58746

وجود نیروی انسانی متخصص و منابع معدنی از راهبردهای اصلی توسعه خراسان‌جنوبی

دنیای معدن -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: وجود نیروی انسانی و منابع معدنی از راهبرد‌های اصلی در توسعه استان است و توسعه صنعتی استان به بخش معدن گره خورده است.

سید نعمت‌الله حقیقی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اطلاع‌رسانی به مردم باید با صداقت انجام گیرد و رعایت صداقت شرط اصلی فعالیت رسانه‌ها باید باشد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در پایش بسترهای توسعه استان و بررسی مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت با این سازمان همکاری کنند، تصریح کرد: در طول دو ماه خدمت خود از نزدیک با برخی از مشکلات حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت آشنا شده‌ام.

انعکاس قابلیت‌های خراسان‌جنوبی از منظر کارشناسی یکی از وظایف رسانه‌ها است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بخش معدن یکی از محورهای توسعه استان است که باید یک نگاه ویژه به این بخش صورت گیرد.

حقیقی با بیان اینکه خراسان جنوبی پتانسیل‌های فراوانی دارد، افزود: انعکاس قابلیت‌های استان از منظر کارشناسی یکی از وظایف رسانه‌ها است.

وی با بیان اینکه باید بسترهای زیرساختی مناسبی برای ایجاد سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران انجام شود، اضافه کرد: فاصله استان از محل مصرف و تامین مواد اولیه برای تولید به گونه‌ای است که رقابت‌پذیری را از بخش‌های عمده‌ای از تولیدات استان سلب می‌کند و این موضوع یکی از موانع اصلی بر سر راه توسعه صنایع استان است.

لزوم فراهم شدن شرایط برای جذب سرمایه‌‌گذار از خارج از استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، نبود موسسات سرمایه‌گذاری در استان را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و افزود: بنابراین اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری بزرگی در استان صورت گیرد باید شرایط برای جذب سرمایه‌گذاران از خارج از استان و یا خارج از کشور فراهم شود.

حقیقی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش توسعه صنعتی خراسان جنوبی نداشتن راه ریلی است که سبب بالا رفتن هزینه‌های تمام شده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشوق‌های قانونی برای جذب سرمایه‌گذار در خراسان جنوبی وجود ندارد به طوری‌که مشوق‌های قانونی در خراسان جنوبی برای جذب سرمایه‌گذار مانند استان‌های محروم نزدیک پایتخت است، یادآور شد: همچنین در صندوق توسعه ملی، بخش‌هایی از خراسان جنوبی مانند بیرجند، قاینات و طبس به عنوان مناطق برخوردار اعلام شده‌اند و این موضوع یکی دیگر از مشکلات در سال جاری برای جذب سرمایه‌گذاران است.

وجود امنیت در خراسان جنوبی یکی از قابلیت‌های جذب سرمایه‌گذار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان اشاره کرد و ادامه داد: وجود امنیت یکی از قابلیت‌های جذب سرمایه‌گذاران در خراسان جنوبی است.

حقیقی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر وجود منابع طبیعی استانی بسیار برخوردار است، تصریح کرد: خراسان جنوبی 10 درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود و در این مساحت تمام رخدادهای زمین‌شناسی شکل گرفته و این امر شرایط مستعد برای تشکیل مواد معدنی را فراهم کرده است.

حقیقی عنوان داشت: از حدود 60 نوع ماده معدنی که در کشور اکتشاف شده 38 نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه مواد معدنی فلزی، غیرفلزی، سنگ‌های تزئینی و نما در استان به صورت پتانسیل بالفعل و بالقوه در خراسان جنوبی وجود دارد، اضافه کرد: همچنین خراسان جنوبی از نظر برخی از مواد معدنی مانند منیزیت و استحصال منیزیم از دولومیت حرف نخست را در کشور می‌زند.

وجود 200 میلیون تن ذخایر دولومیت در خراسان جنوبی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به این‌که بیش‌از 200 میلیون تن ذخایر دولومیت در استان وجود دارد، یادآور شد: وجود این ماده معدنی یکی از مزیت‌های استان است که باید صنایع مرتبط با آن ایجاد شود.

حقیقی، یکی از محورهای اصلی توسعه خراسان جنوبی را با توجه به وجود مواد معدنی منحصر به فرد ایجاد صنایع پایین‌دست معادن دانست و ادامه داد: به همین سبب تمام پتانسیل‌های معدنی استان را بررسی و صنایع پایین‌دست آنها را مشخص کرده‌ایم و متناسب با ذخایری که در استان وجود دارد صنایع پایین‌دست را به عنوان اولویت‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌ایم.

وی به سنگ‌های تزئینی خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 18 واحد سنگ تزئینی در استان فعال است و با توجه به این‌که 97 معدن سنگ در استان وجود دارد اگر تعداد این واحدها افزایش یابد بازهم این قابلیت وجود دارد و همچنین سنگ‌های خراسان جنوبی از نظر تنوع رنگی در کشور رتبه نخست را دارد.

راه‌سازی 150 کیلومتر از راه‌های بخش معادن خراسان جنوبی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه از طریق سازمان‌های توسعه زیرساخت‌های بخش معدن باید بسترسازی برای ایجاد صنایع پایین‌دست معادن صورت گیرد، گفت: یکی از این زیرساخت‌ها راه‌سازی است که تاکنون حدود 150 کیلومتر از راه‌های بخش معدن در سطح استان آسفالت شده است.

حقیقی با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش معدن استان این بوده که مدیریت معادن مبتنی بر ایجاد صنایع مرتبط وجود نداشته است، تصریح کرد: این امر سبب افزایش میزان خام‌فروشی مواد معدنی در استان شده است.

وی، عقل و فهم نیروی انسانی و منابع معدنی را دو راهبرد اصلی در توسعه استان برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه صنعتی خراسان جنوبی به بخش معدن گره خورده است.

مطالبات معدنی در بازه زمانی کمتر از یک‌ماه انجام شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش اکتشاف مواد معدنی اقدامات زیادی در استان صورت گرفته است، یادآور شد: خراسان جنوبی از نظر حجم اطلاعات اکتشافی در کشور رتبه برتر را دارد ولی این اطلاعات تاکنون با یکدیگر تلفیق نشده و یکی از نخستین اقدامات در استان به آن ورود یافته‌ایم اعتبارسنجی نسبت به اطلاعات معدنی استان است.

حقیقی با بیان اینکه اگر وضعیت پروانه‌های اکتشاف و محدوده‌های معدنی که استان بلاتکلیف است ساماندهی شود و به بخش خصوصی زمینه حضور داده شود در بخش معدن توسعه می‌یابیم، اضافه کرد: با توجه به برنامه‌هایی که در این بخش وجود دارد تا حدود سه سال آینده تعداد معادن استان باید به 600 مورد رسیده و زمینه برای ایجاد صنایع پایین‌دست معادن فراهم شود.

وی در پایان تأکید کرد: باید مطالبات معدنی متقاضیان این بخش در استان در بازه زمانی کمتر از یک‌ماه انجام شود و همچنین باید مناطق معدنی بلوکه‌شده فعال شود.

دیدگاهتان را بنویسید