58292

ایران دارای 10 معدن در مقیاس جهانی است

دنیای معدن -رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای 10 معدن در مقیاس جهانی است که در بخشهای سنگ آهن، سرب و روی، طلا و غیره واقع شده اند.

به گزارش دنیای معدن، محمدتقی کره ای روز دوشنبه در دوره آشنایی با مفاهیم صنعت، معدن و تجارت و تبیین نقش رسانه ها در توسعه صنعتی، اظهار داشت: براساس اسناد و مدارک موجود، سابقه فعالیت معدنکاری در ایران سابقه بیش از پنج هزار ساله دارد و کشورمان از نظر ذخایر معدنی و تولید در بین کشورهای جهان به ترتیب رتبه های دهم و پانزدهم را به خود اختصاص داده ایم.

به اعتقاد این مقام مسئول، مقایسه بین نفت و معدن اشتباه است و رشد فعالیت های معدنی تحولات گسترده ای در مناطقی که معدن فعال باشد به دنبال خواهد داشت و می توان در این خصوص از نقش معدن مس سرچشمه در استان کرمان یاد کرد.

کره ای گفت: براساس قانون معادن، اختصاص 60 درصد از حقوق دولتی معادن برای تامین زیرساخت آن پیش بینی شده و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز خواستار تخصیص این منابع برای توسعه فعالیت اکتشافی است.

وی اضافه کرد: منابع جداگانه ای مورد نیاز این سازمان نیست بلکه بودجه های توسعه فعالیت اکتشافی باید از محل درآمد های بخش معدن تخصیص یابد.

کره ای با یادآوری بهره برداری از مجتمع معدنی - صنعتی طلای زرشوران در منطقه تکاب آذربایجان غربی در روز 24 آبان ماه جاری، اظهار داشت: میزان تولید این مجتمع در مرحله نخست سالانه سه تن پیش بینی شده و با احتساب دو تا 2.5 تن طلا که از دیگر معادن تامین می شود، باید پس از تولید سالانه پنج تن طلا برای دستیابی به رقم سالیانه 10 تن برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: تولید طلا در سطح جهان سالانه دو هزار و 500 تن است و ایران با داشتن یک درصد از مساحت خشکی های جهان، انتظار می رود به تولید سالانه 25 تن طلا برسد.

دیدگاهتان را بنویسید