58557

مرزشکنی طلا با رکود جهانی

دنیای معدن -اونس دوباره مرز 1200 دلاری را لمس کرد. قیمت هر اونس فلز زرد روز سه‌شنبه با کمک تاثیر تضعیف شاخص دلار و ادامه نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان به بالای این مرز حساس رفت تا نوسان قیمتی به پیرامون این رقم منتقل شود.

دلار همچنان قوی است، اما تضعیف آن در دومین روز کاری هفته به رشد ارزش طلا کمک کرد. از سوی دیگر بازگشت اقتصاد ژاپن به رکود که به وضعیت بد اقتصاد اروپا افزوده شده نیز یاریگر فلز زرد شده است. این رشد البته توسط عوامل دیگری مانند ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان محدود مانده است.

اونس کانال عوض کرد

گروه بازار پول: اونس در نخستین روز کاری هفته با خنثی شدن عوامل توسط یکدیگر ثباتی تقریبا کامل را تجربه کرد، اما سه‌شنبه بعدازظهر از مرز 1200 دلار عبور کرد تا سطوح قیمتی‌ای که از اکتبر تجربه نشده بود، تجربه شود.

اونس فلز زرد که هفته گذشته روی قیمت 1188 دلار ایستاده بود، دوشنبه به بهای 1187 دلار رسید. روز دوشنبه اصلاح دوباره نمودارهای فنی و همچنین تقویت دلار باعث افت طلا شد، اما «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران به دلیل سطح پایین قیمت‌ها باعث خنثی شدن اثر عوامل افزایشی شد.

«عقب‌نشینی اصلاحی» پس از خیز روز جمعه اتفاق افتاد و تقویت دلار هم فشار روی بازار فلزهای گرانبها را افزایش داد. با این همه روز دوشنبه هم برخی از هواداران افزایش قیمت‌ها در بازار موقعیت بدی نداشتند چراکه خیز روز جمعه و جمعه قبل از آن احتمال افزایش قیمت‌ها را حفظ کرده بود. دوشنبه شاخص دلار نزدیک بالاترین سطح در چهار سال گذشته نوسان داشت و دومین عامل خارجی مهم هم به نفع کاهش قیمت‌ها عمل کرد.

قیمت‌های پایین نفت مدتی است که همسو با تقویت دلار در جهت فشار روی طلا عمل می‌کند. در این روز قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نزدیک کمترین سطح خود در 4 سال گذشته که در روز جمعه تجربه شده بود نوسان داشت. برخی کارشناسان معتقدند که احتمال سقوط قیمت نفت تا بشکه‌ای 60 دلار هم وجود دارد. اعلام بازگشت رکود به‌ژاپن و افت 3 درصدی شاخص نیکی، دیگر خبر مهم دوشنبه بود که دیگر بازارهای سهام جهان را هم تحت‌تاثیر قرار داد. وضعیت ژاپن آخرین نشانه از وضعیت بد اقتصاد جهان است. تقریبا تمام اقتصادهای عمده به‌جز ایالات‌متحده در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

تنها اقتصادی که فعلا می‌تواند قیمت‌های طلا را با کاهش مواجه کند، آمریکا است که داده‌های خوب آن در ماه‌های گذشته توجه بسیاری را جلب کرده است. در نخستین روز هفته ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز سخنرانی داشت که بازار فلزهای گرانبها توجهی به آن نداشتند. دراگی در سخنان خود گفت که نهاد تحت ریاست او خرید اوراق قرضه دولتی را کنار نخواهد گذاشت. این مواضع روز سه‌شنبه همراه با اعلام نخستین افزایش شاخص اطمینان سرمایه‌گذار ZEW آلمان در 11 ماه، باعث رشد ارزش یورو شد. دوشنبه شاخص تولید امپایر استیت و میزان تولید صنعتی این کشور هم اعلام شد که اثر زیادی بر بازار نداشت. اما سه‌شنبه قیمت 1205 دلار هم برای اونس ثبت شد.

سه‌شنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت اونس به 1295 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. سه‌شنبه شاخص دلار آمریکا با افت روبه‌رو شد و این امر به افزایش بهای طلا کمک کرد. شاخص دلار در این روز تا لحظه تنظیم این گزارش به 56/87 رسید که نسبت به روز دوشنبه 41/0 درصد افت را نشان می‌داد. همزمان ادامه نگرانی‌ها درباره اقتصاد ژاپن هم به افزایش سطوح قیمتی کمک کرد.

سه‌شنبه بعدازظهر (ساعت 14 به وقت تهران) شینزو آبه در سخنرانی خود ضمن به تعویق انداختن برنامه افزایش مالیات‌ها از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد. ین ژاپن سه‌شنبه نزدیک به پایین ترین سطح خود مقابل دلار در 7 سال گذشته نوسان داشت. دلار در برابر ین با رشد مواجه شد، اما در مقابل یورو افت کرد. به این ترتیب اونس در دومین روز کاری مرز مهم 1200 دلار را هم پشت‌سر گذاشت؛ گرچه بعدا دوباره به پایین آن بازگشت. با گذار اونس طلا از مرزهای مهم 1180 و 1200 دلار آیا باید در انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم؟ افزایش ارزش طلا در روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که پیش‌بینی‌های بلندمدت هنوز هم در برخی موارد به شدت کاهشی هستند. تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری CIBC می‌گویند که قیمت طلا در شرایط کنونی به‌دنبال دستیابی به کف قیمت است و انتظار نمی‌رود قیمت این فلز زرد با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.

این موسسه حتی پیش‌بینی خود نسبت به قیمت جهانی طلا و نقره را کاهش داده است. موسسه سی‌آی‌بی‌سی پیش‌بینی کرده که قیمت هر اونس طلا امسال به طور میانگین به کمتر از 1250 دلار خواهد رسید. این رقم در گزارش قبلی این موسسه 1350 دلار اعلام شده بود. این موسسه پیش‌بینی کرده که در سال 2015 میلادی نوسانات بیشتری در بازار فلزهای گرانبها تجربه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید