58744

کلید ورودی معادن در جیب دولت است / سرمایه گذاران معادن، دشمن اقتصاد نیستند

دنیای معدن -سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: دیدگاه اشتباهی درخصوص واگذاری معادن باعث شده است سرمایه گذاران چندان تمایلی برای ورود به بخش معادن نداشته باشند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره عدم استفاده از معادن کشور اظهارداشت: یکی از مهم ترین اهدافی که مجلس در لایحه خروج از رکود دنبال می کند، حرکت به سوی فراوری مواد معدنی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده این دست مواد است که باید در این لایحه، از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود.
وی ادامه داد: مجلس معتقد است که در شرایط تحریمی فعلی و نوسان و فشارهای قیمت نفت، حوزه معادن توانایی جایگزین شدن به جای صنعت نفت را داراست و از محل معادن می توانیم کسری های بودجه نفتی خودمان را پوشش دهیم؛ متاسفانه اقتصاد و بودجه نفتی بخش های فراوانی از اقتصاد ملی را دچار ضررهای فراوانی کرد به گونه ای که بسیاری از ظرفیت های اقتصادی کشور بدون استفاده باقی مانده است.
نعمتی افزود: اما با وجود ابن که جای جای کشورمان از منابع معدنی بهره مند است، این حوزه را فراموش کرده ایم و روند تشویق سرمایه گذاران به حضور در بخش های معدنی با کندی صورت می پذیرد.
وی گفت: یکی از مهمترین راه های فراهم ساختن زمینه فعالیت در بخش معادن، توجه به بحث اکتشافات است، اما؛ در این زمینه بسیار کند هستیم در حالی که بسیاری از کشورهای مجاور اکتشافات قابل قبولی دارند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص واگذاری معادن کشور نیز تصریح کرد: دیدگاه اشتباهی درخصوص واگذاری معادن در کشور وجود دارد که این حساسیت های بی مورد تنها به ضرر شکوفایی بخش معادن کشور است و باعث شده که سرمایه گذاران چندان تمایلی برای ورود به بخش معادن نداشته باشند.
وی افزود: به وزیر مربوطه چندین بار این موضوع را متذکر شده ایم که این قفل تنها با تغییر دیدگاه باز می شود؛ به خاطر اینکه اعتمادی به سرمایه گذاران فعال در این بخش نداریم نمی توانیم درب های معادن کشور را ببندیم.
نعمتی ادامه داد: دولت باید با تدوین صلاحیت افراد سرمایه گذار در معادن که دارای امکانات مالی مناسب و همچنین دانش تخصصی معدن را داشته باشند، معادن کشور را واگذار کنند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس با انتقاد از این وضعیت گفت: دلیل ندارد که اجازه ورود سرمایه گذار را به این بخش ندهیم و با توجه به مشکلات نفتی امروز کشور قفل بزرگی بر معادن کشور بگذاریم؛ امروز معادن می توانند زمینه اشتغال و درآمدهای ارز کشور را به حد عالی برساند اما متاسفانه خودمان به دلایل غیرقابل قبولی مانع بهره ور شدن معادن کشور شده ایم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر منابع غنی در دل خاک را فراوری کنیم نیازی به نفت نداریم، تحریم های اعمال شده از سوی غرب بیشتر حول محور نفت و نه معدن است و تاکنون کشور در بخش معدن تحریم نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید