57339

اصلاح در روند صدور مجوزها، تسهیلات و ثبت محدوده معادن کشور

دنیای معدن -معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اصلاح در روند صدور مجوزها، تسهیلات و ثبت محدوده معادن کشور خبر داد.

به گزارش دنیای معدن جعفر سرقینی پیش از ظهر امروز در نخستین گردهمایی مشترک روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌‌ها و ادارات شهرستانی این وزارتخانه در سنندج اظهار کرد: معادن جزو اموال بوده و به همه مردم تعلق دارد لذا باید در حفظ و بهره‌برداری از آنها با جدیت تلاش نماییم.

وی افزود: معادن آغاز همه کارهای صنعتی بوده و قوانین موجود در این عرصه دل‌بخواهی نیست.

سرقینی تصریح کرد: در اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه موقعیت ویژه‌ای برای حوزه معدن قائل شده‌اند چرا که توسعه در حوزه معدن پایدار است و در مبحث تحریم‌ها نیز کمترین آسیب به بخش معدن و صنایع معدنی وارد شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر شکل مهندسی ثبت محدوده معادن مورد توجه قرار نگرفته است و در روند صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز بی‌تدبیری‌هایی صورت گرفته است تا جایی که 32 پروانه برای اعضای این بخش صادر شده و محدوده معادن نیز شکل هندسی منظم خود را از دست داده‌اند.

سرقینی افزود: باید سازمان‌های تابعه استانی و شهرستانی زمینه را برای اکتشاف معادن برای افرادی فراهم کنند که اعتبارات و منابع مالی لازم را در خصوص اکتشاف معادن داشته باشند و از این پروانه‌ها برای اکتشاف استفاده نمایند.

وی اظهار داشت: طی چند سال اخیر خیلی‌ها از محل خرید و فروش پروانه‌های معادن آسیب دیده‌اند و پهنه معادن کشور هم‌اکنون در دست افرادی است که کار نمی‌کنند و نمی‌خواهند کار کنند.

این مقام مسئول افزود: در دوره مدیریت جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح امور در خصوص ثبت محدوده معادن و صدور پروانه‌ها تلاش خواهیم کرد و در حوزه مانیتورینگ نیز در آینده نزدیک اقدامات گسترده‌ای انجام خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت سخنان خود از استخراج 420 میلیون تنی مواد معدنی در سال 92 خبر داد و افزود: روند رو به رشد استخراج مواد معدنی و توسعه پایدار حوزه معدن کشور در سال جاری نیز تداوم دارد و می‌توان گفت که حوزه معدن کشور از دوران طفولیت خارج شده و به سمت بلوغ گام برمی‌دارد.

سرقینی از تعهد یک هزار و 800 میلیارد تومانی بخش معدن در بودجه حقوق دولتی کشور در سال جاری خبر داد و افزود: تا آخر مهرماه امسال تنها 230 میلیارد تومان وصول شده است که سعی می‌کنیم طی چند ماه باقیمانده نیز حداقل یک هزار و 200 میلیارد تومان را محقق کنیم.

وی در پایان نیز، به همه سازمان‌های استانی و ادارات شهرستانی سفارش کرد که تسهیلات معادن را غیر از معادن زغال‌سنگ به دیگر معادن اختصاص ندهند.

دیدگاهتان را بنویسید