54590

نوسان کاهشی طلا با آغاز نشست فدرال رزرو

دنیای معدن - روز گذشته نشستی که همه بازارهای مالی جهان چشم به آن دوخته اند آغاز شد. طلا یک روز پیش از شروع نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، بخشی از ارزش خود را از دست داد، گرچه در نخستین ساعات روز گذشته با رشد روبه رو شد.

به گزارش دنیای معدن، اونس فلز زرد که هفته گذشته روی قیمت 1231 دلار متوقف شده بود، روز دوشنبه به بهای 1225 دلار رسید و روز سه شنبه تا ساعت 17 به وقت تهران هم رقم 1228 دلار را ثبت کرد.

افت ارزش طلا در نخستین روز کاری هفته ناشی از جلب توجه معامله گران به نشست فدرال رزرو در روزهای سه شنبه و چهارشنبه بود. نرسیدن اخبار سیاسی جدید هم به خریده نشدن طلا به عنوان سرمایه امن کمک کرد؛ البته افت نسبی شاخص دلار در روز دوشنبه باعث شد فروشندگان با احتیاط بیشتری عمل کنند.

به این ترتیب بهای اونس در این روز با 6 دلار کاهش روبه رو شد و بازار سقوط بیشتری را تجربه نکرد.

بیانیه بعدازظهر چهارشنبه (به وقت واشنگتن) کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در پایان نشست دو روزه این شورا بسیار مورد توجه بازارهای مالی است. بیشتر کارشناسان معتقدند مقامات فدرال رزرو در این نشست رسما پایان برنامه های ماهانه خرید اوراق قرضه یا سیاست های تسهیل کمی را اعلام خواهند کرد.

پایان این برنامه ها به معنای رضایت بانک مرکزی آمریکا از روند احیای بزرگ ترین اقتصاد جهان است. همزمان بازار دو عامل خارجی را هم در نظر دارد.

دوشنبه مانند تمام روزهای گذشته معامله گران به شاخص دلار و بهای نفت نیز توجه داشتند. شاخص دلار دوشنبه تضعیف شد و از اوج چهارساله خود در هفته های گذشته فاصله گرفت. ضمنا بهای نفت خام نایمکس نیز افت بیشتری را تجربه کرد و نزدیک پایین ترین سطح در دو سال گذشته نوسان داشت.

روز دوشنبه شاخص اعتمادبه نفس کسب و کار آلمان هم از سوی موسسه Ifo اعلام شد که برای ماه اکتبر 2/103 واحد در نظر گرفته شده است. این رقم در ماه سپتامبر 7/104 اعلام شده بود. رقم اعلام شده برای ماه اکتبر بدترین رقم در دو سال گذشته بود. این نشانه ای دیگر از وضعیت بد اقتصاد اروپا است. سه شنبه بهای اونس تا لحظه تنظیم این خبر به 1228 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. به این ترتیب طلا تا بعدازظهر دوشنبه از کمترین قیمت ها در دو ماه گذشته فاصله گرفت.

قیمت طلا سه شنبه ابتدا با کاهش روبه رو شد و به پایین ترین حد خود در 2 هفته اخیر رسید؛ ولی بار دیگر با افزایش نسبی روبه رو شد. قیمت طلا سه شنبه در نخستین ساعات فعالیت بازارها به کمتر از 1222 دلار رسید، ولی سپس با افزایش روبه رو شد و به 1228 دلار رسید. جیمز استیل، تحلیلگر ارشد موسسه HSBC می گوید که تقاضای فیزیکی که بخش زیادی از آن مربوط به کشورهای شرق دور است، از قیمت طلا در شرایط کنونی حمایت می کند: «افزایش تقاضای فیزیکی در بازار طلا تاکنون مانع از کاهش شدید قیمت این فلز زرد در بازارهای جهانی شده که بخش زیادی از این تقاضا مربوط به کشورهای شرقی است. سرمایه گذاران بین المللی منتظر اعلام نتایج نشست فدرال رزرو آمریکا هستند.

گمانه زنی های زیادی وجود دارد که فدرال رزرو در این نشست اجرای محرک پولی را متوقف خواهد کرد.» قیمت طلا در چهار روز کاری گذشته بیش از 8/1 درصد کاهش داشته که این افت متوالی قیمت از ماه آگوست تاکنون بی سابقه بوده است. بهای طلا در یک ماه گذشته بیش از 2/6 درصد کاهش یافت که علت اصلی آن افزایش ارزش دلار و شاخص سهام بوده است.

آیا بیانیه فدرال رزرو که امشب منتشر خواهد شد باعث افت بیشتر ارزش این کالای ماندگار می شود؟

سه شنبه انتظار برای نتایج این نشست در دیگر بازارها هم مشاهده شد. بازارهای سهام جهان به احتمال اتمام سیاست های پولی دوره بحران واکنش خوبی نشان دادند و با رشد مواجه شدند. البته واکنش بازارهای سهام آمریکا احتمالا کمی متفاوت خواهد بود؛ اما در بازارهای جهانی ارز مهم ترین خبر روز سه شنبه نه مربوط به دلار و یورو بلکه مربوط به سقوط کرون سوئد بود. پس از آنکه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد نرخ بهره را به صفر رسانده است، کرون سوئد درمقابل دلار به کمترین ارزش خود در چهار سال گذشته رسید.

دیدگاهتان را بنویسید