58008

آلومینیوم لامرد در انتظار فاینانس چشم بادامی‌ها

دنیای معدن - در پی تاخیر هفت ساله زمان بهره‌برداری پروژه آلومینیوم‌سازی جنوب، پیشرفت 9 درصدی این پروژه و اعتراض نماینده مردم لامرد در مجلس مبنی بر عدم پرداخت سهام غدیر و ایمیدرو برای این طرح، رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: برای درصدی که مربوط به ماست منتظریم مشکل چین که در بانک مرکزی گیر کرده، حل شود در این صورت پول ما آماده است.

قرار بر این بود که شرکت سرمایه‌گذاری غدیر سهم 61 درصدی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی سهم 49 درصدی را در ساخت کارخانه آلومینیوم‌سازی لامرد بر عهده بگیرند اما تامین نشدن اعتبار این پروژه، نماینده مردم لامرد در مجلس را معترض کرد.

که مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو پرداخت نکردن درصد مربوط به این سازمان را در گرو حل مشکل چین در بانک مرکزی عنوان و اعلام کرد که ایمیدرو سهم خود را آماده دارد.

در حالی که موسوی، نماینده مردم لامرد در مجلس تاکید دارد که دولت باید از وزارت‌خانه‌های صنعت و دفاع بخواهد تا دو سازمان ایمیدرو و غدیر سهم خود را واریز کنند تا گشایش ال سی صورت بگیرد و عملیات ساخت این پروژه اجرایی شود.

ماجرای واگذاری طرح آلومینیوم لامرد از کجا آغاز شد؟

در اواسط سال گذشته محمد مهدی مستقیمی، مجری طرح آلومینیوم جنوب از تصمیم سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری سهام ایمیدرو در طرح آلومینیوم جنوب خبر داد و گفته بود در شرایطی که فاینانس این طرح توسط کشور چین نهایی شود، چنین کاری موجب کاهش سرعت اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های ملی کشور خواهد شد.

به گفته وی پروژه آلومینیوم جنوب از حدود هفت سال پیش در انتظار فاینانس چینی‌هاست که با وجود توافقات انجام شده در زمینه گشایش ال‌سی این طرح، سازمان خصوصی‌سازی به یک باره تصمیم به واگذاری این طرح گرفت.

طبق اعلام مجری طرح آلومینیوم جنوب در چنین شرایطی ایمیدرو به عنوان سهامدار 49 درصدی این پروژه، اعلام کرده که سهم این سازمان در طرح آلومینیوم جنوب در فهرست واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار داشته و این سازمان به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از سوی سازمان خصوصی‌ سازی امکان سرمایه‌گذاری در این پروژه را ندارد.

در همین راستا در شهریور امسال قرارداد سه جانبه آلومینیوم جنوب با فاینانس هفت میلیارد یوآنی چین، بین کنسرسیوم بانک‌ها، سازمان توسعه معادن و یک شرکت سرمایه‌گذاری به امضاء رسید تا طبق اعلام رییس هیات عامل ایمیدرو در افق 1404 به تولید 1.5 میلیون تن آلومینیوم دست یابیم.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی، ایجاد این واحد صنعتی شروع نشده بود، گفت: طبق توافق انجام شده، قرارداد اجرای این پروژه به صورت سه جانبه بین شرکت تأمین سرمایه غدیر، ایمیدرو و کنسرسیومی متشکل از پنج بانک تجارت، ملت، صنعت و معدن،‌ ملی و صادرات به امضاء رسیده است.

پیشرفت 9 درصدی پس از هفت سال تاخیر

بر اساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پروژه آلومینیوم جنوب یکی از طرح‌های کلیدی در حال اجرای این سازمان بوده که هفت سال در زمینه بهره‌برداری از آن نسبت به زمان برنامه‌ریزی شده تاخیر دارد و اکنون با هزینه 612 میلیارد ریالی تنها 9.42 درصد پیشرفت داشته است.

دلیل اصلی تاخیر در اجرای پروژه آلومینیوم جنوب که ظرفیت آن 276 هزار تن پیش‌بینی شده تاخیر در تامین پیش پرداخت فاینانس از سوی شریکان این پروژه اعلام شده است.

طرح آلومینیوم جنوب در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های تولید شمش آلومینیوم در منطقه صنایع انرژی‌بر جنوب (لامرد استان فارس) شناخته می‌شود و هدف از احداث آن تولید 276 هزار تن شمش این فلز استراتژیک است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید