54627

دغدغه‌ای به‌نام انتقال «سیمان تهران»

دنیای معدن -۶۰ سال پیش بود که کارخانه سیمان تهران در اطراف کوه بی‌بی شهربانوی شهر ری احداث شد.

کارخانه‌ای که در ابتدا تنها ۳۰۰ تن تولید داشته و توانست در طول چند دهه تولید روزانه خود را به بیش از ۱۰ هزار تن برساند. از آن زمان سال‌های زیادی گذشته و آن کارخانه کوچک امروز به حدی گسترش یافته که بیش از ۳۰ هزار نفر نیروی کار متخصص را در خود جای داده است. اما بزرگی و گسترش در این سال‌ها فقط مختص سیمان تهران نبوده چرا که با توسعه شهرها به‌ویژه کلانشهر تهران کارخانه‌ای که روزگاری در فاصله چند ده کیلومتری فضای شهری قرار داشت، هم‌اکنون به میان شهر آمده و به‌طور طبیعی مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت کارخانه نیز در فضای شهری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. هر چند با مطرح شدن موضوع آلودگی و مشکلات زیست محیطی سیمانی‌ها سعی کردند با استفاده از فناوری و فناوری‌های روز آلودگی‌های کارخانه را به حداقل برسانند اما آنچه مسلم است بر اساس قانون تمامی کارخانه‌ها و صنایع سنگین باید به خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری رفته و این موضوع هم‌اکنون به چالشی میان محیط زیست، شهرداری و سیمانی‌ها تبدیل شده است؛ موضوعی که انتقال یافتن یا انتقال نیافتن آن در هر صورت به زیان اقتصاد کشور منجر خواهد شد.


آلایندگی غبار وجود دارد
در دیدارکارشناسان محیط زیست از سیمان تهران، حافظی صنعت سیمان را به عنوان یک تهدیدکننده بالقوه محیط زیست معرفی کرده و گفته است: در مدت ۲ ماهی که این کارخانه در سال ۹۲ از سوخت مازوت استفاده می‌کرد آلودگی شدید داشته، اما درحال‌حاضر خروجی آلاینده‌های کارخانه در حد استاندارد است. اما حافظی همچنان بر وجود آلایندگی غبار ناشی از تولید سنگ مورد نیاز کارخانه تاکید کرده و گفته است این کارخانه سنگ خردکنی بیشتر در شب‌ها و بدون استفاده از فیلتر کار می‌کند که باعث تشدید آلودگی هوا در منطقه شده است. بنا به گفته حافظی باید کارشناسان این فعالیت را مورد بازرسی قرار دهند تا استانداردهای لازم اعمال شود.


کارخانه باید منتقل شود
با همه این اوصاف در روزهای گذشته علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره انتقال کارخانه سیمان تهران صحبت کرده است. شاعری که از روند فعالیت‌های زیست محیطی منطقه ۲۰ تهران بازدید کرده، تخریب کوه بی‌بی شهربانو و آلودگی هوا را از مهم‌ترین نتایج فعالیت کارخانه سیمان تهران در محدوده جنوب شرقی شهر ری دانسته است. بنا به گفته وی کارخانه سیمان باید از محل کنونی منتقل شود. به گفته حافظی شهرداری تهران در موقعیت اجرایی کردن این طرح نیست و این کار را سازمان محیط زیست می‌تواند عملی کند. به گفته رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران کوه بی‌بی شهربانو به عنوان یک اثر طبیعی مهم شهر تهران باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شود و سازمان‌های مسئول برای انتقال کارخانه سیمان از شهر تهران تصمیم جدی بگیرند. این در حالی است که محل کنونی کارخانه به علت پیشروی شهرسازی به مناطق مسکونی نزدیک شده و پیش از این پیشنهاد شده بود، فروش تراکم در محل‌های نزدیک به کارخانه از سوی شهرداری تهران،کاهش یابد تا مردم کمتری از آلودگی‌های این منطقه متضرر شوند.


