58347

دورنمای بازار مس دلچسب نیست

دنیای معدن -اگر به نمودار روند حرکتی یک‌سال گذشته فلزات اساسی قابل معامله در بورس لندن نگاهی داشته باشیم، خواهیم دید که از میان چهار فلز آلومینیوم، مس، روی و نیکل، تنها فلز سرخ بوده که در روندی ریزشی طی مسیر کرده است.

براساس آخرین گزارش‌ها، در میان این چهار فلز پایه، طی 10 روز اخیر تنها فلز روی رشد داشته و سایر فلزات با افت همراه بوده‌اند. البته دیروز با بازگشایی بازارها در اولین روز کاری هفته برای بازارهای جهانی هریک از فلزات مجددا کار خود را با نوسان قیمتی آغاز کردند که در این میان، فلز مس شاهد افزایش قیمت بود.


به گفته کارشناسان دلیل مهمی که برای ریزش اخیر قیمت‌ها در بازار فلزات مخصوصا مس می‌توان نام برد رشد ارزش دلار در برابر سایر ارزها بود. این اتفاق در پی اعلام آمارهای جدید حاکی از بهبود در سیگنال‌های ضعیف شده اقتصادی ایالات متحده رخ داد که زمینه‌ساز ایجاد تغییر در سیاست‌های پولی این کشور شده و در نتیجه به بالا رفتن ارزش دلار انجامید.


عامل مهم دیگری که می‌توان برای کاهش قیمت‌های مس برشمرد رشد میزان ذخایر این فلز موجود در انبارهای تحت نظارت بورس لندن بود که به مازاد عرضه منجر شد. از سوی دیگر باید به فاکتور مهمی به نام چین اشاره کرد، بازارهای جهانی مدتی است که شاهد انتشار آمارهای نگران‌کننده از نرخ رشد اقتصادی این کشور است که فی نفسه عامل مهمی برای ایجاد تغییر در بازارها محسوب می‌شود.


پیش‌بینی می‌شود با تداوم شرایط کنونی، امکان ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار مس حتی تا زیر 6 هزار دلار نیز محتمل است. چین مدتی است درصدد کمک به بازارهای داخلی و تولیدکنندگان خود برآمده و در همین راستا نیز اقدام به اتخاذ برخی سیاست‌های انبساطی کرده است، که این تصمیمات واکنش‌هایی را از سوی بازارها و البته سرمایه‌گذاران در اقصی‌نقاط جهان در پی داشته است؛ چراکه چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار و مصرف‌کننده فلزات اساسی در جهان، به نوعی نقطه ضعف بازارهای مختلف محسوب می‌شود و وقوع هرگونه تحول در آن به‌صورت بروز نوسان در بازارهای جهانی بازتاب می‌یابد.


بر‌اساس گزارش‌ها، در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت هرچند اندک در بازار فلز سرخ بودیم. انتشار داده‌های مثبت از وضعیت اقتصادی آمریکا از جمله آمار خرده فروشی در ماه اکتبر و نیز شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه جاری میلادی به کاهش ارزش دلار دامن زد که در نهایت این عامل زمینه‌ساز افزایش بهای مس بود.


بر‌اساس این گزارش‌ها، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد که میزان خرده‌فروشی ماه اکتبر این کشور به‌رغم پیش‌بینی‌ها به جای افزایش 2/0 درصدی، در حدود 3/0 درصد رشد داشته، همچنین شاخص اعتماد و تمایل مصرف‌کنندگان ماه جاری میلادی نیز با رشد تا 89.4 به بالاترین میزان خود از سال 2007 تا‌کنون رسیده است.


همچنین از سوی دیگر می‌توان به انتشار آمارهای اقتصادی ژاپن نیز اشاره کرد اقتصاد ژاپن به‌طور غیر‌منتظره‌ای شاهد رکود بوده و شاهد تضعیف اوضاع اقتصادی در سه ماه سوم سال جاری میلادی هستیم.


کاهش رشد اقتصاد جهانی به‌طور عام و هریک از کشورها به‌طور خاص، می‌تواند تقاضا برای مس را تحت تاثیر قرار دهد، که انتظار می‌رود در صورت ثابت ماندن شرایط کنونی در سال آینده میلادی، شاهد نوسانات بالای بازار باشیم که ناشی از وجود مازاد عرضه یا کاهش تقاضا و عدم برقراری تعادل برای این دو فاکتور خواهد بود. همچنین فلز مس به دلیل استفاده گسترده آن در صنایع، حساسیت بالایی به چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان دارد.
دانیل مورگان تحلیلگر یو.بی.اس(UBS) در سیدنی در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد بهای مس تا پایان سال جاری میلادی در همین محدوده قیمتی باقی بماند و شاهد نوسان قیمت این فلز استراتژیک در حوالی 6600 دلار باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید