58988

دومین عرضه اولیه سیمانی‌ها تا چند روز دیگر در بورس

دنیای معدن -تعداد ۶۵ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام سیمان خوزستان برای عرضه اولیه تا چند روز آینده به بورس می آید.

پس از عرضه اولیه سهام سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان در بازار سرمایه، تعداد 65 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت سیمان خوزستان برای ورود به بورس اوراق بهادار آماده است که سه درصد آن را توسعه سرمایه و صنعت غدیر از طریق سیمان سپاهان و 7 درصد بقیه را تامین اجتماعی به واسطه سیمان آبیک عرضه می کنند.
این در حالی است که سیمان خوزستان برنامه افزایش شناوری سهم تا 20 درصد را در برنامه خود دارد و با سرمایه‌ای بیش از650 میلیارد ریال و دارا بودن دو خط تولید سیمان که از آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برد توان تولید روزانه هشت هزار تن کلینکر و 10 هزار تن سیمان را دارد.
همچنین بر اساس صورت های مالی شرکت، سیمان خوزستان در سال 1392 برای هر سهم معادل 919 ریال سود محقق کرد که بر اساس مصوبه مجمع عمومی عادی و نیز سود انباشته قبلی و نیز توان نقدینگی مناسب شرکت، 1100 ریال به ازای هر سهم تقسیم شد.
این در حالی است که سود هر سهم پیش‌بینی‌شده این شرکت برای سال 1393 معادل 901 ریال است که بر اساس عملکرد 6 ماهه مبلغ 661 ریال (معادل 73درصد) آن پوشش داده‌شده است.
سیمان خوزستان در برنامه های خود، چند طرح توسعه ای از جمله افزایش ظرفیت آسیاب سیمان خط یک از 100 تن به 140 تن در ساعت، احداث یک خط بارگیری پاکتی جدید، احداث دو سیلوی سیمان با توجه به تولید سیمان‌های ویژه را در دست اجرا دارد.
البته این در حالی است که عمده‌ترین پروژه‌ای که سیمان خوزستان هم اکنون در دست اجرا دارد، طرح احداث یک خط تولید سیمان (آسیاب سیمان و بارگیر خانه) در شهر‌ العماره کشور عراق است. مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده 25 میلیون دلار (مجموع آورده سهامدار به‌علاوه تسهیلات بانکی) است که میزان مشارکت این شرکت 80درصد است و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در نیمه اول سال 1395 به بهره‌برداری خواهد رسید. بر اساس طرح توجیهی تهیه‌شده، راه‌اندازی این خط تولید بازده قابل‌توجهی برای سهامداران این شرکت به همراه خواهد داشت.
هم اکنون 61 درصد از مالکیت شرکت در اختیار هلدینگ فارس و خوزستان و حدود 25 درصد آن متعلق به هلدینگ شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر است.

دیدگاهتان را بنویسید