداشت مواد معدنی از معادن اقدام کرد. همچنین یکی دیگر از مواردی که می توان با استفاده از این مطالعات به آنها دست پیدا کرد تعیین عیار و ارزیابی فنی و اقتصادی کانی بوده و براساس مدلی که در پایان تحقیقات و مطالعات انجام می شود می توان نوع برداشت را از معادن مشخص کرد. نعمت الله رشیدنژاد عمران در ادامه با بیان اینکه تمام مواد معدنی را نمی توان به صورت روباز بهره برداری کرد گفت: برخی از کانسارها و عناصر فلزی یا مواد معدنی در حد وسیعی در رخ نمون ها و کوهسنگ ها دیده می شوند که می توان آنها را به صورت روباز یا همان پلکانی مورد بهره برداری قرار داد.
پایین بودن هزینه های استخراج معادن روباز
وی به مزایای معادن روباز و بهره برداری از آنها اشاره کرد و گفت: معمولا مواد معدنی که ذخیره بالایی داشته و روی سطح زمین قرار دارند می توان به صورت روباز از آنها بهره برداری کرد. یکی از مزایای این گونه معادن پایین بودن میزان هزینه استخراج از آنها نسبت به معادن زیر زمینی است و همین امر کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول را در بر خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: نکته مهمی که در مورد استخراج مواد معدنی وجود دارد این است که امکان استخراج بسیاری از مواد به صورت روباز وجود نداشته و باید برای استخراج آنها به اعماق زمین ورود کرد. چرا که برخی از مواد به صورت لایه ای و رگه ای در اعماق زمین وجود داشته و روی آنها لایه هایی از باطله قرار گرفته و لازم است تا با انجام عملیاتی ابتدا ین باطله ها از روی رگه ها برداشته شود تا بتوان از آن کانی بهره برداری کرد. یکی از این کانی ها، زغال سنگ است و تمام معادن آن زیرزمینی است و استخراج آن سختی های فراوانی را به دنبال دارد. هزینه حفاری، تهویه، سیستم ایمنی و... از مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید