58743

مس سونگون آذرماه جاری مستقل می‌شود

دنیای معدن -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از استقلال مس سونگون در آذرماه خبرداد.

حسین نجاتی امروز در تبریز از محقق شدن برنامه انتقال امور مربوط به مس سونگون به استان خبرداد و گفت: آذر ماه تمام امور مربوط به مس سونگون از جمله صورت‌های مالی به خود آذربایجان‌شرقی واگذار می‌شود.

وی افزود: با توجه به حضور شرکت ملی مس که مس سونگون نیز زیر مجموعه آن است، باید ارزش‌گذاری و تفکیک مجموعه‌ها مراحل خاصی را طی کند که پیش‌بینی می‌شود تا آذرماه شاهد اتمام این مراحل و محقق شدن واگذاری به خود استان باشیم.

نجاتی تاکید کرد: در صورت محقق شدن این امر تمام امور مالی مس سونگون از طریق بانک‌های آذربایجان‌شرقی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا منابع و نقدینگی‌های قبلی حاصل از انجام مراودات اقتصادی سونگون نیز به استان منتقل خواهد شد، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تمام عواید حاصل از فروش تولیدات مس سونگون در استان متمرکز خواهد شد.

عضو هیئت مدیره مس سونگون اضافه کرد: مقرر شده اعتبار پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای مس سونگون از محل سود حاصل از فروش استخراج مواد معدنی این مجموعه تامین شود.

وی، درباره ارزش تولیدات سونگون و اینکه پیش‌بینی وی در مورد سوددهی این مجموعه چیست، تصریح کرد: در حال حاضر ارزش هر تن کنستانتره استخراج شده از معادن سونگون یک هزار و 670 دلار است و اگر این کنستانتره با ایجاد صنایع پایین‌دستی فرآوری شود مطمئناً ارزش افزوده آن چند برابر خواهد بود.

عضو هیئت مدیره مس سونگون اضافه کرد: پس سوددهی سونگون در کوتاه مدت دور از دسترس نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید