58987

توقف واردات ریل از هند /طرح تشکیل وزارتخانه معادن و صنایع معدنی در دست تهیه

دنیای معدن -عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تهیه طرحی برای تشکیل وزارت معدن خبرداد و درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی بر واردات ریل از هند، گفت : با توجه به اینکه توان تولید ریل های موردنیاز کشور را داریم واردات آن به صلاح نیست از این رو از وزارت صنعت خواستیم جلوی واردات آن را بگیرد که در نهایت واردات ریل از هند متوقف شد.

مجید منصوری بیدکانی با یادآوری مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی بر واردات ریل از هند و باتوجه به اینکه ذوب آهن اصفهان توانایی تولید بیش از 250 هزار تن ریل در کشور را دارد واردات ریل در این سطح به صلاح کشور نیست، گفت: اگر سال آینده ذوب آهن نتوانست به تعهداتش عمل کند واردات هم دور از اشکال نیست.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت در بخش معدن و اینکه ادغام وزارت صنعت ومعدن به وزارت بازرگانی اشتباه بود، گفت: طرحی در دست تهیه است که در صورت تصویب و تایید آن وزارت معدن تشکیل خواهد شد.

وی در این باره که آیا تشکیل وزارت جدید مغایر اصول قانون اساسی و سیاستهای اصل 44 مبنی برکوچک شدن تشکیلات دولت نیست ، گفت: قانون وحی منزل نیست و برای راحت اداره شدن کشوراست و ممکن است ایراد هم داشته باشد.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افغانستان از لحاظ اکتشاف در بخش معدن از ما جلوتر است و تا عمق چند سطح متر عمق اکتشافاتش را پیش برده و این در حالی است که اکتشافات ما سطحی است.

منصوری با بیان اینکه بسیاری از کشورها در دنیا بیش از 10 درصد اکتشاف کردند وما کمتر از 10 درصد، گفت: کل صنایع معدنی در کشور 6 میلیارد دلار درآمد است این درحالی است که در دنیا برخی کشورها 250 میلیارد دلار از محل معدن درآمد دارند از این رو برای پرکردن این فاصله لازم است وزارت خانه و تشکیلاتی ایجاد شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر تمام سنگهای تزیینی کشورمان را به صورت خام صادر می کنیم ، افزود: 20میلیون تنسنگ آهن صادر و 5 میلیون تن وارد می کنیم که اگر به جای صادرات در داخل تبدیل به شمش کنیم ارزش افزوده بیشتری به دست خواهیم آورد.

وی با تاکید بر ضرورت چابک شدن وزارت صنعت و معدن، گفت: اگر دنبال خودکفایی اقتصادی در معدن و جایگزینی معدن به جای نفت هستیم و می خواهیم استقلال اقتصادی داشته باشیم باید از داده های معدنی به درستی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی بر واردات ریل از هند، گفت : با توجه به اینکه توان تولید تمام نیاز کشور به ریل را داریم واردات آن به صلاح نیست از این رو از وزارت صنعت خواستیم جلوی واردات آن را بگیرد که در نهایت واردات ریل از هند متوقف شد.

گفتنی است اوایل آبان ماه شورای اقتصاد با درخواست وزارت راه و شهرسازی در خصوص استفاده از تسهیلات مالی خارجی( فاینانس) به میزان بیش از 22 میلیارد روپیه برای خرید ٢٥٠ هزار تن ریل از کشور هند مطرح شد و پس از توضیحات نماینده این وزارتخانه در خصوص اهداف این طرح از جمله توسعه شبکه ریلی کشور، جایگزینی ریل های فرسوده و افزایش ظرفیت در شبکه حمل و نقل ریلی، شورای اقتصاد با این درخواست موافقت کرد./

دیدگاهتان را بنویسید