58760

بازار سنگ‌آهن چین در سکوت

دنیای معدن -قیمت سنگ‌آهن در بازار وارداتی چین چند روز است در ٧٥ تا ٧٦ دلار هر تن سی اف آر ثابت است. باید دلیل محکمی برای افت قیمت مجدد وجود داشته باشد؛ چرا‌که قیمت‌ها به کف پنج سال اخیر رسیده است. از طرفی مطمئنا هیچ انگیزه‌ای برای بهبود قیمت وجود ندارد.

موجودی انبارهای فولادسازان چینی برای ٣٠ روز تولید فولاد کافی است. با اینکه زمستان در راه است، برخی از کارخانه‌ها به فکر پایین‌آوردن موجودی انبارها هستند. برخی به دنبال رساندن موجودی سنگ‌آهن برای تولید یک هفته هستند؛ چرا‌که بعید به نظر می‌رسد قیمت به این زودی بالا برود، در نتیجه تولید‌کننده‌ها می‌توانند با پایین آوردن موجودی سنگ‌آهن، از هزینه‌ها بکاهند.


به نقل از متال اکسپرت، پس از اتمام اجلاس اپک، برخی امیدوار شدند که خرید سنگ‌آهن بالا می‌رود، ولی با گذشت یک هفته این چنین نشد. سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد در ٧٦ دلار و ٥٠ سنت هنوز به فروش نرفته و شایعاتی از متوقف شدن یک مزایده سنگ‌آهن خلوص 5/61 درصد شرکت ریو تینتو خبر می‌دهد.

بازار صادرات ورق چین در انتظار کاهش قیمت
وضعیت بازار صادرات ورق گرم چین مطلوب نیست و همه منتظر بدتر شدن اوضاع هستند؛ چرا‌که بازار داخلی نیز در رکود است. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی بین ٤٦٢ تا ٤٧٠ دلار هر تن فوب شنیده شده است. تقاضا ضعیف است و قیمت درخواستی مشتریان ٣ تا ١٠ دلار پایین‌تر از پیشنهاد کارخانه‌ها قرار دارد. قیمت در بازار یک تا ٢ دلار بهبود داشت؛ از این رو بازار صادرات فعلا ثبات قیمت دارد. قیمت سنگ‌آهن نیز یک هفته‌ای است که تغییر نکرده است.


فعالان بازار مطمئن هستند تا پایان نوامبر قیمت ورق صادراتی چین باز هم کاهش می‌یابد. افزایش تولید در شمال چین پس از اجلاس اپک که ٧ تا ١١ نوامبر بر‌گزار شد و در این مدت تولید کارخانه‌ها به اجبار کاهش داشت نیز بر وضعیت بازار اثر منفی می‌گذارد.

پیش از این کارخانه‌ها می‌توانستند به بهانه کاهش تولید، قیمت را ثابت نگه دارند یا کمی بالا ببرند ولی در حال حاضر مجبورند کاهش قیمت را بپذیرند.

دیدگاهتان را بنویسید