54612

بهبود بازار سنگ آهن فعلا غیر ممکن

دنیای معدن -پس از آن که قیمت سنگ آهن در اواخر سپتامبر به کف ٥ سال گذشته یعنی ٧٧ دلار و ٥٠ سنت هر تن خشک سی اف آر چین رسید قیمت باز هم تحت فشار است و آخرین بار سنگ آهن خلوص ٦٢ درصد وارداتی به چین ٧٨ دلار و ٨٠ سنت هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است. قابل ذکر است در فوریه قیمت به اوج ١٥٨ دلار و ٩٠ سنت هر تن خشک سی اف آر رسیده بود و در دهم ماه مارس در یک روز ٨,٣ درصد افت داشته که بیشترین سطح کاهش یک روزه قیمت پس از بحران اقتصادی ٢٠٠٨ تاکنون بوده است.

پس از آن بازار کمی بهبود یافت ولی از اواسط ژوئن باز هم نزولی شد چون بازار همچنان از مازاد عرضه رنج می برد.

زمانی که کارخانه ها با محدودیت شدید نقدینگی روبرو هستند و در بازار سنگ آهن مازاد عرضه در اوج است چگونه می توان انتظار داشت بازار این ماده اولیه بهبود یابد؟

فعالان بازار معتقدند بهبود بازار سنگ آهن دور از دسترس است چون عملکرد فولادسازان چندان مطلوب نیست و اقتصاد چین نیز نمی تواند در این وضعیت کمکی به بهبود قیمت ها بکند. حتی خبر موثقی از بسته های محرک اقتصادی به گوش نمی رسد که جو بازار را مثبت نماید.

عوامل منفی کوتاه مدت نیز در این روند نقش دارند از جمله میزبانی پکن برای اجلاس اپک (سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه). در این راستا کنترل های دولت چین برای کاهش آلاینده ها شدت یافته است که در واقع این سیاست ها از المپیک تابستانی ٢٠٠٨ به بعد آغاز شده تا از آلودگی هوا کاسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید