55667

عواید حاصل از معدن انگوران، صرف زنجان نمی شود

دنیای معدن - نماینده ماه نشان در شورای اسلامی استان زنجان معدن انگوران را بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه برشمرد که متاسفانه قسمت اعظم عواید آن صرف استان علی‎الخصوص بخش انگوران نمی شود.

حسین فرامرزلو منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: معدن انگوران با 550 نفر نیرو و استحصال سالانه بیش از 700 هزار تن موادمعدنی با عیار سرب بالا، حدود 40 سال است که به صورت روباز مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرد و گفته‎ها حاکی است که ذخیره این معدن تا 10 سال دیگر به اتمام می رسد.

این مسوول افزود: متاسفانه هنوز هم بخش اعظمی از عواید حاصل از فعالیت معدن انگوران صرف سایر استان‎ها می شود که وجود مشکلاتی از جمله عدم تعریض جاده متصل از زنجان به دندی و مسکوت ماندن پروژه درمانگاه درمان - بستر بخش انگوران نشانه‎های تایید این امر است؛ چراکه از کلنگ‎زنی این درمانگاه که مقرر بود از عواید معدن تکمیل شد حدود سه سال می‎گذرد.

وی با اشاره به تخریب جاده موادصلاتی زنجان دندی و خسارات مالی و جانی اهالی این بخش، تصریح کرد: بر اساس تبصره 6 ماده 12 قانون معادن، حقوق دولتی معادن باید به خزانه معین استان جهت افزایش سطح رفاه و توسعه زیرساخت‏ ها واریز شود و اولویت هم با بخشی است که معدن در آن قرار دارد اما متاسفانه این امر در استان زنجان به طور کامل اجرا نمی شود.

فرامرزلو تصریح کرد: خوشبختانه طی جلسات تشکیل شده و پیگیری‏ های نماینده عالی دولت در استان و هم چنین براساس قانون بودجه 93-92 درآمد حاصل از این معدن مورد بررسی قرار گرفته تا با اهتمام مسوولان استانی، تمام این عواید صرف استان علی ‎الخصوص بخش انگوران شود.

وی گفت: علاوه بر موارد ذکر شده، وجود نیروهای غیربومی که 60 درصد کارکنان این معدن را تشکیل می‎دهند نیز یکی دیگر از مشکلات موجود است؛ چراکه معضل بیکاری در بخش انگوران و حتی استان می‎توانست با اشتغال در این معدن کمرنگ‎تر از حال حاضر باشد.

وی در این رابطه افزود: استفاده از پیمانکاران غیربومی و نیروهای فعالی که این افراد با خود می‎آورند دلیل عدم اشتغال کارگران بومی در این معدن است که البته ضعف شرکت‎های پیمانکاری استانی از نظر ادوات و دستگاه‎ها را هم می‎توان دلیل دیگر این امر برشمرد.

این مسوول تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین محصولی که از استان صادر می شود سرب است، سازمان صنعت و معدن باید توجه بیشتری به قرارداد با نیروهای بومی و ایجاد زمینه اشتغال برای ساکنان بخش انگوران داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید