54558

معدن استراتژی می‌خواهد نه کارگروه

دنیای معدن - اگرچه ایران جایگاه دهم تولید محصولات معدنی دنیا را از آن خود کرده است و در رتبه دوازدهم تا پانزدهم میزان ذخایر معدنی نیز قرار دارد اما تنها ۶ درصد از تولید ناخالص ملی به حوزه معدن اختصاص دارد و نقش این حوزه در اقتصاد کشور چشمگیر نیست.

به گزارش دنیای معدن ، تاکنون برای حل مشکلات موجود در حوزه معدن و همچنین ارتقای جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی، کارگروه‌های متعددی از سوی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، خانه معدن و... تشکیل شده است اما با این وجود به گفته فعالان این حوزه، هنوز معادن کشور در حوزه اکتشاف، فرآوری و فروش با موانع متعددی دست به گریبان هستند.
در این میان و در جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مسئولان ایمیدرو، ‌ا...وردی دهقانی از اعضای کمیسیون صنایع، پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترکی با ایمیدرو را مطرح کرد که این موضوع از سوی فعالان دولتی و بخش خصوصی، مورد استقبال قرار گرفت.
محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس خانه معدن، تشکیل کارگروه مشترک میان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و ایمیدرو را اقدامی مناسب می‌داند و می‌گوید: پیشنهاد ارائه شده از سوی مجلس قابل تقدیر است و ایجاد این کارگروه می‌تواند به حل مشکلات حوزه معادن کشور کمک کند.
بهرامن می‌افزاید: تاکنون کارگروه‌های مختلفی از سوی بخش خصوصی تشکیل شده و موانع موجود در این حوزه نیز به خوبی مشخص شده است ضمن اینکه در جلسات متعدد بخش خصوصی با ایمیدور و مجلس، تمامی این مشکلات مطرح شده است.
وی ادامه می‌دهد: اگرچه این تشکل‌ها، می‌توانند نقش موثری در حل مشکلات معدنی کشور داشته باشند اما بدون حضور پررنگ اعضای خانه معدن، نیاز توسعه‌ای این حوزه در نظر گرفته نمی‌شود.
این عضو خانه معدن با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی در حل مشکلات معادن می‌افزاید: این کارگروه مشترک تنها می‌تواند از دریچه دولتی و حاکمیتی به موضوع معادن نگاه کند و نگاه ضرورتی به این حوزه مغفول می‌ماند.
بهرامن می‌گوید: بخش خصوصی تاکنون کارگروه‌های مختلفی را با مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون صنایع و... تشکیل داده است، ضمن اینکه این کارگروه‌ها در اتاق ایران و خانه معدن نیز فعال بوده‌اند.
نایب‌رئیس خانه معدن، ادامه می‌دهد: تعدد این کارگروه‌ها، مشکلی را حل نمی‌کند زیرا در حال حاضر کارگروه‌های بسیاری در حوزه معدن فعالیت دارند اما هنوز چالش‌های اصلی این حوزه پابرجاست.
وی حوزه معدن را نیازمند نگاه علمی و مهندسی می‌داند و می‌افزاید: اگر چالش‌های این بخش حل شده بود، طرح 8 فولادی ارائه نمی‌شد و فعالان معدنی نیز از کم‌توجهی به این حوزه گلایه نمی‌کردند.

معادن کشور، نیازمند تنظیم استراتژی مدون هستند
حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به پیشنهاد تشکیل کارگروهی میان این کمیسیون و ایمیدرو برای رفع موانع اجرایی حوزه معدن، می‌گوید: اگرچه ایجاد کارگروه مشترک از سوی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس، پیشنهاد مناسب و ارزشمندی است اما مشکل اصلی حوزه معدن، نبود استراتژی مشخص است.
گروسی می‌افزاید: در حال حاضر بخش صنعت و معدن، استراتژی مشخص و مدونی ندارد و نیاز به تدوین استراتژی در این حوزه به‌شدت احساس می‌شود، البته تشکیل کارگروه می‌تواند به حل مشکلات این بخش کمک کند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح می‌کند: تشکیل کارگروه‌های متعدد از سوی بخش دولتی و خصوصی بدون آمایش سرزمین و نبود استراتژی مشخص نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات حوزه معادن کشور باز کند.
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد با تاکید بر نقش مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در حل مشکلات معادن کشور، می‌گوید: این وزارتخانه باید لایحه جامعی را همراه با سیاست‌های مشخص و کاربردی به مجلس ارائه دهد که در این لایحه نظرات و پیشنهادهای بخش خصوصی نیز درنظرگرفته
شود.
گروسی ادامه می‌دهد: با ارائه این لایحه، مجلس می‌تواند قانونی برای بهبود کیفیت و کمیت حوزه معدن تنظیم و تدوین کرده و برای اجرایی شدن از سوی تمامی بخش‌ها تصویب کند.
وی در پایان نقش خانه معدن را برای تدوین چنین لایحه‌ای مهم می‌داند و می‌افزاید: حضور اعضای این خانه و اعمال نظرات بخش خصوصی در کارگروه مشترک مجلس و ایمیدرو نیز می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد اما تا زمانی که استراتژی مشخصی در حوزه معدن تدوین نشود، تشکیل کارگروه نتیجه‌بخش
نیست.
انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم : انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید