55604

رشد 15 درصدی قیمت آهن قراضه در سال‌جاری

دنیای معدن - به‌رغم افت قیمت فولاد در سال جاری، اما نرخ آهن قراضه رشدی بین 12 تا 15 درصد را تجربه کرده است.آهن قراضه به‌عنوان یک کالای استراتژیک و یکی از مواد اولیه و مهم و تاثیرگذار در بهای تمام شده فولاد نقش انکارناپذیری دارد.

هاشم صبوری
کارشناس بازار ضایعات
به‌رغم افت قیمت فولاد در سال جاری، اما نرخ آهن قراضه رشدی بین 12 تا 15 درصد را تجربه کرده است.آهن قراضه به‌عنوان یک کالای استراتژیک و یکی از مواد اولیه و مهم و تاثیرگذار در بهای تمام شده فولاد نقش انکارناپذیری دارد.
چنانچه بخواهیم نگاهی اجمالی به روند تغییرات نرخ آهن قراضه در 10 کارخانه بزرگ فولادسازی کشور به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان و تاثیرگذارترین کارخانه‌ها در تعیین قیمت این محصول داشته باشیم، شاهد رشد 12 تا 15 درصدی نرخ قراضه از ابتدای سال تاکنون هستیم. البته این روند بنا به شرایط مالی و نیاز و تقاضای کارخانه‌ها سینوسی بوده، به این معنی که گاهی افزایش و گاهی کاهش قیمت را تجربه کرده است. البته این روند در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته کنترل‌شده و منطقی بوده است؛ چرا که در برخی سال‌ها نرخ قراضه تا دو برابر افزایش یافته بود ولی مسیر فعلی با توجه به روند کاهشی تورم، افزایش نرخ سوخت و هزینه حمل‌ونقل منطقی است که یکی از دلایل آن به ثبات نرخ ارز و ثبات نسبی اقتصادی کشور بازمی‌گردد. در این میان با توجه به اینکه فولادسازان حتی با شرایط رکود در بازار داخلی سعی می‌کنند با تمام توان به فعالیت و تولید ادامه دهند و در فصل سرما نیز جمع‌آوری آهن قراضه به نسبت ماه‌های گذشته محدودتر می‌شود، به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی قطعا با کمبود جدی قراضه مواجه خواهیم شد که باعث ایجاد تلاطم و نوسان در بازار قراضه می‌شود. در این صورت تسهیل شدن شرایط واردات و تسریع در روند اسقاط خودروهای فرسوده می‌تواند راهکاری مناسب جهت تعدیل وضعیت بازار باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید