57905

اژدهای زرد بازارها را می‌بلعد

دنیای معدن -بازار چین مدت‌ها است که به قطب بزرگ تجاری جهان تبدیل شده و کوچک‌ترین تغییر یا رخداد در اقتصاد این کشور، بازارهای جهانی را دستخوش نوسان خواهد کرد. در همین راستا در اواخر هفته گذشته، آمار رشد حجم تولیدات صنعتی چین منتشر شد.

این رقم در حدود 7/7 درصد اعلام شده که از میزان پیش‌بینی‌ها و برآوردهای کارشناسان پایین‌تر است؛ انتظار می‌رفت این رقم در حدود 8 درصد اعلام شود.


در پی انتشار این گزارش بازار‌های جهانی فلزات پایه در آخرین معاملات انجام شده کار خود را اکثرا با روندی منفی به پایان رساندند که این موضوع حاکی از گام‌های محتاطانه سرمایه‌گذاران است. در این گزارش آمده است رشد سرمایه‌گذاری ثابت در چین افت داشته و با سقوط به پایین ترین میزان 13 سال اخیر خود به حدود 9/15 درصد رسیده است، در حالی که آمار خرده‌فروشی این کشور با روند آهسته‌تری کاهش را تجربه کرده است.


همچنین رشد اعتبارات جدید چین با رقمی در حدود 582 میلیارد یوآن اعلام شده که پیش از این برآورد شده بود حدود 651 میلیارد یوآن خواهد بود. این گزارش نشان می‌دهد تزریق نقدینگی از بانک مرکزی برای تحریک اقتصاد این کشور برای افزایش وام‌دهی به اندازه کافی نبوده است که این موضوع موجب شده تا تقاضا برای دریافت وام‌های جدید در این کشور با روندی نزولی همراه باشد. علاوه بر این موضوع، می‌توان به فاکتور مهم دیگری همچون کاهش جذابیت یوآن اشاره کرد.


به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ علاوه بر انتشار آمار نگران‌کننده مزبور، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی چین در سه ماه سوم سال جاری میلادی، محدودتر شود و کمتر از حد انتظار باشد. اقتصاددانان این کشور، پیش‌بینی کاهش نرخ رشد اقتصادی به هفت درصد در سال آینده از سوی دولت را بعید نمی‌دانند. سیاست‌گذاران مالی چین، یک کنفرانس اقتصادی سالانه را در ماه دسامبر سال جاری برگزار خواهند کرد که در آن به تصمیم‌گیری در مورد نرخ رشد این کشور و اهداف آن در سال 2015 میلادی خواهند پرداخت. در مجموع، در پی ضعیف باقی ماندن آمار فعالیت‌های اقتصادی چین در ماه اکتبر، نگرانی‌ها در مورد نرخ رشد اقتصادی این کشور افزایش یافته و از جذابیت بسیاری از بازارهای جهانی کاسته است. در این میان بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روند نزولی رشد اقتصادی چین نشان می‌دهد که انتظار تغییر و رشد برای سه ماهه چهارم سال جاری میلادی بعید به نظر می‌رسد.


شاهد هستیم که انتشار آمارهای ناامیدکننده از اقتصاد چین طی مدت اخیر همچنان ادامه داشته است، تا جایی که در اواخر هفته گذشته این داده‌ها موجب ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات پایه داخلی و جهانی شد. در بازار فلزات اساسی مورد معامله در بورس لندن، مس که از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون حدود 11 درصد ریزش قیمتی را تجربه کرده، در هفته اخیر افت 3/1 درصدی را در معاملات خود به ثبت رساند.


آلومینیوم که در یک سال اخیر حدود 85/6 درصد رشد داشته، هفته گذشته با 32/0 درصد کاهش مواجه بود. در این بین، فلز روی رشد 29/2 درصدی را در هفته گذشته خود داشت که در راستای روند صعودی یکساله اخیر آن بوده است. همچنین نیکل نیز در هفته اخیر 32/3 درصد افت قیمت داشته اما تغییرات سالانه قیمت این فلز صعودی بوده و رشد آن به 36/1 درصد رسیده است.

افزایش صف فروش فلزات رنگی
بازار فلزات پایه داخلی در شرایطی هفته گذشته را پشت سر گذاشت که به شدت تحت تاثیر اخبار جهانی قرار گرفته بود؛ به‌طوری که مبادلات با شروع اولین روز از هفته برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، با روند صعودی قیمت‌ها آغاز شد و تا پایان هفته با همان روند مثبت و آرام به معاملات ادامه داد. این در شرایطی است که طی این مدت میزان تقاضا نیز بهبود یافته بود.
به گفته فعالان بازار تصور معامله‌گران از ابتدای آبان ماه این بود که رکود معاملات ادامه‌دار باشد، اما برخلاف انتظارها، این فروشندگان شاهد افزایش تقاضا و قیمت بیشتری از این معاملات نسبت به مهرماه بودند.


کارشناسان معتقدند مراجعه متقاضیان خرید در این هفته به بازار فلزات پایه در مقایسه با کسادی شدید در یک ماه گذشته، شاید بهبود فضای معاملاتی را نشان دهد، اما به نظر می‌رسد این بهبود موقتی و ناشی از افزایش پارامترهای تاثیر‌گذار باشد، به‌طوری که طی هفته اخیر روند قیمتی این محصولات در بازارهای جهانی در بیشتر روزهای هفته معاملاتی مثبت بود، این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان این روند مثبت تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت و تغییر این محصولات طی هفته آتی در بازار داخلی موثر خواهد بود.


البته ناگفته نماند روند قیمت‌ این محصولات به نرخ ارز هم بستگی دارد، اما از آنجا که در حال حاضر پیش‌بینی‌ها برای این واحد پولی در نوسان است در نتیجه به نظر می‌رسد در هفته آتی، شاهد تغییر مثبت قیمت‌ها باشیم، چرا که نرخ ارز هم روند صعودی و بسیار آرامی را در پیش گرفته است.

از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز روند افزایشی در بازار فلزات غیرآهنی، مستلزم ثبات و روند مثبت در دیگر بازارهای مالی مخصوصا بازار سهام است. در اوایل هفته با افزایش قیمت در بورس‏های سهام و همچنین روند با ثبات قیمت نفت، قیمت فلزات روند افزایشی نسبتا محکمی به خود گرفت. نیکل به رکوردهای جدید قیمت دست یافت. قیمت مس نیز به بیشتر از 6600 دلار برای قراردادهای سه ماهه افزایش یافت که بسیار قابل توجه است. موجودی‏های بورس لندن نیز در کل رو به کاهش بودند. فقط آلومینیوم به دلیل افزایش موجودی‏ها از روند چندان خوبی برخوردار نبود. اما روز جمعه با افزایش نسبتا شدید موجودی‏های مس در بازار شانگهای، معاملات فلزات غیر‌آهنی با کاهش قیمت آغاز شد.


به این ترتیب بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه این احتمال وجود دارد که بازار این محصولات افزایش تقاضای بیشتری را هم تجربه کنند؛ چرا که فعالان آگاه در مورد افزایش تولید همراه با رشد تقاضا بسیار خوش‌بین هستند. از طرفی آگاهان اقتصادی درباره وضعیت بازار فلزات پایه و نوسان مثبت نرخ ارز معتقدند این وضعیت در حقیقت یک جو روانی ‌است و پیش‌بینی می‌کنند در بلندمدت با مثبت شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای، برخی مشکلات اقتصادی کشور پایان خواهد یافت و امید دارند که مجددا بازار روال طبیعی خود را به دست آورد تا با بهبود روابط خارجی و برداشته شدن یا تعدیل تحریم‌ها، وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود رود و با وارد کردن مواد اولیه ارزان برای تولید برخی از فلزات پایه در داخل کشور، شاهد افزایش تولیدات باشیم.
روند معاملات مس در بازار داخلی طی هفته گذشته کاهش یافت، البته این در شرایطی است که به دلیل نوسان بورس جهانی لندن نرخ مشخص و ثابتی از این فلز در بازار آزاد داخلی وجود نداشت، اما به گفته برخی از فعالان بازار شنیده شده که مس با قیمتی بین 22 هزار و 700 تومان و 23 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.

کاهش نرخ نیکل طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی این محصول با رکود مواجه شود، این اتفاق در پی ریزش قیمت نیکل در بازارهای جهانی بود که به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی زمینه افزایش قیمت نیکل را فراهم خواهد کرد. هم‌اکنون نیکل در بازارهای داخلی با نرخ 70 هزار تومان در هر کیلو محاسبه می‌شود که فاصله قیمتی قابل توجهی را بین نرخ جهانی و داخلی این فلز منعکس می‌کند.


روی، تنها فلزی است که در میان فلزات پایه در هر شرایطی محدوده قیمتی مشخص خود را حفظ می‌کند، به‌طوری که تنها تغییر قیمتی که در مورد این فلز می‌توان متصور بود حدود 100 تا 200 تومان است. به ‌این ترتیب جریانات هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلز را ۱۰۰ تومان افزایش دهد و به محدوده قیمتی 7 هزار و 8۰۰ تومان در هر کیلو برساند، چراکه طی 10 ماه گذشته در بازارهای جهانی ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن حدود 30 درصد کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید