58739

راهکارهای توسعه بخش معدن

دنیای معدن -برگزاری دوره آشنایی با مفاهیم صنعت، معدن و تجارت توسط معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ویژه خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های خبری نشان دهنده اهمیت آموزش در توسعه هر یک از بخش‌هاست که به نوعی می‌تواند راه توسعه اقتصادی را در کشور هموار کند.


بخش معدن که به تازگی نقش آن در رشد اقتصادی کشور محسوس شده است به شدت تحت تاثیر توسعه آموزش و ارتقای فناوری‌های روز دنیا در تجهیزات مورد استفاده در بخش معدن است، به طوری که بهره‌وری در بخش معدن و صنایع وابسته ارتباط مستقیمی با سطح ایمنی معادن، تجهیزات و عملکرد کارکنان دارد. علی اصغر توفیق، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت، صنعت، معدن و تجارت در این رابطه معتقد است درحال‌حاضر خیلی از مطالعات بخش معدن و زمین شناسی به‌طور سنتی در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود که ما به دنبال این هستیم که با گسترش فناوری‌های تک و حمایت از آموزش کارکنان معدن در جهت توسعه این بخش گام بلندی برداریم. همچنین با حمایت مالی از سازمان‌هایی که به آموزش کارکنان بخش معدن می‌پردازند مسیر حرکت معادن در جهت بهره‌وری را تسریع خواهیم کرد. با توجه به هدف‌گذاری ۳ برابری شدن نقش معدن در تولید ناخالص داخلی در کنار افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باید زمینه افزایش تولید و برداشت مواد معدنی در کشور فراهم شود.


آغاز برنامه‌ها برای کاربردی کردن تحقیقات معدنی
علی اصغر توفیق، با نگاهی به هدف برگزاری دوره آشنایی با مفاهیم صنعت، معدن و تجارت برای خبرنگاران گفت: این نشست در ۴ بخش مختلف به صورت مجزا و با حضور مسئولان هر یک از بخش‌های تخصصی در حال برگزار شدن است. این دوره به منظور آشناسازی با مفاهیم معدن از روز دوشنبه ۲۶آبان‌ماه آغاز شد تا با توجه به اهمیت ایجاد ارزش‌افزوده و پرداختن به بخش معدن، بستری در این ظرفیت ملی برای توسعه اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی کشور فراهم شود. در این راستا نقش علم و دانش فنی کاملا محسوس است، زیرا در صورتی ما می‌توانیم خام فروشی محصولات معدنی را کنار بگذاریم که به جایگاه علم در معادن توجه کنیم. از گذشته تاکنون دانشگاه‌ها به طور سنتی به بحث‌های پژوهشی و علمی در بخش معدن و زمین شناسی پرداخته‌اند که باید به سمت کاربردی شدن حرکت کنند. از این رو، ما به دنبال این هستیم که آموزش در دل معادن انجام شود. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر نقش فناوری‌های نوین در رونق بخش معدن، ادامه داد: ما قصد داریم در بخش معدن فناوری های‌تک را توسعه دهیم تا از این طریق بهره‌وری و فرآوری در محصولات معدنی بهبود یابد. این فناوری در تجهیزات معدنی کاربرد بالایی دارد و با ایمنی معادن ارتباط مستقیمی دارد.این مسئله را به دو صورت می‌توان تامین کرد، نخست اینکه پروژه‌های معدنی فعالیت خود را با بکارگیری تجهیزات و دانش نو که در دنیا ساخته می‌شوند آغاز کنند، که با خرید این تجهیزات از شرکت‌های بزرگ این موضوع محقق می‌شود. از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان که وظیفه تولید دانش را دارند می‌توانند در بخش معدن دانش فنی روز را شناسایی و برای ایجاد آن در کشور اقدام کنند و زمینه برای انتقال آن به شرکت‌های بزرگ را به وجود آورند.


آموزش کارکنان معدن در ۶ استان کشور
علی‌اصغر توفیق، در رابطه با اقداماتی که می‌تواند مسیر کاربردی شدن تحقیقات بخش معدن را فراهم کند، افزود: پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شوند دودسته هستند که بیشتر آنها کاربردی نیستند، مجموعه‌ای از این پایان‌نامه‌ها تحت تاثیر افزایش تعداد دانشجویان به سمت پروژه‌های کم‌خرج و سهل الوصول رفته‌اند. از سوی دیگر در سال‌های گذشته خیلی از معادن ایران غیرفعال و راکد بودند، به همین دلیل پروژه‌های معدنی در جهت توسعه این بخش نبوده‌اند. حال با فعال شدن بخش معدن در یک سال اخیر و بازسازی دوباره معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از مدتی که در دولت قبل تعطیل شده بود می‌تواند دستیابی به اهداف علمی بخش معدن را فراهم کند، هرچند این موضوع نیازمند زمان بیشتری است. او با اشاره به اقدامات این معاونت در بخش آموزش کارکنان معدن، اضافه کرد: آموزش کارکنان بخش معدن در ۶ استان کشور متمرکز شده است تا براساس تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مناطق معدنی زیرپوشش را حمایت کنند. این آموزش‌ها با آشنا کردن مسئولان ایمنی معادن پیگیری خواهد شد تا پس از مستقر شدن در معادن، کارکنان زیردست خود را با روش‌های جلوگیری از حوادث بخش معدن آشنا کنند. از سوی دیگر، اقدامات مورد نیاز در زمان حوادث معدنی را به کارگران دهند تا آسیب‌ها به حداقل برسد. در هر حال این آموزش‌ها به قدری در بهبود ایمنی معادن موثر است که می‌تواند از تکرار حوادث در بخش معدن نیز جلوگیری کند.


استان‌ها، حامی آموزش‌های معدنی
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آموزش در هر بخشی به متولی نیاز ندارد و یاد دادن زکات علم است و یادگرفتن فریضه، تصریح کرد: هر سازمانی که بخواهد به آموزش‌های بخش معدن ورود کند ما حمایت می‌کنیم، از این رو از نظر ما آموزش متولی نمی‌خواهد. درحال‌حاضر سازمان فنی حرفه‌ای و نظام مهندسی معدن در بخش آموزش کارکنان معدنی به ما کمک می‌کنند. به‌گونه‌ای که نقش سازمان فنی حرفه‌ای در آموزش کارگران معدنی متمرکز است و سازمان نظام مهندسی معدن فعالیت آموزشی خود را بر روی مهندسان معدن متمرکز کرده است. او با اشاره به اینکه سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌های سایر سازمان‌ها را رصد می‌کنند، ادامه داد: در صورتی که سازمان فنی و حرفه‌ای یا سازمان نظام مهندسی در هر یک از بخش‌های آموزشی خود با کاستی روبه‌رو شوند، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها وارد عمل می‌شوند، چراکه بخشی از این نواقص در نتیجه مشکلات مالی و... به وجود می‌آید که می‌توان از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آن را بر طرف کرد.
منبع: گسترش صنعت

دیدگاهتان را بنویسید