54616

بورس معادن، پلی به سوی بازار جهانی

دنیای معدن - ورود محصولات معدنی به بازارهای بین‌المللی و رقابت با شرکت‌های بین‌المللی نیازمند معرفی و شناساندن محصولات معدنی و صنایع وابسته به این بازارهاست، به گونه‌ای که خیلی از شرکت‌های کوچک معدنی به دلیل محدودیت بازار و نبود تقاضا با ظرفیتی پایین‌تر فعالیت می‌کنند.

به گزارش دنیای معدن، از این رو بورس علاوه بر اینکه منبع تامین اعتبار برای این شرکت‌ها در بازگشت به تولید حداکثری است می‌تواند زمینه رونق توسعه فرآوری و همچنین زمینه‌ای برای توانمند کردن این شرکت‌های معدنی باشد.
این مسئله با برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از بزرگ‌سازی مقیاس معادن همخوانی دارد با این حال کارشناسان معتقدند بورس ایران به دلیل اینکه نسبت به جهان سطح کوچکتری دارد پلی برای ارتباط شرکت‌های کوچک با بازارهای جهانی خواهد بود تا از این طریق بتوانند به شبکه‌ای از شرکت‌های پایین دستی در آن سوی مرزها متصل شوند و محصول خود را با قیمتی جهانی عرضه کنند، از سوی دیگر با تقویت شرکت‌های معدنی ایران می‌تواند مرجع قیمت‌گذاری محصولات معدنی منطقه شود.
در برنامه‌های دولت برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی، معدن و صنایع وابسته جایگاه ویژه در دستیابی به این هدف دارند حال بورس به عنوان ابزاری برای رونق این بخش نقشی محوری دارد.


بورس معادن فلزی ایران ظرفیت قیمت‌گذاری منطقه‌ای دارد
یک کارشناس بورس با نگاهی به اهمیت معادن در بازارهای جهانی، اظهار کرد: اگر بخواهیم بررسی دقیق‌تری از بورس معادن و صنایع داشته باشیم ابتدا باید معادن را از نظر ارزشی و همچنین میزان تقاضا تفکیک کنیم. به‌گونه‌ای که معادن فلزی به دلیل ظرفیت صادراتی بالاتر، قیمت‌گذاری جهانی و تقاضای بالا از شرایط جهانی بهتری برخوردار است و با ورود به بورس مسیر آنها برای حرکت به سمت بازارهای جهانی تسهیل خواهد شد. در ایران بیشتر شرکت‌های معدنی فلزی دولتی هستند زیرا شرکت‌های خصوصی دارای مقیاس کوچک و تولیدات محدود هستند و نیاز چندانی به بازارهای جدید و خارجی ندارند به همین دلیل تمایلی برای ورود به بورس ندارند. با این حال شرکت‌های کوچکی که رویکرد صادراتی دارند همچون تولیدکنندگان فرو مولیبدن که ۸۰ درصد از تولیدات خود را روانه بازار می‌کنند بورس پلی برای ورود آنها به بازارهای جهانی خواهد بود.
محمدحسین بابالو با بیان اینکه ارزش استخراجی معادن نقش مهمی در موفقیت بورسی آنها دارد، افزود: هرقدر معادن از ارزش‌افزوده بالاتری برخوردار باشند به همان اندازه از تقاضا و جایگاه بهتری در بازار جهانی برخوردار خواهند بود.
از این رو، معادن غیرفلزی به دلیل جذابیت کمتر بازار جهانی منسجم‌تری ندارند که بخشی از آن مربوط به این است که بیشتر این شرکت‌ها خصوصی هستند و از طرف دیگر تنوع بالای محصولات متنوع منجر به تشکیل شرکت‌های بزرگی در بخش معدن نشده است و اکتشافات بزرگ معدنی در ایران منوط به چند شرکت بزرگ شده است.
او با بیان اینکه بورس معادن زیر سایه محصولات نفتی قرار دارد، ادامه داد: در ایران به دلیل مزیت انرژی بورس حول محور شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی و... می‌چرخد. به گونه‌ای که
۴۰ درصد شرکت‌های بورسی در حوزه انرژی هستند، این در حالی است که زغال‌سنگ بازار خوبی دارد و در میان معادن غیرفلزی از تقاضای بالاتری برخوردار است و از آن به عنوان پلی به سوی آینده نام می‌برند و پس از اتمام نفت و گاز قابلیت جایگزینی دارد، درمیان صنایع غیرفلزی نیز سیمان بازار نسبتا منسجم‌تری دارد که می‌تواند تقاضاهای بین‌المللی بیشتری از طریق بورس
پیدا کند. نقش معادن در تولید ناخالص ملی یک درصد است که اگر ورود شرکت‌های خصوصی به بورس تسهیل شود به طور قطع دستیابی به سهم ۳ برابری در تولید ناخالص داخلی محقق خواهد شد.
بورس،تسهیل‌کننده خرید و فروش شرکت‌های معدنی- دولتی
مدیرعامل کارگزاری سی دلکس کالا با اشاره به اینکه خرید و فروش محصولات شرکت‌های معدنی- دولتی از طریق بورس به قوانین و مقررات دست و پاگیر نیاز ندارد، به گفت: حضور بیشتر شرکت‌های معدنی در بورس، فعالیت آنها را در بحث خرید و فروش تسهیل کرده است به گونه‌ای که آنها نیاز به برگزاری مزایده برای خرید یا مناقصه برای فروش ندارند و همین امر منجر به انجام سریع‌تر معاملات می‌شود که یک مزیت بورس برای شرکت‌های معدنی- دولتی است.
محمودرضا الهی‌فرد با نگاهی به نقش بورس در توسعه بازار محصولات معدنی افزود: یک معدن ممکن است تاکنون بازار خود را محدود به استان خود کرده باشد که با ورود به بازار بورس می‌تواند با خریداران جدید ارتباط برقرار کند و در بین آنها پیشنهادات متفاوت‌تری در مورد کیفیت محصولات عرضه شده دریافت کند. از سوی دیگر عرضه محصولات معدنی در بورس زمینه آشنایی شرکت‌ها با میزان کلی عرضه و تقاضا و فروش فصلی را فراهم آورده و شرکت می‌تواند برنامه‌ریزی لازم جهت تامین تقاضا را انجام دهد.


کارکرد بورس جهانی‌سازی است
مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید با بیان اینکه بورس می‌تواند معادن منطقه را به بازارهای جهانی معرفی کند به صمت گفت: در بورس وقتی شرکت‌های معدنی و صنایع فلزی که نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد هستند محصولات خود را عرضه می‌کنند ضمن کسب مشتری شرکت، محصولات خود را معرفی می‌کنند به گونه‌ای که بورس ایران در عرضه قیر یک مرجع تعیین‌کننده قیمت است و کشورهای منطقه تابع قیمت این محصول در بورس ایران هستند، زیرا عمده‌ترین عرضه‌کننده منطقه است. از این رو، می‌تواند در بخش محصولات معدنی چنین ظرفیتی ایجاد کند و در محصولاتی خاص بورس ایران تعیین‌کننده قیمت منطقه‌ای باشد. علی‌اصغر بهرامی با اشاره به اینکه بورس ارتباط زنجیره‌های عرضه و تقاضا را به هم نزدیکتر می‌کند، ادامه داد: شرکت‌های معدنی از طریق بورس با خریداران جدید آشنا می‌شوند و به همین ترتیب حلقه‌های بالادستی و پایین دستی زنجیره‌های معدنی به هم متصل می‌شوند و می‌توانند از قیمتی شفاف و ثابت بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید