58740

الزام شرکت‌ها به ارائه گزارش مرحله‌ای اکتشاف

دنیای معدن -اهمیت ورود بخش خصوصی به فعالیت اکتشافی و رسیدن به توسعه شایسته بخش معدن که تاکنون به دلیل بی‌توجهی مغفول مانده بود، دولت را مصمم به همکاری بیشتر با بخش خصوصی کرد.


به‌گونه‌ای که هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ می‌توانند در مراحل اولیه تا شناسایی ذخایر اولیه در پهنه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند و به محض دستیابی به ظرفیت‌های محدوده معدنی برای اخذ پروانه اکتشاف طبق قانون معادن اقدام کنند تا فرآیند استخراج و در نهایت فرآوری در آن پهنه صورت گیرد، اما در این بین ممکن است شرکت‌ها به محض رسیدن به یک ذخیره مناسب از ادامه فعالیت اکتشافی خودداری کنند که در این راستا مسئولان نظارتی بخش معدن کشور معتقدند شرکت‌ها تنها با ارائه گزارش مرحله‌ای از اطلاعات ژئوفیزیکی، نقشه‌برداری، ژئوشیمی و... می‌توانند از مزایای محدوده برخوردار شوند و نمی‌توانند فعالیت اکتشافی را به یک یا چند نقطه محدود کنند که در غیراین‌صورت مجوز آنها باطل خواهد شد.
نپرداختن حق الارض در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری در اکتشاف معدنی انگیزه کافی برای حضور بخش خصوصی فراهم کرده است تا با حمایت از آنها مسیری برای ورود به محدوده‌های معدنی مناطق محروم فراهم شود اما این مناطق به دلیل دور افتاده بودن ممکن است با مشکلاتی همچون عمل نکردن شرکت‌ها به طرح پیشنهادی شناسایی اولیه مواجه باشد.


ارزشگذاری عناصر نادر خاکی محرک بخش‌خصوصی در اکتشاف آن
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه واگذاری پهنه‌های معدنی فرصتی طلایی برای بخش خصوصی و دولت است، گفت: از آنجایی که براساس تفاهمنامه‌ای شناسایی پهنه‌ها بدون پرداخت اولیه حق الارض به بخش خصوصی واگذار می‌شود و از سوی دیگر هزینه‌های دولت برای انجام فعالیت‌های اکتشافی کاهش می‌یابد این یک فرصت برای هر دو طرف است تا بتوانند به هدف خود دست‌یابند، چراکه بخش خصوصی برای اکتشاف با هزینه خیلی زیادی روبه‌رو نخواهد شد اما پس از رسیدن به ذخیره قطعی و آغاز فعالیت‌های اکتشافی با ارزش‌افزوده بالایی روبه‌رو خواهد شد که هزینه‌های اکتشافی در مقابل آن درآمد خیلی ناچیزی خواهد بود. اسرافیل احمدیه با نگاهی به روند فعالیت‌های اکتشافی شرکت‌های خصوصی، افزود: با توجه به اینکه پهنه‌ها براساس اطلاعات پایه‌ای هر منطقه در مورد شکل‌گیری کانی‌ها و وضعیت زمین‌شناسی تعریف شده‌اند احتمال وجود ماده معدنی در آنجا خیلی زیاد است، به همین دلیل متمرکز شدن سرمایه‌گذار در شناسایی یک منطقه و اینکه بخواهد پس از رسیدن به یک ظرفیت ادامه فعالیت خود را متوقف کند به ضرر او خواهد بود، هرچند برمبنای طرح پیشنهادی آنها نظارت خواهد شد و با توجه به نوع ماده معدنی مدت طول کشیدن فعالیت اکتشافی آنها تعیین خواهد شد، به طوری که برای کانی‌های فلزی در مقایسه با مواد غیرفلزی مدت زمان بیشتری برای اکتشاف در نظر گرفته می‌شود و با توجه به حجم پروژه تمدید مجوز ادامه فعالیت آنها انجام خواهد شد. البته برای مواد معدنی سطحی همچون سنگ لاشه مجوز فعالیت‌های شناسایی انجام نخواهد شد و تنها مواد معدنی زیرزمینی می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند. وی با اشاره به اینکه پس از اکتشاف تنها یک محدوده در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، افزود: ممکن است پس از تمام شدن شناسایی پهنه چند محدوده که دارای مواد معدنی هستند، شناسایی شود که سرمایه‌گذار یکی از آنها را انتخاب و مابقی به صورت مزایده‌ای در اختیار شرکت‌های با صلاحیت دیگری قرار می‌گیرد تا با ادامه فرآیندهای اکتشافی به ظرفیت قطعی دست یابند. البته در این زمینه تصمیم‌گیری از سوی دولت انجام خواهد شد، زیرا می‌تواند همان محدوده‌ها را در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی قرار دهد تا با طی کردن مسیر شناسایی زمینه بهره‌برداری و واگذاری آن در مراحل بالاتر را به بخش خصوصی فراهم کند. حال دولت با ایجاد صنایع مرتبط با مواد معدنی ارزشمندی که تاکنون در ایران به آن پرداخته نشده است می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت اکتشاف آنها سوق دهد. برای نمونه هم‌اکنون عناصر نادر خاکی در ایران به دلیل نبود صنایع مرتبط ارزشگذاری نمی‌شوند و اگر حلقه‌های پایین‌دستی فعال و قیمت این مواد در بازار ایران تعیین شود به طور قطع شرکت‌های خصوصی به سرمایه‌گذاری در این عناصر وارد می‌شوند هرچند عیار این مواد پایین باشد و نیاز به فرآیندهای استخراجی بیشتری داشته باشد.


ادامه روند شناسایی وابسته به اطلاعات پهنه
مدیر کل دفتر بهره‌برداری معادن و نظارت امور معدنی در رابطه با فرآیند نظارت بر پهنه‌های واگذار شده به بخش خصوصی گفت: در مراحل اولیه شناسایی میزان عیار و اینکه تمام ذخیره از ویژگی یکسانی برخوردار است امکانپذیر نیست به همین دلیل تنها با رسیدن به مرحله اکتشاف تفصیلی سرمایه‌گذار می‌تواند در رابطه با ظرفیت محدوده اطلاعات کامل بدهد. از سوی دیگر با آغاز کار در هرمحله باید گزارش کار ارائه دهد که شامل نقشه زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی و ژئوشیمی پهنه است که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه نظارت و بررسی خواهد شد و در صورتی که مراحل اجرایی به درستی صورت نگیرد مجوز فعالیت شناسایی آنها سلب شود. عباسعلی ایروانی با بیان اینکه در استان‌های که معاونت معدنی وجود ندارد معاونت تولید نظارت بر پهنه‌ها را برعهده خواهد داشت، افزود: نظارت بر اجرای شناسایی پهنه‌ها توسط معاونت معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صورت خواهد گرفت که در استان‌هایی که این معاونت را ندارند معاونت تولید نقش نظارتی خود را اجرا خواهد کرد هرچند به دنبال این هستیم که در مابقی استان‌ها نیز این معاونت ایجاد شود.
منبع: گسترش صنعت

دیدگاهتان را بنویسید