فعالیت‌های معدنی آلاینده است
علی محمد شاعری درباره دلیل پیشنهاد خود برای انتقال کارخانه سیمان تهران به صمت می‌گوید: این کارخانه آلاینده است که یا باید رفع آلایندگی داشته باشد یا به مکانی در خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر منتقل شود. به گفته شاعری طبق قانون استقرار هر نوع صنعت داخل این شعاع ممنوع است و به خاطر قرار گرفتن کارخانه سیمان در داخل بافت جمعیتی و نداشتن فاصله مناسب با مناطق مسکونی موجب انتشار ذرات معلق در هوا شده که برای سلامت شهروندان ضرر دارد. با وجودی‌که شاعری به اقدامات صورت‌گرفته از سوی کارخانه سیمان برای کاهش آلایندگی اشاره می‌کند اما به اعتقاد وی این کارخانه و صنایع مشابه به هیچ عنوان نمی‌توانند در جایگاه یک کارخانه پاک و بدون ضرر قرار گیرند، زیرا این کارخانه در ساعاتی از شبانه روز بیش از حد مجاز آلایندگی دارد.گرچه به گفته شاعری کارخانه می‌تواند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته آلایندگی خود را کم کند اما درحال‌حاضر فعالیت‌های معدنی کارخانه درکوه بی‌بی شهربانو موجب انتشار شدید ریزگردها در مسیر بادهای شرق به غرب شده است که از این مورد نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. قرار گرفتن تمامی فرآیندهای سنگ معدن، حمل‌ونقل و تولید سیمان در داخل بافت شهری یکی دیگر از مواردی است که به گفته رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران این ستاد را وادار به پیشنهاد انتقال کارخانه کرده است. شاعری با بیان اینکه سازمان محیط زیست نیز در جریان آلایندگی این کارخانه است می‌گوید: کارخانه از دو راه استفاده از فیلترهای فوق پیشرفته و حذف فعالیت‌های معدنی می‌تواند به تامین سلامت شهروندان کمک کند.


کارگروه مشترک داریم
امین افتخار، مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست تهران درباره اقدامات این سازمان در راستای رفع آلودگی‌های زیست محیطی کارخانه‌ها به صمت می‌گوید: کارگروه مشترکی از سوی اداره کل محیط زیست با همکاری شهرداری تهران ایجاد شده است و این گونه نیست که صنایع سنگین و آلودگی‌های ناشی از این صنایع رها شده باشند. این در حالی است که پیش از این اداره کل محیط زیست تهران اقدام به تخریب ۳۴ واحد کوره زغال غیرمجاز و همچنین تخریب چند واحد بازیافت ضایعات آلومینیوم به دلیل ایجاد آلودگی هوا کرده است.


تمام مجوزها را گرفته‌ایم
از آنجا که چند ماه پیش نیز موضوع آلودگی کارخانه سیمان تهران رسانه‌ای شده بود، روابط عمومی کارخانه سیمان در پاسخ به مطرح شدن دوباره بحث آلودگی این کارخانه به بازدید شورای شهرتهران از این کارخانه استناد کرد و گفت: قبلا از کارخانه سیمان بازدید شده و تمام مستندات آن در رسانه‌ها موجود است. زرین خواه با بیان اینکه امکان انتقال کارخانه وجود ندارد،به صمت می‌گوید: کارخانه سیمان تهران تاکنون تمام مجوزهای لازم را گرفته است. سازمان حفاظت از محیط زیست، شهرداری تهران و سازمان صنایع و معادن و منابع طبیعی مواردی است که کارخانه سیمان تهران از آنها مجوز فعالیت دریافت کرده است. به گفته زرین خواه کارخانه سیمان یکی از بزرگترین کارخانه‌های کشور است که برای ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی کرده و امکان انتقال چنین تجهیزاتی وجود ندارد. شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز از جمله بازدیدکنندگان از کارخانه سیمان تهران بوده که براساس گزارش این بازدید استاندارد بودن فعالیت کارخانه تایید شده است. تاکنون چندین بار فعالیت کارخانه سیمان تهران رسانه‌ای شده واین در حالی است که اداره کل محیط زیست تهران نیز بحث انتقال کارخانه را غیرممکن می‌داند. با توجه به تخریب کوه بی‌بی‌شهربانو و امکانپذیر نبودن انتقال کارخانه در نهایت باید دید چه راهکاری از سوی سازمان محیط زیست، شهرداری تهران و کارخانه سیمان ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید