54580

7 گروه تخصصی مشغول اکتشاف معادن در سیستان و بلوچستان هستند

دنیای معدن - مرحله نخست عملیات اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان توسط 7 گروه از شرکت های داخلی انجام شد.

به گزارش دنیای معدن،‌ مدیر امور اکتشاف ایمیدور با اعلام خبر فوق تصریح کرد: این عملیات که برای نخستین بار در چنین وسعتی در سطح استان سیستان و بلوچستان انجام می شود در جهت پیشبرد اهداف اکتشافی است که رییس جمهوری در سفر به این استان تعیین کرده بود.

علی اصغرزاده تاکید کرد: بررسی ها ما نشان داده منطقه سیستان و بلوچستان مستعد فعالیت های معدنی است و نقاط بکری برای فعالان این حوزه و سرمایه گذاری برای توسعه دارد که این امر به مفهوم اشتغال زایی،‌ بالارفتن توان فنی و مهندسی شرکت های بومی، افزایش درآمد سرانه در سطح استان و همچنین افزایش نرخ سرمایه گذاری در آن استان، استان های مجاور و سطح کشور دارد.

علی اصغرزاده با اشاره به اینکه مرحله نخست این عملیات در 7 نقطه مختلف انجام شده است اظهار داشت:‌ این طرح شامل شناسایی،‌ پی جویی و اکتشاف معادن استان سیستان و بلوچستان است به طوری که توانمندی های معدنی مشخص و زمینه برای سرمایه گذاری در بخش های بالادستی و پایین دستی حوزه معدن و صنایع معدنی فراهم شود.

به گفته وی برای اجرای عملیات اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان از توان فنی و مهندسی این استان نیز استفاده شده به طوری که سه شرکت از 7 گروه فوق بومی استان سیستان و بلوچستان هستند.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره نقاط اکتشافی این استان گفت: گروه نخست پروژه مرحله «شناسایی عمومی» پهنه نوار مرزی را به پایان رسانده و نقاط امیدبخش را مشخص کرده است. همچنین گروه دوم مطالعات ماهواره ای پهنه سراوان را انجام داده است.

وی ادامه داد: گروه سوم اکتشافی فعالیت خود را به اکتشاف آهن پلاسری ایرانشهر اختصاص داده و نمونه گیری های اولیه نیز تهیه و برای آنالیز در اختیار مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران قرار داده شده است. این در حالی است که گروه سوم در نظر دارد پس از بررسی نتایج آنالیز حفاری های بیشتری را به مساحت 30 کیلومتر د رشمال و جنوب پهنه ایرانشهر انجام دهد.

اصغرزاده با اعلام اینکه گروه های چهار،‌ پنج و شش اکتشافی از شرکت های استان سیستان و بلوچستان هستند اظهار داشت:‌ گروه چهارم طرح پی جویی مرحله نخست نوار مرزی در «بخش شمالی» که شامل لار تا میرجاوه است را انجام داده و نمونه های مورد نظر را در اختیار مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران قرار داده و هم اینک نیز نتایج آنالیز آن مشخص شده است.

مدیر اکتشاف ایمیدرو افزود: گروه پنجم پروژه پی جویی نوار مرزی در بخش میانی که شامل شرق تفتان است را به پایان رسانده و گزارش های مربوط به مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ارسال شده است. از سوی دیگر گروه ششم بخش جنوبی نوار مرزی که محدوده سراوان و پیشین را در بر می گیرد همانند گروه های دیگر به پایان رسانده است.

اصغرزاده فعالیت گروه هفتم را مختص پروژه ماهواره ای اکتشاف ماده معدنی آنتیموان در شمال استان ذکر و تصریح کرد: بررسی های ماهواره ای نشان داده 16 نقطه امید بخش از وجود این فلز کمیاب خبر می دهد. وی ادامه داد: کارشناسان در حال حاضر سرگرم بررسی و برنامه ریزی برای تدوین برنامه های زمانی اکتشاف این ماده معدنی هستند.

وی تاکید کرد:‌ قرار است پس از انتخاب پیمانکار، حفاری اکتشافی برای آنتیموان انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید