57301

مسئول اداره تعاون کوهبنان نسبت به تجهیزات نامناسب برخی معادن هشدار داد

دنیای معدن - مسئول اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوهبنان نسبت به فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات برخی از معادن این شهرستان هشدار داد.

به گزارش دنیای معدن، محمد بساره در جلسه کمیسیون کارگری کوهبنان از تشکیل کمیسیون کارگری و برگزاری به موقع جلسات در معادن خبر داد و اظهار داشت: باید در بحث جذب نیرو از کارگران بومی استفاده کنیم تا زمینه برای اشتغال جوانان جویای کار فراهم شود.

وی تصریح کرد: پیمانکاران معادن باید قبل از آغاز کار و فعالیت خود تأییدیه صلاحیت ایمنی داشته باشند که یکی از پیمانکاران معدن اصلی در این راستا کوتاهی کرده اما قول مساعد داده است در اولین فرصت به دنبال دریافت تاییدیه باشد البته در صورت بروز هرگونه مشکلی مسئولان معدن باید پاسخگوی کار باشند.

مسئول اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوهبنان گفت: معدن هشونی غربی فعالیت ابتدایی خود را آغاز کرده که امیدواریم پس از اخذ مجوزهای لازم و فراهم شدن شرایط و امکانات موجود فعالیت این معدن در آینده آغاز شود و زمینه را برای جذب تعدادی از جوانان جویای کار فراهم کند.

بساره ادامه داد: مسئولان شهرستان کوهبنان و استان کرمان تمام تلاش خود را برای رفاه و آسایش کارگران به کار بسته اند که در این راستا طرح کارت آسان خرید از طریق قرارداد معادن با بانک تجارت عملی شده که تا حدود 5/2 برابر حقوق کارگران معادن شارژ می شود.

وی خاطرنشان کرد: کارگران می توانند اقلام مورد نیاز خود را با اقساط 12 ماهه و سود دو درصد از طریق فروشگاه های طرف قرارداد تهیه کنند.

بساره بر نقش و اهمیت شوراهای اسلامی در معادن تأکید کرد و افزود: در معادن دارای بیش از 50 کارگر باید این انتخابات برگزار شود، لذا معادن پابدانای جنوبی، چشمه پودنه و 12 - 14 با توجه به شرایط باید انتخابات شورای اسلامی را برگزار کنند.

وی افزود: با توجه به پیگیری های به عمل آمده ایمنی در اکثر کارگاه های معادن در حد مطلوب است، اما برخی از تجهیزات تونل 18 هشونی دچار مشکل هستند که باید این مشکل هرچه زودتر رفع شود و معدن چشمه پودنه نیز باید امکانات امداد و نجات را در حد نیاز خریداری کند.

بساره تصریح کرد: در بسیاری از معادن فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات با توجه به قدمت معادن وجود دارد و در برخی از کارگاه ها از چوب نامناسب استفاده می شود که باید در این زمینه نیز تدابیری اتخاذ شود.

این مسئول ادامه داد: تمام معادن زغال سنگ با توجه به حادثه خیز بودن باید فرم حادثه را در نخستین فرصت پس از وقوع حادثه تکمیل کنند و توسط کارفرما نسخه ای به تأمین اجتماعی و نسخه ای نیز به اداره کار ارسال شود از طرفی مسئولان معادن و کارفرمایان باید نسبت به تکمیل دقیق و ارسال به موقع لیست های کارکرد کارگران معادن اقدام کنند تا حقی از آنها ضایع نشود.

بساره ادامه داد: در حال حاضر تمام کارگاه های معادن به فعالیت جدی در دو یا سه شیفت کاری مبادرت دارند فقط حدود 20 تا 30 کارگر چشمه پودنه به کار برگشت داده نشدند که بیمه بیکاری را دریافت می کنند و در آینده نزدیک آنها نیز به کار فرا خوانده می شوند.

وی بر مشخص کردن مکانی برای اقامه نماز کارگران تأکید کرد و افزود: به همت مدیران معادن در تعدادی از مناطق معدنی کوهبنان نماز جماعت برگزار میشود که امیدواریم امکانات و شرایط ویژه ای برای انجام این فریضه الهی در کل مناطق معدنی فراهم شود.

در این نشست مصطفی نیایش مدیر معدن هشونی گفت: با توجه به اینکه کار در معادن با خطراتی همراه است، لذا باید مدت زمان شکایت کارگران پس از حادثه مشخص شود که این خود می تواند عاملی برای کاهش هزینه ها و وقت مدیران باشد.

وی تصریح کرد: در معادن دولتی کارگر حادثه دیده ضمن دریافت دیه می تواند در کار سبک مشغول به کار شود، اما معادن خصوصی کارگران در این قضیه دچار مشکل هستند.

جواد پوراحمدی مسئول معدن پابدانای جنوبی گفت: یکی از مشکلات عمده معادن پایین بودن قیمت زغال سنگ است به گونه ای که طی سه سال اخیر حدود 40 درصد افزایش حقوق و مزایا داشته ایم، اما قیمت زغال همچنان در همان حد پایین قرار دارد.

وی تصریح کرد: این مشکل سبب شده که بسیاری از معادن به ویژه معادن بخش خصوصی در بخش نقدینگی و خرید برخی از تجهیزات و امکانات دچار مشکل شوند گرچه مسئولان معدن پابدانای جنوبی سعی کرده اند تا حقوق و مزایای کارگران را در وقت مقرر پرداخت کنند.

در ادامه این نشست محمد ضیاالدینی نماینده معدن 12 و 14 گفت: مشکل حریم این معدن از مجرای قانونی در حال پیگیری است و با توجه به اسناد مزایده باید مختصات نقاط معدنی و مشخص شده به این معدن واگذار شود تا فعالیت تونل 10 این معدن با جدیت و سریع آغاز شود تا ضمن جلوگیری از بیکاری کارگران تعدادی کارگر جدید نیز جذب کار شوند.

وی ادامه داد: نقشه منطقه معدن هشونی غربی طراحی شده و نقشه زمین شناسی منطقه نیز به زودی تهیه می شود و پس از انجام آزمایش استارت کار میخورد که ان شاءالله در سال آینده شاهد افتتاح تونل 10 و تولید زغال خواهیم بود، اما عملیات معدنی این تونل پس از انجام اکتشافات در اسفند ماه سال جاری آغاز می شود.

مهدی حسین زاده نماینده منطقه معدنی چشمه پودنه به مشکلات مالی این معدن اشاره کرد و افزود: این معدن به دلیل داشتن مشکلات مالی به دنبال دریافت وام است که امیدواریم این مهم هرچه زودتر محقق شود.

وی از افزایش ایمنی در معدن چشمه پودنه خبر داد و افزود: در حال حاضر 12 نیروی زبده در ایمنی معدن مشغول فعالیت جدی هستند تا دیگر شاهد تلفات جرحی و جانی در منطقه نباشیم و کارگران در کمال آرامش کار خود را انجام دهند.

حسین زاده گفت: با توجه به حادثه اسفند ماه سال گذشته و تعطیل شدن معدن در حال حاضر با فراهم شدن امکانات بیش از 95 درصد کارگران معدن چشمه پودنه به کار برگشت داده شده اند و بقیه نیز در آینده نزدیک به کار باز می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید